Spilbranche i vækst får eget institut

Den danske spilbranche er i vækst. Flere og flere bliver uddannet til at arbejde med spil, men samfundet har svært ved at følge med. Det vil det nye Institut for Dansk Spiludvikling ændre på.
nyhed

112 millioner kroner i overskud i 2014 og en vækst på 2216% over fire år. Sådan ser tallene ud for spilvirksomheden Kiloo fra Aarhus, som overhalede en lang række traditionelle virksomheder og sidste år blev kåret som Danmarks hurtigst voksende virksomhed.

Kiloo er langt fra den eneste virksomhed i spilbranchen, der oplever enorm vækst. Fra 2009 til 2013 er branchen vokset med 119% ifølge rapport om danske indholdsproducenter i tal. Samtidig er der kommet 40% flere jobs i spilindustrien. 

”Det går godt for branchen, fordi der er mange flere distributionskanaler end tidligere, så alle spiller på alle deres devices. Selv børn ned til 1 år spiller jo på iPad i dag. Vi spiller spil, uanset hvor gamle vi er, hvilket køn vi har, og hvor vi er,” forklarer lektor og projektleder Mikkel Lodahl (foto). Han står sammen med campuschef Jonatan Yde i spidsen for Danmarks første institut for spiludvikling, Institut for Dansk Spiludvikling.

Milo

Relevant viden for alle
 Instituttet er vokset ud af datamatiker- og multimediedesigner-uddannelsen med speciale i spiludvikling, som Erhvervsakademi Dania driver i Grenaa. De 200 studerende får hænderne helt nede i spilhåndværket, og de bedste af dem laver deres egne virksomheder i det lokale iværksættermiljø, The Ranch. Det er også i Grenaa, det nye institut kommer til at have base.

”Vi er vant til at formidle vores viden til de studerende og til nyopstartede virksomheder, og derfor falder det os naturligt at tage skridtet videre. Der er enorme mængder af viden om det her område, men den er aldrig blevet udbredt på en måde, der er relevant for samfundet og branchen,” fortæller Mikkel Lodahl.

Instituttet vil samle, systematisere og formidle den viden, som danske og internationale forskere skaber om spil på en måde, der skaber værdi og indsigt for samfundet og branchen.

Værdi til virksomheder
Det kan være svært at lave et rigtig godt spil, men nu kan alle typer af virksomheder via instituttet få uafhængig eksperthjælp. Det kan ifølge den nye institutleder være med til at skabe værdi til virksomheder.

”Vi tager branchen alvorligt. Spil er en karrierevej og et kulturprodukt på lige fod med teater og film, og det er endda et af de områder, der i kroner og ører omsætter for mest i Danmark. Folk ved desværre ikke så meget om spil, som de ved om film, bøger og musik, men spillene er overalt, og de påvirker folk, så det er vigtigt, at man kan forholde sig til dem. Det gælder både for virksomheder, privatpersoner og medier,” siger Mikkel Lodahl, der glæder sig til lanceringen af instituttets første produkt; e-bogen Systematisk spilanalyse.

Sammen med Institut for Dansk Spiludvikling bliver den lanceret fredag den 26. juni 2015 kl. 9.30-14 i Grenaa til Dania Games EXPO, hvor alle er velkomne. Se mere om dagen her.

Se mere på Institut for Dansk Spiludviklings hjemmeside www.idsu.dk

Læs rapporten om danske indholdsproducenter i tal fra Producentforeningen her