Den entreprenant handlekraft bliver udviklet i mødet med nye didaktiske tilgange. Det kræver, at undervi-serne får de rigtige værktøjer til at klæde de studerende på med. Og det får de nu i udviklingsforløbet ´Entreprenant handlekraft i klasserummet’. Her bliver de introduceret til entreprenørskabsdidaktikken og de får en struktureret ramme til at redesigne deres undervisningsforløb med:
”På forløbet får underviserne inspiration, værktøjer og vejledning fra danske og internationale læringseksperter. Det kvalificerer dem til at implementere den entreprenant handlekraft i klasserummet”, forklarer Peter Mosdal. Han står sammen med Sofie Weikop i spidsen for at udvikle og implementere den entreprenante handlekraft i Dania.
Erfaringer og evalueringer skaber et godt fundament
10 undervisere har deltaget i udviklingsforløbet, som i maj måned blev afsluttet med en to-dages workshop. Formålet var at reflektere og evaluere på de foreløbige erfaringer med de didaktiske redskaber:
”Vi er i en proces, hvor vi er ved at bygge noget op. Og i den proces er det afgørende, at vi evaluerer både vores eget forløb, og i særdeleshed de erfaringer, som underviserne tager med sig fra undervisningslokalet. På den måde får vi de bedste forudsætninger for at skabe det rigtige fundament for den videre udvikling”, pointerer Peter Mosdal.
Vi er i en proces, hvor vi er ved at bygge noget op. Og i den proces er det afgørende, at vi evaluerer både vores eget forløb, og i særdeleshed de erfaringer, som underviserne tager med sig fra undervisningslokalet.
Peter Mosdal, entreprenørskabskonsulent i Dania
De studerende har initiativpligt
En af de undervisere der allerede har fået de første erfaringer med entreprenante handlekraft, er Lars Thier fra energi- og automationsteknolog-uddannelserne. Lars har 30-års ledererfaringer, og han ser mange paralleller mellem den måde han var leder på og entreprenant handlekraft:
”Det er en anden måde at skabe viden for de studerende på. For typisk associeres undervisning med at sidde i en klasse. Men det handler om at give de studerende frie hænder i forhold til både faglighed og kreativitet for at påvirke dem til at opnå mere viden og læring”, understreger Lars Thier og fortsætter:
Jeg skal ikke lægge ansvaret fra mig. Jeg skal tage ansvar. Men jeg vil gerne lære de studerende, at de har initiativpligt. Det er til gengæld min pligt at give de studerende troen på at de kan, og at det hele ikke behøver at være perfekt.
Lars Thier, underviser
”Jeg skal ikke lægge ansvaret fra mig. Jeg skal tage ansvar. Men jeg vil gerne lære de studerende, at de har initiativpligt. Det er til gengæld min pligt at give de studerende troen på at de kan, og at det hele ikke behøver at være perfekt. Jeg skubber på, jeg bakker op og så skal jeg turde at miste kontrollen lidt – det er nemlig konsekvensen, når jeg giver de studerende frie hænder”.
En løs problemformulering endte op med et flot slutprodukt
Helt konkret har Lars arbejdet med entreprenant handlekraft i et projekt i Bjerringbro, hvor man flere steder har skiftet fra naturgas til fjernvarme. Udfordringen er, at i forbindelse med skiftet i varmekilde fik husene installeret en styringsboks, som borgerne ikke kan finde ud af at bruge:
”Jeg skitserede problematikken for de studerende, de fik nummeret til direktøren og en projektleder på fjernvarmeværket og så spurgte jeg dem: Hvordan vil I løse det problem?”, forklarer Lars Thier.
Indledningsvis blev de studerende lidt forvirrede over den ’løse’ problemformulering. Men de greb hurtigt bolden og kontaktede både fjernvarmeselskabet og flere borgere, for i detaljen at finde ud af hvad problemet var, og hvordan man kan gøre det nemmere for både borgerne og fjernvarmeselskabet:
”Det endte med at de studerende lavede en hjemmeside, hvor de lagde små film op, der helt konkret viser, hvordan borgerne skal betjene styringsboksen. Samtidig fik de studerende idéen til at finde borgere i de forskellige boligkvarterer, som bliver udpeget til superbrugere og derfor kan hjælpe dem, der får brug for hjælp”, slutter en lidt stolt Lars Thier.
Jeg skitserede problematikken for de studerende, de fik nummeret til direktøren og en projektleder på fjernvarmeværket, og så spurgte jeg dem: Hvordan vil I løse det problem?
Lars Thier, underviser
Undervejs hjalp Lars de studerende med gode råd, tips og tricks. Men idéerne var de studerendes egne, og de lærte at navigere gennem processer, hvor de ikke var i kontrol hele tiden – til gengæld blev slutresultatet rigtig godt.
Projektet er støttet med kr. 100.000 fra Fonden for Entreprenørskab.