Markedsføringsøkonomuddannelsen giver jobmuligheder

"Den 2-årige uddannelse til markedsføringsøkonom, har åbnet mange erhvervsmæssige muligheder for mig, da markedsføring og reklame ikke er brancheorienteret. Derfor kan jeg søge job næsten alle steder," siger Kathrine Svendsen, der er uddannet fra Erhvervsakademi Dania i Randers.
nyhed

Kathrine Svendsen arbejder i dag som marketingkoordinator hos Danhost ApS, der er en hostingvirksomhed, der bl.a. leverer webhoteller og domæner samt IT-outsourcing og serverløsninger til erhvervslivet.

"Hos Danhost er jeg projektansvarlig for udviklingen af en webshop løsning, der primært henvender sig til iværksættere. Her udarbejder jeg udviklingsplaner, jeg laver reklamemateriale, laver videopræsentationer, skriver vejledende artikler til e-iværksættere om, hvordan de får succes med deres webshop (se mere her). Samlet set, dækker jeg al kommunikation udadtil, vedr. vores webshop løsning."

Kathrine fortæller om undervisningen på Dania:

"I undervisningen arbejdede vi meget med grundforståelsen for markedsføring og kommunikation. Men det var særligt de mange projektopgaver vi arbejdede med, som jeg virkelig lærte meget af."

"Vi fik tildelt opgaver om eksisterende virksomheder, hvor vi skulle planlægge markedsføringskampagner og argumentere for medievalg og den givende effekt. I projektugerne samarbejdede vi med en lokal butik, om deres markedsføring. Her analyserede vi markedsundersøgelser, som vi selv foretog via spørgeskemaer. Jeg lavede rapport for både Randers Regnskov, kaffebutikken "1 og en hel del" samt Randers Tandhjulsfabrik. Som god skik afleveres et færdigt rapportresultat til selve virksomheden. Særligt den lille lokale kaffebutik fandt rapporten yderst brugbar, og de satte stor pris på de mange gode råd."

Danhost imponeret over studie, der samtidig giver erhvervserfaring

Efter uddannelsen skrev Kathrine alle projektopgaverne på sit CV med tilhørende beskrivelser af alle de indgående elementer i hver opgave. Dette gav virkelig pote, da hun skulle til jobsamtale hos Danhost. De var meget imponeret over, hvor meget erhvervserfaring hun havde fået gennem sin uddannelse på Dania. Om det siger Kathrine:

"Uddannelsen til markedsføringsøkonom giver den grundlæggende viden indenfor organisationsopbygning, intern og ekstern kommunikation, jura og samfund. Jeg startede på uddannelsen efter gymnasiet, hvilket vil sige, at jeg intet erhvervskendskab havde. Men undervisningen var alt sammen på et forståeligt og givende niveau."

Efter uddannelsen som markedsføringsøkonom, tog Kathrine et supplerende grafisk kursus, som byggede videre på det grundlæggende, som hun lærte i specialefaget reklame.

Hvis du vil være markedsføringsøkonom ligesom Kathrine, så se mere her

13.5.2015