Spiludviklingsinstitut holder event med internationalt topnavn

Institut for Dansk Spiludvikling og Dania Games holder stort fagligt event for spilbranchen med Ultima online-udvikleren Starr Long om Open Development, der inviterer spillere med ind i spiludvikling
Af Anne-Mette Gyldenløv, journalist
nyhed

Du spiller et rigtig godt computerspil, men det kunne være to procent bedre, hvis den her del også var med. Sådan oplever mange gamere det, og det kan være kilde til både frustration og vrede. Men en ny trend breder sig inden for spiludvikling, så du kan dele dit forbedringsforslag med udvikleren af spillet, mens spillet udvikles. Det kaldes Open Development.

Ifølge lektor ved Institut for Dansk Spiludvikling, Mikkel Lodahl, bliver Open Development kun større og større:

”Det er et princip, som er altomfattende i sin måde at udvikle spil på, og som man i Danmark er meget langt i at arbejde med. Det hænger sammen med vores stærke iværksætterkultur inden for spiludvikling. De relativt set små danske produktioner er specielt velegnede til at åbne op over for omverdenen. Derfor giver det også god mening at lave et event om, hvorfor og hvordan man laver Open Development,” forklarer Mikkel Lodahl, der sammen med Dania Games står bag arrangementet.

Mikkel Lodahl Erhvervsakademi Dania

I Danmark arbejder specielt to spilvirksomheder, Pixeleap og Press Play, med succes efter princippet, og i udlandet har princippet bredt sig til store spilproduktioner. Derfor deltager også den internationalt anerkendte Starr Long, der var med til at udvikle det legendariske computerspil Ultima Online.

”I dag arbejder han på Shroud of the Avatar, der udvikles efter Open Development-princippet, og han er lidt af en stjerne inden for spiludvikling. Ultima Online var jo for gamere i slut-90’erne, hvad World of Warcraft var ti år senere. Det er et kæmpe scoop at få ham med til dagen,” fortæller Mikkel Lodahl begejstret.

Open Development-dag 

Tirsdag den 9. februar fra kl. 9.30 – 14.00 i Kulturpavillonen, Kærvej 11 i Grenaa.

Alle er velkomne.

Program for dagen:

9:45 – 10:00: Introduktion v/Mikkel Lodahl

10:00 - 10:45: Peter Kjær fra Pixeleap

11:00 - 11:45: Teemo Ashton fra Press Play

11:45 - 12:30: Frokostpause

12:30 - 13:15: Starr Long fra Portalarium

13:20 - 14:00: Paneldebat og åben diskussion

Læs mere om Institut for Dansk Spiludvikling her www.idsu.dk