”Ja, her er meget stof,” smiler Rasmus Urbak, mens han viser rundt på tekstilvirksomheden Kvadrats enorme lager. Med mange tusinde ruller stof på meter høje reoler kræver det sit at finde rundt, men Rasmus Urbak begår sig hjemvandt mellem de mange tekstiler til fx Dior, Fritz Hansen, Hay, Paul Smith og Operaen i København.
Netop ved Kvadrat har han haft sin faste gang siden januar, hvor han startede i tre måneders praktik som en del af sin uddannelse til markedsføringsøkonom. For Rasmus Urbak var det et drømmested at komme i praktik. Allerede kort tid efter han var startet, fik han rollen som salgskoordinator og ansvar for kunder som møbelproducenterne Fritz Hansen og Hay.

”For mig er det ret unikt, at de tør kaste praktikanter ud i den slags. I starten er man jo lidt nervøs for om man gør det rigtigt, men kolleger og chefer støttede mig, og så tør man langsomt lidt mere,” fortæller 25-årige Rasmus Urbak, der bor i Højbjerg i Aarhus.
Uddannelse åbner mange døre
Praktikperioden er en fast del af den toårige videregående uddannelse til markedsføringsøkonom, som Rasmus Urbak valgte at tage på Erhvervsakademi Dania i Randers.

Inden arbejdede han som sælger, og selvom overgangen fra fuldtidsløn til SU var hård, var trangen til viden større.
”Formålet med at tage uddannelsen har altid været klar for mig. Jeg følte, at jeg manglede et teoretisk stærkere grundlag og mere viden, og det fik jeg på Dania,” forklarer Rasmus og tilføjer, at han gerne vil læse videre ved siden af jobbet.
”Jeg har valgt uddannelsen, fordi den åbner mange døre. Jeg har en bekendt, som har opnået en lederstilling ved at kombinere markedsføringsuddannelsen med HD 2. del. Det vil jeg også rigtig gerne ved siden af jobbet her,” siger han.
Specialløsninger for virksomheder
I dag er han ansat som projekt- og designkoordinator i Custommade-afdelingen, der laver specialordrer for virksomheder.
Tidligere har Rasmus Urbak været med i udviklingen af tekstil til et særligt mærke af højtalere, hvor stoffet i første omgang var for tykt, så lyden ikke gik helt igennem.
”En løsning på det blev, at vi ændrede tekstilets konstruktion, så lyden blev bedre. På den måde forandrer vi produktet, så det passer til kundens krav, og jeg bliver bindeledet mellem designer, kunde, sælger og produktion. Det er den slags opgaver, som gør, at jeg elsker mit job,” forklarer Rasmus med et stort smil og tilføjer:

”Praktikken og nu jobbet er en mulighed og et springbræt videre i virksomheden, der er inde i en vækstperiode lige nu. Min interesse er meget bred, og jeg er åben for, hvis der bliver en stilling ledig i fx Kina, Tyskland eller Sydkorea. Det kunne være spændende at komme til udlandet.”
Artiklen er lavet i november 2015.
I dag juni 2020 arbejder Rasmus med B2B salg, koordinering og digital markedsføring ved en anden virksomhed.