Røde Kors-butikker har kun åbnet, når der er frivillige til det. Jo større salg, en butik har, jo flere penge går der til organisations aktiviteter som fx mentorordning, kamp mod ensomhed, voldsramte kvinder, hjælp til hjemløse, udsatte og flygtninge.
25-årige Liva Sibirjova har øget motivationen blandt de frivillige og dermed antallet af åbne butikstimer i løbet af sin praktik på studiet til bachelor i International Hospitality Management.
Her har hun arbejdet målrettet med motivation af frivillige, hvilket er lykkedes i sådan en grad, at hun til dimissionen for uddannelsen i sidste uge blev kåret til Årets Studerende for hele årgangen på Erhvervsakademi Dania i Randers.
”Det kom helt bag på mig, for jeg troede, andre fra studiet var meget bedre end mig. Jeg var meget usikker på mig selv, da jeg skrev opgaven, for jeg er meget passioneret for stedet. Da jeg modtog diplomet, fik min mor tårer i øjnene. Hun var så stolt af mig,” smiler Liva Sibirjova, der privat bor i Aarhus med sin kæreste og i 3,5 år har pendlet til Randers.
Unge frivillige motiveres anderledes
Prisen som Årets Studerende gives til den exceptionelle studerende, og det må Liva Sibirjova siges at være.
I løbet af bare tre måneders praktik ved Røde Kors har hun formået at omsætte sin teoretiske viden om HR, ledelse og motivation fra studiet til praksis. Det er lykkedes i en sådan grad, at organisationens butik på Nørre Allé i Aarhus nu har åbent seks ud af syv dage om ugen.
”Vi har mere åbent end nogensinde før, så vi kan i sidste ende hjælpe mange flere end tidligere. Vores omsætning er bedre. De frivillige kender organisationen mere dybdegående, de bruger deres interesser i arbejdet her, og vi er blevet mere sammentømret som team,” smiler Liva Sibirjova.
Butikkens frivillige er primært unge mennesker. På den måde adskiller butikken sig fra Røde Kors’ øvrige, der især drives af ældre med en chef og mange frivillige. Det fungerer ikke for den yngre generation, og derfor måtte organiseringen af de frivillige gøres anderledes. I stedet for én manager til 30 frivillige er der i dag fem teams, der hver har fokus på et område af butikken.
”Det var for meget ansvar for én person som manager, så i dag har vi selvstyrende teams inden for fx sociale medier, sortering, events og introduktion af nye frivillige. På den måde får alle lov til at arbejde med den passion, som de brænder for i forvejen, og det motiverer,” forklarer den lettisk-fødte dimittend.
Hun har også har indført snacks i løbet af vagterne, rabat på tøjkøb ved et vist antal vagter om måneden, bedre velkomst af nye frivillige, flere events, anderledes medarbejdermøder og større fokus på, hvad pengene egentlig går til.
Praktik med personlig udvikling
Titlen og præmien som Årets Studerende gives ikke kun på baggrund af resultater, men også en god portion personlig udvikling under sit studie. Det kan Randers-dimittenden også sætte flueben ved.
”Jeg har lært rigtig meget om mig selv som leder undervejs. Jeg er meget ekstrovert og har brug for mennesker omkring mig, hvilket var grunden til, at jeg valgte studiet, men jeg har lært at lytte mere, bruge min empati konstruktivt og have en bedre styring af min tid,” forklarer den 25-årige bachelor i international hospitality management.
En del studerende fra holdet tog praktikforløbet på hotel eller restaurant, men efter at have haft studiejob i branchen ville hun gerne en anden vej med sin karriere.
”Jeg er stolt af mine studiejobs som tjener, for de har lært mig meget om mig selv, om branchen og om Danmark. Jeg vil bare rigtig gerne give noget tilbage til det danske samfund og gøre en forskel, og det kunne jeg her,” smiler hun og slår ud med armene mod butikkens mange tøjstativer.
Ferie og flere frivillige
Listen af ufærdige projekter er dog stadig lang for den nyslåede bachelor.
Lige nu arbejder hun via fundraising med at lave et hyggeligt cafehjørne i butikken, hvorigennem der kan opbygges et fællesskab og mødested for både frivillige, kunder og interesserede. Lige nu leder hun efter partnere, som vil donere kaffebønner til hyggehjørnet og som matcher organisationens værdier.
Et andet projekt handler om at vise de frivillige frem og den forskel, de gør for andre via deres arbejde. Samtidig er eftersøgningen for et betalt job også sat ind, men det skal nok gå, forsikrer Liva Sibirjova.
Praktikken har nemlig givet hende et uvurderligt netværk, som hun lige nu bruger til at finde et fast, aflønnet arbejde. Hvor det præcist bliver, er endnu uvist, men en ting er sikkert: Pengene fra prisen som Årets Studerende bliver gemt lidt endnu.
”Pengene gemmer jeg til en rejse til sommer, hvor min kæreste bliver færdiguddannet kaospilot. Så skal vi rigtig ud og fejre det,” smiler hun stort.
Professionsbacheloren i international hospitality management tager 1,5 år og kan læses i Randers efter en kort videregående uddannelse til fx serviceøkonom.
Se flere billeder fra butikken her: