Laura tager fra Aarhus til Randers for at læse attraktivt speciale

Det er ikke nødvendigt at bo i Randers for at læse i Randers, siger Laura Birch på 21 år, der valgte at gå på Dania på grund af attraktivt speciale på uddannelsen til markedsføringsøkonom. Efter praktikperioden i møbelkoncernen Innovation Randers A/S og den afsluttende hovedopgave vil hun læse en top-up på 1 ½ år og derefter kandidat i markedsføring. ”Jeg vil gerne som 25 årig stå med en kandidatuddannelse, men hvor jeg har brugt 5 ½ år for netop at få praksisvinklen fra uddannelsen på Dania med.”
nyhed

”Jeg er fra Skæring ved Aarhus og boede der, da jeg startede på Erhvervsakademi Dania lige efter handelsgymnasiet. Nu bor jeg i Aarhus C og tager bus 918X til studiet i Randers. Det er ikke noget problem, det tager en halv time fra centrum til Dania, der ligger i Randers SØ,” fortæller Laura. Hun fremhæver udover det valgte attraktive speciale særligt to stærke fordele ved Danias uddannelser i Randers: ”Der er faste rammer og mødepligt. Underviserne holder øje med om vi er der. Og på alle uddannelser er der tre måneders praktik i en virksomhed, hvor man får mulighed for at afprøve teorien.”

Hun har gennem hele den toårige videregående uddannelse på Erhvervsakademi Dania søgt en international vinkel gennem projekter og opgaver.

Lært meget om sig selv

Lauras styrke er bl.a. engelsk, og hun synes rigtig godt om salgsteoridelen på markedsføringsøkonomuddannelsen. Her har hun lært meget om sig selv, og har i praktikforløbet mulighed for at afprøve sine kompetencer.

Laura er i praktik i Innovation Randers A/S, som er en dansk møbelproducent med hovedsæde i Randers med selskaber og kunder over hele jorden. Virksomheden har for nylig foretaget en direktørrokade og Lauras opgave i praktikforløbet er at afdække virksomhedens muligheder på kontraktmarkedet. Hendes kontaktperson i virksomheden er Morten Lind, som selv er uddannet markedsføringsøkonom, og i dag er direktør for Innovation Living USA.

Teori og ny viden gør nytte i virksomheden

”Jeg skal definere hvad Innovation har af kernekompetencer i forhold til kontraktmarkedet, og hvilke muligheder der er. Praktikopgaven vil ende ud med en konkret handlingsplan for virksomheden på kontraktmarkedet baseret på ny viden samt teori fra studiet. Jeg mener, at vi som markedsføringsøkonomer kan bidrage med en hel del til virksomhederne og også være et friskt pust,” slutter Laura.

laura på innovation

Højt fagligt niveau og sammenhæng mellem teori og praksis på Dania

Hun kan kun anbefale andre at læse på Erhvervsakademi Dania i Randers. ”Der er et højt fagligt niveau i undervisningen. Og der er sammenhæng mellem det man lærer, og det man oplever i praksis. For hvert semester gør man en tand op.”

Laura har under den videregående uddannelse haft job i Dansk Supermarked, og vil gerne efter kandidatuddannelsen ud og prøve kræfter med internationale markeder.