Tag føringen med en Diplom i forretningsorienteret ledelse – og skab resultater, der kan mærkes
Diplom i Forretningsorienteret ledelse
Deltidsuddannelse
Fleksibel varighed (ca. 3 år)
Bachelor-niveau
60 ECTS-point
Vil du stå endnu stærkere som leder og gøre en reel forskel i din organisation? Med en Diplom i forretningsorienteret ledelse får du ikke bare en uddannelse – du styrker dit strategiske mindset.
Du bliver skarp på at omsætte teori til handling, og du lærer at bruge effektive metoder til at analysere, udvikle og drive forretningen fremad. Uddannelsen ruster dig til at navigere i komplekse forretningsmiljøer, håndtere forandringer professionelt og præsentere dine løsninger med gennemslagskraft – både internt og over for kunder.
Du opbygger stærke ledelseskompetencer, lærer at samarbejde tværfagligt og udvikler din praksis, så du kan levere værdi fra dag ét. Uanset om du går efter næste skridt i karrieren eller ønsker at skabe vækst i din nuværende rolle, er Diplom i forretningsorienteret ledelse din genvej til nye muligheder og større indflydelse.
Gør dig klar til at tage lederskabet til næste niveau.
Diplomuddannelsen er på bachelorniveau (60 ECTS-point), og det tager ca. 3 år at gennemføre en fuld diplomuddannelse. Uddannelsen giver dig adgang til en række masteruddannelser.
På vores Diplomuddannelse i Forretningsorienteret Ledelse kommer du til at møde Charlotte Pontoppidan Wise på de to første fag og som en gennemgående figur. Charlotte har mange års erfaring som direktør og ledelsesrådgiver. Bl.a. som direktør i Center for Ledelse, hvor hun havde ansvar for Executive Lederudvikling, medlemsforretning og Salg/Marketing. Hun er ambitiøs og vant til at have et bundlinjeansvar, hvorfor hun helt naturligt tager afsæt i de forretningskritiske udfordringer, når hun udvikler ledere.
Hun står bag LeaderHubs, som udvikler ledere, teams og organisationer. Virksomheden har rettighederne til The Human Elment® i Danmark. En transformationsmetode, der baserer sig på den berømte FIRO®-Teori, som viser vejen til resultater og effektivitet gennem arbejdet med udfoldelse af det menneskelige talent og potentiale.
Charlotte har en Master i Organisationspsykologi, en HD-O, en erhvervspædagogisk uddannelse og er oprindelig uddannet i den finansielle sektor. Hun har deltaget i, designet og faciliteret toplederuddannelser i Oxford, Asien og Danmark. Er løbende certificeret i en række værktøjer til brug for arbejdet med udvikling af ledere, talenter, teams og organisationer. Desuden er hun uddannet The Human Element Practitioner (LHEP™) og har en bestyrelsesuddannelse fra CBS.
Charlotte veksler mellem rollen som ledelsesrådgiver, executive coach, facilitator af topledernetværk og af samarbejds- og udviklingsprocesser og som træner på lederudviklingsprogrammer.
Trusted advisor, bestyrelses-rådgiver, professionelt bestyrelsesmedlem, forfatter og underviser.
Kim har mere end 30 års ledelses- og bestyrelseserfaring inden for den private og offentlige sektor. Kim Tange har undervist på bestyrelsesuddannelser siden 2013 og er p.t. professionel bestyrelsesformand i to bestyrelser. Kim har desuden mange års rådgivnings- og undervisningserfaring med blandt andet forretningsudvikling, strategiudvikling, ledelse og salg inden for mange forskellige brancher.
Kim Tange har skrevet flere bøger, blandt andet Kickass Companies - manual for virksomheder der vil skabe vækst. Desuden har Kim deltaget i et forskningsprojekt ved Aalborg Universitet omkring hvad MSV’er i vækst gør.
Kendtetegnet for Kim Tange er desuden den meget høje karakter, som han får i evalueringerne fra deltagerne på bestyrelsesuddannelserne. Du vil ofte møde Kim Tange på vores generelle All Round-bestyrelsesuddannelse samt den udvidede bestyrelsesuddannelse.
