Peter har fornemmelse af, at have vundet i lotteriet

Toxisk eksem og en konstruktiv leder førte til to års videregående uddannelse som produktionsteknolog for Peter Laursen på Erhvervsakademi Dania i Skive Peter er oprindelig uddannet automekaniker, og efter at have haft eget værkssted i tre år, kom han i 1994 til AC Hydralic, nu Hydraflex A/S, i Viborg, hvor han har fungeret som tillært maskinarbejder indtil han fik konstateret håndeksem i 2013.
nyhed

”Jeg har fået en god aftale med Hydraflex, så jeg kan videreuddanne mig til en stilling, der ikke kræver, at jeg er i berøring med de olier, der medvirker til eksemen. På virksomheden sker der en jobrotation, mens jeg er væk,” fortæller Peter, der er rigtig glad for den ordning, som hans chef foreslog.

Peter har også haft nogle år i udviklingsafdelingen på AC Hydraulic, og er, mens han læser, stadig tilknyttet. ”Jeg tager nogle timer, når der er ferie på uddannelsen,” siger Peter, der højst sandsynligt kan se frem til en ny rolle i sin virksomhed, når han er blevet færdig som produktionsteknolog.

Fornemmelse af, at have vundet i lotteriet

Peter er glad for sit nye liv som studerende og synes, at det er som at have vundet i lotteriet. ”Jeg er utrolig glad for, at det på denne måde er muligt at finde en anden vej i forhold til job,” fortæller Peter og fortsætter: ”Det er også en udfordring for mig at modtage læring igen. Der er nogle opgaver, hvor du ikke altid kan bunde, og jeg har været vant til at have styr på mit arbejde. Men underviserne er gode til fx med kompetencetrekanten at finde styrkerne, når vi arbejder i grupper.”

Som 46 årig er Peter en af de ældste på holdet af produktionsteknolog studerende på Dania i Skive. ”Det virker godt, og vi har et positivt samarbejde, hvor vi bidrager til hinanden,” mener Peter, der fremhæver studiets styrke ved at være virkelighedsnært med erhvervsdrivende og kommunen i et tæt samspil.

Virkelighedsnær uddannelse kan anbefales

 ”Jeg vil helt klart anbefale uddannelsen til andre, og alder er ikke noget minus,” siger Peter, der også gerne vil slå et slag for jobrotation. På den måde får både ansatte og virksomhederne noget ud af uddannelsesinvesteringen, da det med Peters ord, jo er en god idé at holde kompetencerne i virksomheden. Peter overvejer selv at læse akademiuddannelse på deltid, når han er færdig som produktionsteknolog: ” Jeg får så mange værktøjer, man kan gøre brug af i hverdagen.”