Barcelona-tur gav indblik i en presset spansk økonomi

I april var et hold markedsføringsøkonomer fra Dania i Randers med speciale i økonomi og salg i Barcelona for at lære mere om spansk økonomi, kultur og handel med Danmark
nyhed

Den spanske økonomi har ikke haft det alt for godt de seneste år. Det forhindrede dog ikke 18 af Erhvervsakademi Danias markedsføringsøkonomer med speciale i økonomi og salg i at lære om landets kultur, økonomi og handel med Danmark, da de for nylig var i Barcelona på studietur.

Under turen fik de studerende viden og inspiration, hvordan BoConcept i Spanien alligevel har haft held til at skabe en succesfuld virksomhed i et presset marked.  Ligesom resten af boligindretningsbranchen i Spanien har BoConcept oplevet tilbagegang siden 2008, hvor en stribe konkurrenter har drejet nøglen om, herunder stærke spillere som Armani Casa.Der er nu små begyndende lyspunkter i Spanien, først og fremmest ved solkysten, hvor møbelsalget er steget eksplosivt siden begyndelsen af året, fortalte franchisetager Olaf S. Pedersen fra Boconcept. Desværre var fremgangen i møbelsalget endnu ikke kommet til BoConcept Barcelona. I stort omfang skyldes det restriktionerne på russernes brug af kreditkort i udlandet. Russerne har længe været blandt BoConcepts bedste og mest købestærke kunder i Barcelona. 

Praktik i Barcelona er en mulighed

En del af studieturens mål var også at vise de studerende fordele ved at tage deres tre måneders praktik i udlandet. Handelsøkonom Christian Sørensen, som har læst på Dania i Randers, fortalte om at læse på ESERP, der er School of Buisness and Social Sciences i Madrid, Barcelona og på Mallorca. Efter at have endt sin videregående uddannelse er Christian Sørensen flyttet til Barcelona permanent og arbejder for firmaet Rent the Sun. Et job, som han selv skabte gennem sin praktik.