Deltidsuddannelsen i forretningsorienteret ledelse består formelt af en række obligatoriske moduler samt et afsluttende projekt.
Et modul vil typisk være tilrettelagt med 6 uddannelsesdage + eksamen over en 8 ugers periode.
Der er gode muligheder for at få finansieret uddannelsesforløbet via omstillingsfonden.
Du kan læse fagene i den rækkefølge, du ønsker, men du skal afslutte med det afsluttende projekt.
Vi udbyder fagkombinationen:
Her får du viden, færdigheder og kompetencer til at reflektere over teori og praksis og udvikle en forståelse for organisationers opbygning, struktur og kultur. Du får samtidig en forståelse for ledelse af forandringsprocesser, implementering af nye strategier og hvordan du formidler organisationskultur, adfærd og forandringspsykologi.
Når du har gennemført modulet, får du værktøjerne til at:
Forstå formelle og uformelle strukturer i organisationer, organisationsformer og deres anvendelse på et udviklingsorienteret niveau
Definere lederens rolle og opgaver i relation til forandringsprocesser og implementering, herunder evnen til at reflektere over professionens praksis og anvendelse af teori og metoder
Vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i forhold til design og valg af organisationsformer
Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejdssammenhænge i relation til egen organisation og ledelsespraksis
Indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage dig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i relation til organisationssammenhænge og forandringsledelse
Udvikle egen praksis og reflektere over valg af organisationsform, design og ledelsesstil under hensyn til virksomhedens kultur og udviklingsbehov.
Her får du viden, færdigheder og kompetencer til at handle kompetent i forskellige kommunikative kontekster. Formålet er at klæde dig på til at facilitere fortællinger om forandring samt indgå som sparringspartner for ledelsen med en professionel tilgang til at kommunikere mening hele vejen rundt i organisationen.
Når du har gennemført modulet, får du værktøjerne til at:
Tilrettelægge kommunikationsprocesser, der medskaber forandring gennem levede fortællinger.
Selvstændigt at analysere og reflektere over styrker, muligheder og udfordringer ved forskellige kommunikative positioner.
Reflektere over din egen personlig kommunikation og handle kompetent i forskellige kommunikative kontekster med det formål at facilitere fortællinger om forandring.
Indgå som sparringspartner for ledelsen med en professionel tilgang til at kommunikere mening hele vejen rundt i organisationen.
Forstå sprogets skabende kraft og de narrative veje frem i forandringsarbejdet.
Her får du viden, færdigheder og kompetencer til at opnå en overordnet forståelse af virksomhedens interne og eksterne forhold og at udarbejde analyser af virksomhedens eksisterende strategi og forretningsmodel. Samtidig får du forståelsen for at håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejdssammenhænge i forhold til virksomhedens forretning og at udvikle din egen praksis i relation til analyse, vurdering og refleksion over virksomhedens forretningsmodel og strategi.
Når du har gennemført modulet, får du værktøjerne til at:
Arbejde med udviklingsorienterede metoder, modeller og teorier om analyse af virksomhedens omgivelser, konkurrencemæssige forhold samt ressourcer og kompetencer
Implementere metoder og teorier i relation til analyse og vurdering af eksisterende strategi for en virksomhed
Forstå virksomhedens interne og eksterne forhold, herunder virksomhedens økonomiske værdiskabelse og reflektere over professionens praksis og anvendelse af teorier og metoder
Formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger, såsom resultaterne af analyser af virksomhedens situation, forretningsmodel og strategivalg til samarbejdspartnere og interessenter
Benytte modeller til vurdering af virksomhedens aktuelle værditilbud, forretningsmodel og sammenhænge mellem disse samt udarbejde økonomisk performanceanalyse relateret til virksomhedens strategi, forretningsgrundlag, omkostninger og prisstruktur.
