Dania-studerende oplevede logistik i praksis på Aalborg Havn

De studerende på uddannelsen til logistikøkonom fik onsdag et indblik i virkelighedens udfordringer. Temadag stod på besøg på Aalborg Havn A/S for 1.semester-studerende.
nyhed

65.000 stk. 20-fods containere, et areal på 4,2 millioner kvadratmeter og 2,35 millioner ton gods, der sidste år kom over kajen på Aalborg havn.

Det var bare nogle få af de tal, der fik 20 studerende fra den videregående uddannelse til logistikøkonom ved Erhvervsakademi Dania i Hobro til at spærre øjnene op under deres besøg på Aalborg Havn A/S onsdag.

”Det er nogle vilde tal, de har gang i her. Det gør indtryk, for det er ikke noget, man normalt tænker over,” fortalte studerende Jan Petersen under den guidede bustur rundt på havnen.

Inden busturen indeholdt dagen også en sightseeingtur i det indre Aalborg for at se på havnefrontens udvikling og et oplæg fra account manager ved Aalborg Havn, Jesper Skatka. Dagen var arrangeret for første hold på den helt nye logistikøkonomuddannelse ved Erhvervsakademi Dania, så de tidligt i uddannelsen at kunne opleve logistik i praksis. Det motiverer i det daglige og kobler samtidig teori og praksis sammen.

 ålborg havn kran


Havnens rolle har ændret sig

ålborg havn jesper fortæller

Gennem de sidste 40 år er havnens industri flyttet mere og mere øst for byen. Det er blandt andet sket, fordi havnens rolle har ændret sig. Førhen var det et sted, hvor gods kom frem og tilbage over kajen, mens havnen i dag bruges til produktion og opbevaring. Det stiller krav om en god logistik, forklarede Jesper Skatka.

”Al gods, der sejles til Grønland, går gennem Aalborg Havn, da havnen er basishavn for Grønland. Så alt fra toiletpapir til gravemaskiner, der skal bruges på Grønland, pakkes og samles i containere her. Om året bliver det til cirka 50.000 stk. 20-fods containere, som skal administreres og styres logistisk,” sagde Jesper Skatka.

Især var Aalborg Havns nye logistikcenter en interessant løsning for logistikøkonomerne. Tidligere lastede virksomhederne deres varer i containere på lastbiler og sendte dem til lageret, hvor de blev pakket om, sendt videre til distributionscenteret og først derefter sendt ud til de enkelte butikker. Hele den proces kan i dag blive samlet i logistikcenteret, der ordner det hele for kunderne, så produkterne sendes direkte fra havnen og ud butikkerne.