En studietur med graffiti, BBC og ny viden

London tog markedsføringsøkonomerne fra Dania i Randers med storm, da de i påsken var der på studietur. Nu overvejer flere at læse videre i byen. Målet for studieturen var dog ikke bare at vise de studerende, hvad de kan bruge deres 2-årige uddannelse til markedsføringsøkonom fra Dania til, men også lære mere om købsadfærd, visual merchandise, nyhedsproduktion og samtidig give inspiration til deres videre arbejde både som studerende og som markedsføringsøkonomer i reklamebranchen.
nyhed

”Før var jeg sikker på, at jeg skulle læse videre i Aarhus. Nu er jeg ikke helt sikker. Nu kan det lige så godt være London.”
Sådan fortæller Kasper Nørbæk, der læser til markedsføringsøkonom med speciale i reklame på Erhvervsakademi Dania i Randers. Han var sammen med resten af 1.årsholdet i London på studietur i slutningen af påsken, hvor de besøgte det prestigefyldte University of the Arts, som netop deres 2-årige uddannelse som markedsføringsøkonom giver adgang til.

”Det var en flot introduktion, de studerende lavede, og det satte virkelig nogle tanker i gang, om jeg efter markedsføringsøkonomen med speciale i reklame skal læse i London,” siger 26-årige Kasper Nørbæk om den engelske uddannelse med fokus på reklame, kunst, fotografering og design. Han bakkes op af sin medstuderende Mathilde Bach Andersen, der også overvejer at læse videre i millionbyen.

london bus

Street art og inspiration
Målet for studieturen var at lære mere om købsadfærd, visual merchandise, nyhedsproduktion og samtidig give inspiration til deres videre arbejde både som studerende og som markedsføringsøkonomer i reklamebranchen.
En dag arbejdede de studerende for eksempel med street art og graffiti, hvor de selv havde gang i spraydåserne på en gammel dobbeltdækkerbus for at lære mere om farver, effekt og skygger. Det var teknikker og viden, som Mathilde Bach Andersen godt kunne tænke sig at bruge igen.

”Derudover er London en meget inspirerende by bare at være i, for den indeholder så mange forskellige kulturer og mennesker. Der er forskelligfarvede butikker og gamle aristokratiske bygninger, som samlet er med til at fylde en op med ideer,” siger Mathilde Bach Andersen, der efter uddannelsen til markedsføringsøkonom drømmer om at arbejde på et reklamebureau eller som selvstændig.

Desuden besøgte de studerende blandt andet nyhedsstationen BBC, der er verdens største producent af tv-, radio- og onlineprogrammer. Det var også en mulighed for de studerende på 1.årsholdet at lære hinanden endnu bedre at kende, hvilket er vigtigt i en branche, der vægter netværk højt.

london spray fugl