Her får du viden, færdigheder og kompetencer til at udvikle en overordnet forståelse af metoder og værktøjer til idéudvikling af nye produkter, services og oplevelser. Du får samtidig evnen til at udvikle
nye forretningsmodeller og metoder og at arbejde med udvikling af nye forretningsmuligheder i samarbejde med dine kunder.
Når du har gennemført modulet, får du værktøjerne til at:
Forstå nye forretningsmodeller og innovationsprocesser og hvordan de kan bruges i udviklingsprocesser
Implementere anvendt teori og metode i relation til innovation
Overskue virksomhedens innovationsmuligheder og stå i spidsen af innovationsprocesser
Vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger og begrunde relevante innovationsmodeller i forhold til virksomhedens situation
Formidle og gennemføre praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger
Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i relation til gennemførelse af innovationstiltag
Indgå i faglige og tværfaglige samarbejder i relation til ledelse af innovationsforløb
Udvikle egen praksis og reflektere over valg af innovationsværktøjer og identifikation af nye services, produkter og oplevelser, herunder eventuelle disruptive forretningsmodeller.
Her får du viden, færdigheder og kompetencer til at opnå en forståelse for salgets strategiske placering og sammenhænge til virksomhedens andre afdelinger. Du får redskaberne til at udvikle din egen praksis i forhold til salgsledelse, salgskultur, målstyring, relationssalg og projektsalg, blandt andet med udgangspunkt i værdi-kædeanalyser, værdibaseret salg og forhandlingsteknik.
Når du har gennemført modulet, får du værktøjerne til at:
Forstå strategisk, taktisk og operationelt salg og sammenhænge til virksomhedens andre afdelinger
Anvende teorier og metoder i relation til nationalt og internationalt salg og salgsledelse.
Bruge værdikædeanalyse, forhandlingsteknik og KPI-målstyring
Vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger og begrunde og vælge relevante salgsstrategier i relation til virksomhedens situation.
Anvende metoder og redskaber til planlægning og gennemførelse af salg – i relation til virksomhedens behov og målgruppe
Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejdssammenhænge, herunder ledelse af processen for udarbejdelsen af salgsstrategi og den efterfølgende implementering
Udvikle egen praksis og reflektere over egen rolle i relation til salg og sammenhæng med andre dele af organisationen.
Her får du viden, færdigheder og kompetencer til at forstå sammenhængen mellem strategisk ledelse og den løbende økonomistyring. Du lærer redskaberne til opstille sammenhænge mellem strategisk ledelse, taktisk ledelse, operativ ledelse og det udførende daglige arbejde i en virksomhed.
Når du har gennemført modulet, får du værktøjerne til at:
Forstå virksomhedens regnskaber, herunder resultatopgørelse, balance og likviditetsbeskrivelse
Gennemskue virksomhedens budgetforudsætninger på det strategiske, taktiske og operative niveau, herunder fastlæggelse af mål, strategier og planer på de forskellige niveauer
Gennemføre budgetkontrol på det operative, taktiske og strategiske niveau med beregning af afvigelser, fastlæggelse af årsager til og ansvar for afvigelserne
Lave konsekvensberegninger af afvigelserne på det operative, taktiske og strategiske niveau og prioriteringer mellem forskellige (nødvendige) tiltag ud fra konsekvensberegningerne
Bruge et overvågnings- og varslingssystem med relevante nøgletal (KPI’er) til brug i forbindelse med den operative, taktiske og strategiske ledelse
Definere sammenhængene mellem strategisk ledelse, taktisk ledelse, operativ ledelse og det udførende daglige arbejde i en virksomhed
Implementere SWOT-modellen med virksomhedens forretningsgrundlag, eksterne områder og interne områder.
Her får du viden, færdigheder og kompetencer til at varetage opgaven som leder af projekter, projektorganisering og de særlige strukturelle, kulturelle og relationelle vilkår, som kendetegner projekter.
