Underviserne prøver deres egen medicin

Hvad lavede underviserne på Erhvervsakademi Dania i Grenaa egentlig inden studiestarten? De lavede selvfølgelig spil!
nyhed

Skoleåret var endnu ikke officielt startet på Dania i Grenaa, hvor der uddannes datamatikere og multimediedesignere med speciale i spil. Men det betød ikke, at underviserne hvilede på laurbærerne. Den 21. og 22. august var der Game Jam for alle undervisere. Game Jam går ud på at lave et spil på kort tid som fx 14 eller 24 timer ud fra et bestemt tema.

Gensidige krav

”Vi stiller store krav til vores studerende, så selvfølgelig skal vi også stille store krav til os selv,” siger campuschef Jonatan Yde, før han råber højt ind i en mikrofon på sin computer. Det nye spil, der hedder Dania Games: Yellyfish! styres nemlig med råb og skrig.

Historien bag spillet er, at spillerne styrer de to konkurrerende vandmænd (eng: jellyfish) i en oversvømmet by. De bombarderer hinanden for at få overherredømmet over undervandslandet, og spillerens toneleje og stemmekraft styrer vandmændenes kanoner.

underviser event b

Programmering og markedsføring

I løbet af uddannelsen skal de studerende på Erhvervsakademi Dania i Grenaa producere et tocifret antal spil. Dog for det meste med længere produktionstid end de 14 timer, underviserne forleden havde sat af.

Underviserne var opdelt i to hold - programmering og markedsføring -  hvor de arbejdede i praksis med det, de ellers underviser i til daglig. Den korte arbejdstid har unikke udfordringer for hvert fagområde.

 ”Markedsføring af spil er for det meste en længere proces,” siger adjunkt Marie Haagensen, der til daglig underviser i kommunikation, og fortsætter:
”Så vi har forsøgt os med mere umiddelbare kanaler såsom Twitter og Facebook og lave så meget støj, at folk med interesse i spil opdager, hvad vi laver.”

Resultatet af jammet skal nok sætte gang i stemmebåndene hos børn og barnlige sjæle, der elsker at lave larm og kan downloades gratis på Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dania.jam