Mekaniker med karrieredrømme fik job via praktik

En ambitiøs hovedopgave, samtaler med kunder og en lyst til at gøre en forskel. Det er grundene til, at Demir Kepic snart kan stifte titlen som autoteknolog-studerende ud med titlen som værkstedsassistent ved Dahl Pedersen i Viborg
Af Anne-Mette Gyldenløv, journalist
nyhed

”Jeg vil da gerne have Jans job som værkstedschef en dag,” griner Demir Kepic med et glimt i øjet til sin nye chef Jan Færch.

”Ja, det vil du vel,” griner Jan Færch tilbage.

Efter at være færdigudlært som mekaniker ved Beredskabsstyrelsen valgte Demir Kepic at læse videre til autoteknolog på Erhvervsakademi Dania i Viborg. Nu er den toårige uddannelse snart slut, og ligesom det meste af holdet har Demir Kepic fået arbejde, inden sidste eksamen er overstået.

”Jeg skal være værkstedsassistent her ved bilforhandler Dahl Pedersen i Viborg, hvor jeg var i praktik,” fortæller han med et smil.

Bøger brugt i praksis

Som værkstedsassistent skal Demir tage imod kunderne og sørge for, at de relevante informationer om bilen bliver givet videre til mekanikerne. Det samme sker, når mekanikeren er færdig og bilen skal afleveres. Det kræver sit, forklarer Jan Færch, der er værkstedschef ved Dahl Pedersen. Han har været Demirs praktikantansvarlige og bliver nu hans chef.

”I dag vil kunderne gerne vide meget mere og spørger mere ind til reparationerne end tidligere. Samtidig er folk meget prisbevidste, og det stiller større krav til os om klare budskaber og god kommunikation. Vi skal kunne tolke og forstå kundens behov, når de ringer ind, og her er autoteknologers viden om det tekniske blandet med merkantile fag som kommunikation en stor fordel,” forklarer Jan Færch.

I praktikken skulle Demir Kepic derfor også tage imod kunder, og det var udfordrende.Demir Autoteknolog Dahl Pedersen Web

”Den første måned havde jeg det meget varmt, når jeg skulle tale med kunder, men det har heldigvis ændret sig. Men det var super fedt at få brugt viden fra bøgerne i praksis om fx kundetyper, samtidig med at Jan stod klar i kulissen til at hjælpe, hvis jeg havde brug for det,” siger Demir Kepic og smiler til Jan Færch, der supplerer:

”Jamen, man lærer jo ikke noget af at stå i baggrunden og se os udføre vores arbejde, og vi skylder vores praktikanter at give dem mulighed for at prøve selv,” siger Jan Færch.

Hovedopgave om serviceaftaler

Tidligt i praktikforløbet var der åbnet hus ved Dahl Pedersen, hvor kunderne hørte om Renaut-Care, der er en månedlig serviceaftale på nykøbte biler af det mærke. Men huset sælger også Volvo, og derfor spurgte et par kunder også om at få en sådan serviceaftale på deres Volvo. Men det findes desværre ikke endnu, og det blev derfor Demirs projekt.

”Jeg troede, at det ville være nemt at regne tilbud på sådan en aftale ud, men det viste sig at være en del mere komplekst. Det kræver rigtig mange udregninger, for der skal være belæg for, at virksomheden bør kaste sig ud i projektet. Samtidig vil jeg gerne lave et godt produkt fra starten af, så der efter lanceringen kommer så få tilretninger som muligt,” fortæller Demir Kepic, der glæder sig til at starte på jobbet fuldtid fra 1. juli.

Der er ansøgningsfrist om optagelse på uddannelsen til autoteknolog, der er for både studenter og faglærte, via kvote 1. den 5. juli kl. 12 på optalgelse.dk

Fakta om uddannelsen til autoteknolog

  • To-årig videregående uddannelse med tre måneders praktik
  • På studiet lærer du om teknologi og design, optimering og reparation, IT-håndtering, personaleledelse, kommunikation, salg og service samt kvalitet og sikkerhed
  • Du kan komme ind ved at have en gymnasial eksamen med matematik C
  • Du kan også komme ind på uddannelsen, hvis du er uddannet bilmekaniker, cykelmekaniker, motorcykelmekaniker, fly mekaniker eller har taget en entreprenør- eller landbrugsmaskinuddannelse
  • Næste studiestart er til september