Når du har gennemført modulet, får du værktøjerne til at:
Forstå teorier, begreber og metoder om projektledelse og kunne reflektere over anvendt praksis hermed
Anvende metoder og redskaber vedrørende projektledelse med afsæt i viden om organisationen, relationer og projektets øvrige vilkår
Formidle og vurdere konkrete projekters ledelsesmæssige opgaver og skabe fremdrift i egne projekter
Varetage ledelse af projekter i forhold til virksomhedens og organisationens mål, drift, interessenter, økonomi, værdier mv.
Udvikle egen praksis i forbindelse med projektledelse.
For at blive optaget på en diplomuddannelse eller enkeltfag herunder kræves en af følgende:
Derudover kræves minimum to års relevant erhvervserfaring, der er opnået efter adgangsgivende uddannelse.
Der kan i enkelte tilfælde gives kompensation for ikke at opfylde de formelle adgangskrav - herunder kravet om at erhvervserfaringen er opnået efter adgangsgivende eksamen. Det kan kun ske i de tilfælde, hvor Erhvervsakademi Dania ud fra en konkret og individuel vurdering skønner, at du har forudsætninger, som svarer til adgangskravene.
Eventuelle øvrige fagspecifikke adgangskrav, som eksempelvis krav om at læse fag i en obligatorisk bestemt rækkefølge, vil fremgå ovenfor og af studieordningen.
Prisen fremgår ved tilmelding. Tilmeldingen er bindende og afregningen skal ske ved holdets start – også selvom du måtte springe fra før eller undervejs. Bliver forløbet mod forventning ikke oprettet, skal du selvfølgelig ikke betale.
Med mindre andet er nævnt skal du oveni prisen beregne udgifter til undervisningsmateriale svarende til 500-800 kroner pr. fag.
Er du ledig skal du ved tilmelding kontakte en studiesekretær i Dania Erhverv (se nedenfor)
I udgangspunktet kan du som ledig deltage i alle akademifag under forudsætning af, at du i øvrigt opfylder adgangskravene. Der er ingen begrænsninger fra Erhvervsakademi Danias side i forhold til om du som ledig kan læse et modul eller akademiuddannelse hos os.
Du kan læse mere om dine muligheder som ledig her.
Der er ofte forskellige og gode tilskudsmuligheder du kan søge i forhold til at få dækket dele eller hele deltagergebyret. Det kan være kompetencefonde, din fagforening eller andet. Nogle arbejdsgivere betaler også for deres medarbejderes efteruddannelse.
Er du ansat i staten har du mulighed for at søge tilskud i statens kompetencefond.
Mange kan også søge om op til 10.000 kroner i omstillingsfonden pr. år.
Alle fag afsluttes med en skriftlig eller mundtlig eksamen. Du kan se, hvilken eksamensform det enkelte fag har i studieordningen.
Du vil automatisk blive tilmeldt eksamen på faget. Du kan læse mere om reglerne for eksamen i eksamensreglementet.
Du har som udgangspunkt 3 forsøg til at bestå en eksamen, og ønsker du et evt. 4. forsøg, skal du søge dispensation om det.
Når du har betalt deltagergebyret til et fag, har du samtidig betalt for op til 3 eksamensforsøg hvis nødvendigt. Hvis du ikke deltager i den planlagte eksamen for faget, har du automatisk brugt ét forsøg og har dermed kun 2 tilbage.
Har du ikke mulighed for at deltage i den planlagte eksamen pga. sygdom, skal du kontakte os hurtigst muligt og senest samme dag som selve eksamen. Vær opmærksom på at du kan blive bedt om at aflevere en lægeerklæring, hvis det ikke skal tælle som et forsøg. Du kan kun gå til en ny eksamen, såfremt du ikke består eller ikke deltog i den oprindelige eksamen.
Hvis du skal til eksamen på et andet tidspunkt end den dag, der er planlagt på faget, skal du være opmærksom på, at eksamen kan blive afholdt et andet sted end oprindeligt, og at næste eksamensmulighed afhænger af gennemførelse af faget på et senere tidspunkt.
Efter bestået eksamen får du tilsendt et officielt eksamensbevis til digital post.
Hjalp denne side dig?