En ny analyse fra Tænketanken DEA viser, at kompetenceudvikling er helt afgørende for danske virksomheder inden for IT, life science og energi.
Det kaldes også for STEM. Hele 90 procent af lederne forventer at skulle opkvalificere deres nuværende STEM-medarbejdere for at kunne udvikle og vækste.
Men samtidig mangler 6 ud af 10 virksomheder en strategi for kompetenceudvikling, og over halvdelen har for små eller ingen uddannelsesbudgetter.
Hvis vi skal lykkes med grøn omstilling og digital transformation, kræver det, at medarbejderne hele tiden opdaterer deres viden
Birgitte Riise Bjærge, erhvervsdirektør
”Det er et paradoks, at behovet er enormt, men rammerne halter. Mange virksomheder ved, at de skal løfte medarbejdernes kompetencer, men mangler en plan for, hvordan det skal ske,” siger Birgitte Riise Bjærge, der er erhvervsdirektør hos Erhvervsakademi Dania, der udbyder efter- og videreuddannelse indenfor området i det midtjyske.
Dania vil bygge bro til virksomhederne
Ifølge analysen er tid og økonomi de største barrierer for kompetenceudvikling.
Alligevel er der stor betalingsvillighed og interesse for fleksible formater som korte kurser og sidemandsoplæring.
Fakta: STEM-kompetenceudvikling i tal
- 90 % af lederne forventer at opkvalificere nuværende STEM-medarbejdere
- 6 ud af 10 virksomheder mangler strategi for kompetenceudvikling
- Over halvdelen har for små eller ingen uddannelsesbudgetter
- 77 % angiver vækst som hovedårsag til kompetenceudvikling
Kilde: Tænketanken DEA, 2025
Her ser Birgitte Riise Bjærge en oplagt rolle for erhvervsakademierne.
”Vi kan hjælpe med at omsætte behov til konkrete løsninger – fra skræddersyede forløb til enkeltfag og digitale kurser. Vores styrke er, at vi forstår virksomhedernes hverdag og kan tilpasse uddannelse, så den giver værdi fra dag ét,” forklarer hun.
Kompetenceudvikling som konkurrenceparameter
DEA-analysen understreger, at kompetenceudvikling ikke kun handler om fastholdelse, men om vækst. 77 procent af lederne angiver, at opkvalificering primært sker for at udvikle virksomheden.
”Hvis vi skal lykkes med grøn omstilling og digital transformation, kræver det, at medarbejderne hele tiden opdaterer deres viden. Det er ikke et ’nice to have’, men et ’need to have’,” siger Birgitte Riise Bjærge og tilføjer:
”Vi er klar til at indgå partnerskaber, hvor vi sammen med virksomhederne sikrer, at kompetenceudvikling bliver en strategisk del af forretningen.”