Del siden
 
       

Transportretten – husk at sende en tak

Det virker ulogisk, men er egentlig meget nemt. Uden transportretten ville dine julegaver blive meget dyrere. Forstå hvorfor her, hvor lektor i international handel, Kennet Fischer Föh, bryder paragrafferne ned til forståelig tale
Artiklen fortsætter under billedet Mange containere ovenpå hinanden på havn med containerlastbil i siden
2024-04-15
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/transportretten-husk-at-sende-en-tak/

CMR loven – så bliver det næsten ikke mere kedeligt.

Ikke desto mindre denne lov afgørende for, at vi i disse dage får leveret varer fra hele verden til en pris, der ofte er endog meget overkommelig. Loven fastlægger det - ved første øjekast - besynderlige princip, at de, der står for transporten af varerne, ikke bærer den økonomiske risiko for, at varerne ødelægges undervejs.

Som lektor og underviser på Erhvervsakademi Dania i Hobro er det en vanskelig opgave at forklare disse regler til vores studerende, for på overfladen virker de jo ulogiske. Lad mig illustrere min pointe.

Artiklen fortsætter under billedet Kenneth Fischer Föh, der er lektor på Erhvervsakademi Dania i Hobro, står med korslagte arme og kigger på dig Kennet Fischer Föh, lektor på Erhvervsakademi Dania

Jeg vil give min nevø en ny Huawei telefon i julegave. Det er billigst at bestille den i Tyskland på www.handi.de, hvor den koster kr. 4.999,-. Det tyske firma, Handi, aftaler nu med at andet firma f.eks. DHL at køre telefonen fra Tyskland til Randers. 

Det går ikke efter planen.

Når du og jeg har råd til at købe en julegave, der er produceret på den anden side af jorden, skyldes det noget så kedeligt som Transportretten.

Kennet Fischer Föh, lektor på Erhvervsakademi Dania i international handel

Varevognen bliver, på grund af chaufførens uopmærksomhed, involveret i et trafikuheld. Hermed opstår det første problem. Skal jeg have tilsendt en ny telefon uden beregning eller skal jeg betale for en ny? Her vil de fleste tænke, at det vel er lige meget, da DHL skal betale for de varer, der blev ødelagt i uheldet?

Lad os starte med at fastslå, at Handi først har opfyldt deres del af aftalen, når jeg har fået telefonen i hænderne, og Handi skal derfor sende mig en ny uden beregning. Det er således den tyske forhandler, der skal have erstatning fra DHL. Det logiske vil være, at DHL betaler erstatning på kr. 4.999,-, men her er det, at reglerne om transport af varer, den fantastiske CMR lov, viser deres noget særlige forhold til erstatning.

Min telefon koster godt nok 4.999,-, men erstatningen afhænger ikke af varens pris, men af varens vægt!?! En fragtmand skal kun betale erstatning på kr. 75,- pr. kg varen vejer, uanset om han skal er skyld i skaden. Handi får således kr. 15,- i erstatning for en telefon, der i en butik koster mange tusind kroner, da den kun vejer 200 gram.

Bagom denne kronik

Dania har mange dygtige lektorer, der udover at levere undervisning med nerve og sjæl, også forsker i deres fagspeciale.

At forske på et erhvervsakademi betyder, at resultaterne skal kunne bruges til noget af fx virksomheder, forening eller kommune.

Flere lektorer har sagt ja til at videreformidle deres viden i kronikker, som kan læses her på Danias hjemmeside.

Se flere forskningsprojekter på EAviden.dk

Det virker ulogisk, men her skal man holde fokus på, at lastbilen fra DHL kan indeholde mange telefoner, der til sammen kan have en værdi på flere millioner. Hvis en vognmand kunne risikere erstatningskrav i millionklassen på grund af en uopmærksom chauffør, ville han ruste sig økonomisk til at overleve erstatningskrav fra kunderne og være nødt til at øge prisen for at transportere varen betragteligt. Derfor gælder der for transport af varer, at vognmanden - selv når han har haft et medansvar for, at varen er beskadiget - kun skal betale et nærmest symbolsk beløb. Dermed kan DHL holde prisen på at transportere telefoner på et meget lavt niveau, og jeg kan få en telefon til min nevø fragtet fra Tyskland til Randers for blot få kroner.

Dette koncept gælder også for millionstore containerskibe. Det er nemt at forestille sig, at værdien af en container på et Mærsk containerskib fyldt med Huawei telefoner er ufattelig stor. Havarerer et skib, vil selv et stort rederi komme i enorme økonomiske problemer, som følge af store erstatningskrav fra Huawei. Derfor kommer ejerne af varerne, Huawei, til at bære tabet. Et tab, de kan minimere ved at vælge en dygtig transportør og faktisk helt fjerne ved at forsikre godset. Derfor er rederiets ansvar begrænset til kr. 18,- pr. kg.

Så når du og jeg har råd til at købe en julegave, der er produceret på den anden side af jorden, skyldes det blandt andet noget så kedeligt som - Transportretten.

Et særligt tak herfra skal derfor lyde til dig. Og et glædelig jul til alle jer andre.

Hjalp denne side dig?