Det virker at visualisere programmering med Lego Mindstorm

Multimediedesignerstuderende på Erhvervsakademi Dania i Skive har ikke leget med Lego på studiet. De har visualiseret programmering med Lego Mindstorm for bedre at forstå sammenhængen mellem elementer.
nyhed

Hanne Teglgaard og Rasmus Holck Nielsen læser til multimediedesignere, og for dem har det virket at inddrage Lego Mindstorm i undervisningen.

”Vi har fået oplevelsen af at sætte elementer sammen, der var forprogrammeret, så vi kunne se hvordan det virker. Når man har lavet noget galt i programmeringen, så får man et udfald med det samme,” fortæller de om læringen ved at bruge Mindstorm på studiet.

For de studerende på den videregående uddannelse har det været brugbart at sætte ting sammen og fået tilbagemelding med det samme. Virker det eller ej. 

”Det er fedt med to dage med Mindstorm. Det er noget helt andet end at lege med Lego. Det har været en udfordring at få det til at fungere imellem Lego med motorer og programmeringen,” fortæller Rasmus og Hanne.

Visuel forståelse for programmering

Medstuderende Jacob Thoftgaard er enig:

”Det fede er, at vi styrer noget, som vi indstiller på computeren. Så sker der noget. Vi bestemmer selv, og på den måde opdager vi, hvordan programmering virker.”

lego jakob

At inddrage Lego Mindstorm i undervisningen giver mening ifølge studiekoordinator Niels Østergaard:

”De studerende får med Mindstorm en anden erfaring med programmering, og for mange giver det en åbenbaring, fordi de kan forstå det på en visuel måde.”

De studerende anbefaler, at Lego Mindstorm bliver en fast del på studiet.

”Det er sjovt, og det er god læring. Det er meget nemmere at forstå hvad programmering er."

Konkret har læringen handlet om at give de studerende en fornemmelse af, hvad forskellen er på de overordnede programmeringsstrukturer som sekvenser, løkker og forgreninger. Med Mindstorms bliver det meget visuelt.

For mere info om uddannelsen til multimediedesigner, kontakt studiekoordinator Niels Østergaard på nios@eadania.dk Læs mere om uddannelsen her

5.3.2015