Randers-studerende endte som top-direktør i Louis Nielsen

Mads Nygaard var den første optometrist-elev nogensinde ved Louis Nielsen. I dag - 25 år senere - er han den administrerende direktør for optikerkæden og glad for sin faglige ballast som optometrist fra Optikerhøjskolen i Randers, som hører under Erhvervsakademi Dania.
nyhed

I år 1990 startede den 22-årige Mads Nygaard på Optikerhøjskolen i Randers. Dengang var det et krav, at man inden studiestart på den videregående uddannelse til optometrist havde en praktikplads. Den fandt han i hjembyen Aalborg på Boulevarden i den dengang første og eneste Louis Nielsen-butik.

”Dengang gik det ikke særlig godt i butikken, og jeg var deres første elev nogensinde. Branchen var domineret af store spillere og var ganske anderledes. Priserne var ikke gennemsigtige, og det var kun uddannede optikere i hvide kitler, som arbejdede i brilleforretningerne,” forklarer Mads Nygaard, der under studietiden pendlede mellem Randers og Aalborg.

”Det var ikke mig, der fik det højeste gennemsnit på uddannelsen, så langt fra, men jeg er glad for, at jeg gik på Optikerhøjskolen og har den baggrund med mig i mit nuværende job modsat andre direktører. Jeg forstår branchen på en anden måde, og jeg respekterer fagligheden hos medarbejderne. Jeg har ligesom dem virkelig lavet mange synsprøver og haft med mange kunder at gøre,” fortæller han.

Fra 0 til 200 km i timen
Dengang han lavede flest synsprøver i sit liv var i 1994, da Louis Nielsen vandt licitationen på briller i Aalborg Kommune. Det fik de normale brillegrossister til at vende ryggen til virksomheden, der selv begyndte at købe stel ind fra udlandet til langt lavere priser.Madsnygaard Louis Nielsen Direktoer2

Det hele kulminerede, da Louis Nielsen købte et parti af guldstel fra en producent, der lige havde solgt en stor ordre til en stor dansk optikerkæde. Udsalgsprisen i kæden var 2300 kr. Louis Nielsen kunne sælge stellet til 288 kr. med glas. Det interesserede pressen, og folk strømmede til butikken i busser fra hele landet. På ganske kort tid gik Mads Nygaards hverdag og samtidig udviklingen i butikken fra 0 til 200 km i timen.

”Det gik jo helt amok. Folk samlede sig og kom i busser fra hele landet for at få billige briller, så jeg lavede synsprøver hele dagen, og efter lukketid bestilte vi stel og skar glas til. Det var en vanvittig hektisk tid,” husker han tilbage med et suk.

Gradvist fik han mere ansvar og ledelse ind i sin arbejdsdag, så han i dag har været optiker, chefoptiker, it-chef, indkøber, marketingschef og udviklingsdirektør samtidig med, at virksomheden langsomt udviklede sig. I 2005 bliver Louis Nielsen en del af Specsavers, der er verdens største privatejede optikerkæde og en af verdens tre største optikerkæder i det hele taget, og Mads Nygaard udnævnes som administrerende direktør.

Men selvom han nu er direktør for over 700 medarbejdere i en koncern, der omsætter for 800 millioner kroner om året, virker successen ikke til have fået ham til at flyve mod solen som Ikaros.

”Mit hjerte banker stadig for kunderne og optikken. Det var via den, jeg fandt min hylde i Louis Nielsen,” smiler han.