De beige farver er overalt, rolige toner kommer ud fra anlægget og overalt står bøtter, børster og beholdere. Alle beregnet til ét formål: krøllet hår.
Stedet er Curls By M, som er en fysisk butik, frisørsalon og webshop i ét med fokus på krøllet hår.
Inde i baglokalet sidder 27-årige Helena Olesen og skriver på dagens opslag til virksomhedens sociale medier.
Hun er lige nu i praktik som handelsøkonom, der er en 2-årig videregående uddannelse i Silkeborg med otte måneders praktikophold i.
Studiet giver en bred forståelse for økonomi, salg, indkøb og marketing i en virksomhed, som også var dét, Helena Olesen faldt for.
”Folk tror, det er nemt at drive en virksomhed, men det er meget komplekst og analytisk. Studiet giver mig en bedre forståelse for hvilke nøgletal, jeg skal se efter,” siger Helena Olesen, der startede på Erhvervsakademi Dania, da hun lige var færdiguddannet frisør. Men det trak mere i hende at formidle produkter og være kreativ med marketing end at klippe.
Godt match
Curls By M er startet for syv år siden af en tidligere studerende på Erhvervsakademi Dania, nemlig finansøkonom Nadia Matoussi, som så et hul i markedet i Danmark for produkter til krøllet hår.
Det er et nichemarked, men også et marked, der var tydeligt brug for, da butikken i dag har 5 ansatte og ligger på en af de dyrere gader i Aarhus.
”Curly girl metoden er en hel religion indenfor pleje af krøllet hår, hvor man klipper anderledes, og produkterne er uden sulfater og alkohol,” forklarer den tidligere frisør.
Matchet mellem hun og den krøllede virksomhed er svær at overse.
”Det er sjovt for mig at komme ind i en branche, hvor jeg kan sætte min viden fra frisørfaget sammen med viden om marketing fra studiet og gøre en forskel,” fortæller Helena Olesen, der via frisørtiden kendte Nadia og Curls By M.
Fuld fart på
I sin praktik skriver hun blogindlæg, laver sociale medie-planer og -opslag, filmer, fotograferer, opsætter annoncer, opdaterer webshop, er ved at opstarte en loyalitetsklub og er gået all-in på emailmarketing.
Det har været en stor succes i forbindelse med Black Friday, som Helena Olesen brugte til at fejre virksomhedens fødselsdag med.
”Vi er ved at drukne i onlineordrer og har haft mange kunder i butikken. Vi har en fuldt booket salonkalender, hvor kunderne kommer fra København og Vejle for at være i vores hænder. Der er virkelig efterspørgsel efter os, og vi har travlt,” smiler Helena Olesen, der synes det er fedt at være et mindre sted og kunne gøre en forskel med at blive set online
”Jeg lærer så meget i min praktik og ser tingene, jeg sætter i gang, blive virkelige. Der lyttes til mine ideer, og jeg bliver taget med i beslutningerne, og jeg kan godt lide at tage ansvar på den måde,” siger Helena Olesen, der efter endt uddannelse drømmer om at arbejde 100 procent med marketing og måske på sigt starte op som selvstændig.
Først og fremmest gælder dog julehandlen, praktikopgave og til sommer den afsluttende opgave på handelsøkonomstudiet, der har studiestart februar og september.