Del siden
 
       

Claus gik fra studie til hotelchef på kun 5 år

Service- og oplevelsesøkonom Claus Lundhede kom via studiet ind i hotelbranchen. Kun fem år efter sin eksamen er han blevet hotelchef
Artiklen fortsætter under billedet Claus Lundhede, der er uddannet på Erhvervsakademi Dania, ses udenfor hotel
2025-09-11
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/claus-gik-fra-studie-til-hotelchef-paa-kun-5-aar/

Fire hold gæster nyder morgenmaden i hotellets restaurant, mens nogen tjekker ud ved receptionen. Konferencehotellet summer af liv, og Claus Lundhede smiler til både medarbejdere og gæster, mens han viser rundt på stedet, som han kender ud og ind.

- Tænk, at jeg startede min rejse indenfor hotelindustrien for fem år siden – der er eddermame sket meget siden, smiler Claus Lundhede og ser sig rundt på Milling Park Hotel i Middelfart.

Og det har den 35-årige hotelchef ganske ret i.

Det er nemlig kun fem år siden, han blev færdig som service- og oplevelsesøkonom på Erhvervsakademi Dania i Randers og undervejs blev forelsket i hotelindustrien.

Artiklen fortsætter under billedet Det gamle sygehus i Middelfart set fra parken med et stort egetræ i forgrunden Hotel Park Middelfart er en smuk 100-årig gammel bygning, som engang fungerede som hospital og ligger midt i byens hyggelige bymidte

- Du har et forspring som service- og oplevelsesøkonom i servicebranchen, og så gælder det om at gribe chancen og ikke holde dig selv tilbage. Hvad er det værste, der kan ske? spørger han retorisk.

Fra drømmen om egen restaurant til hotelbranchen
Efter gymnasiet, to år som bosat i udlandet og en erkendelse af, at universitetet ikke var noget for ham, arbejdede Claus Lundhede ufaglært på kroer og restauranter. Her opstod drømmen om at starte sin egen restaurant.

- Mange restauranter lukker i løbet af det første år, de er åbne, fordi det kræver flair for administration med regnskab, løn og indkøb. Så jeg begyndte på service- og oplevelsesøkonom-studiet for at få den viden, forklarer Claus Lundhede, der startede på Erhvervsakademi Dania i Randers.

Artiklen fortsætter under billedet Claus Lundhede, der er uddannet på Erhvervsakademi Dania, står i receptionen bag en skræm og i forgrunden ses lampe, blomst og ramme Ind i mellem står Claus Lundhede i receptionen, hvis det er nødvendigt for driften af hotellet

Uddannelsen på to år åbner mange muligheder indenfor service og oplevelser og var samtidig overskuelig for Claus, der betegner sig selv som ikke et skolemenneske. En undervisers begejstring for hotelindustrien smittede af på Claus Lundhede.

- Jeg havde aldrig tænkt på at arbejde på hotel før, men det fik jeg lyst til at prøve under studiets tre måneders praktik, nu jeg ikke kendte det, siger Claus Lundhede og kom ind ved Scandic Aarhus City.

Han holdt kontakten efter sin praktik, og som nyuddannet kunne han starte ved søster-hotellet Scandic The Mayor som receptionist. Det blev hurtigt til receptionschefens afløser og bagefter receptionschef. Han elskede kollegerne og jobbet, men da hjemmets beboere gik fra to til fire, flyttede de tættere på familien i Kolding-området, og Claus Lundhede skiftede job til Milling Park Hotel i Middelfart som først receptionschef og siden hotelchef.

Et job med både regneark og opvaskebalje
Hotellet i Middelfart har fokus på konferencer, og derfor er hverdagen som hotelchef på mange måder et 8-16-job med administration, ledelse, møder og afrapporteringer, hvilket passer godt med familielivet. Samtidig er han den ekstra hånd, der kan hjælpe til uden en specifik rolle.

- Jeg skal sørge for, at driften kører 24/7 på hotellet, hvis opvaskeren melder sig syg i restauranten og ingen kan komme ind, står jeg og vasker op, smiler han.

Derudover bruger han meget energi på udvikling af hotellet, hvilket også sker gennem et internt belønningssystem, hvor medarbejdere opfordres til at tage initiativ til at yde en ekstraordinær service for gæsterne.

Hver måned stemmer medarbejderne om, hvilket initiativ der er bedst, og vinderen får en præmie. Senest havde en medarbejder lavet sommerfuglejagt i fællesområderne, så børnene havde det lidt sjovere i sommerferien.

Artiklen fortsætter under billedet Claus Lundhede står foran den gamle indgang til Milling Park Hotel i Middelfart Hotellet har været sygehus for mange år siden og er i dag bevaringsværdig, så renoveringer foregår med nænsom hånd, forklarer Claus Lundhede

- Bare fordi noget går godt, skal vi hele tiden forsøge at gøre det endnu bedre. Forhåbentlig gør det også arbejdet sjovere – for hvis ikke det er sjovt, hvorfor gør vi det så?, siger han retorisk.

I dag er der stadig en teori fra studiet, som han bruger i sin hverdag: GAP-modellen. Den går kort fortalt ud på, at man skal lukke hullerne mellem kundernes forventninger og den leverede service.

Det princip tænker han meget over i hverdagen, så gæsterne ikke kommer med en forkert forventning til hotellet.

- Du skal ikke love noget, du ikke kan holde over for gæsterne. Jeg vil helst være ærlig, for er vi det, kommer gæsterne igen, slutter Claus Lundhede med et smil.

Studiet til service- og oplevelsesøkonom tager 2 år og kan tages fysisk i Randers eller online.

Hjalp denne side dig?