Del siden
 
       

”Sådan fungerer det virtuelle klasserum”

Alt undervisning på Erhvervsakademi Dania i Randers er rykket online. Teknologien stiller nye krav til undervisere og studerende, men den rummer også muligheder for mere effektivitet og en anderledes måde at være social på.
Artiklen fortsætter under billedet Markedsføringsøkonomstuderende Sara la Cour sidder ved et skrivebord og kigger på en bærbar computer med høretelefoner i ørerne og fingrene svævende over tastaturet.
2024-04-15
Erhvervsakademi Dania
https://eadania.dk/nyheder-og-presse/nyheder/saadan-fungerer-det-virtuelle-klasserum/

Som for de fleste danskere ændrede hverdagen sig radikalt for Sara la Cour, da statsminister Mette Frederiksen lukkede store dele af Danmark ned fredag den 13. marts. Den 25-årige markedsføringsøkonom-studerende fra Randers måtte se klasselokalet udskiftet med pc og høretelefoner, og undervisere og medstuderende reduceret til små talende ansigter på skærmen.

Trods den bratte omstilling er undervisningen fortsat næsten som normalt.

”Det mest positive har helt klart været, hvor smart det online system er. Man kan række hånden op, chatte og både se underviseren og de andre studerende,” siger Sara la Cour.

På den digitale undervisningsplatform Collaborate kan hele holdet interagere med hinanden. Den, der har ordet, bliver automatisk synlig for de øvrige, og en ”ræk hånden op”-funktion sikrer, at alle bliver hørt uden at tale i munden på hinanden.

Undervisere på overarbejde

Men hvordan holder man som underviser styr på, at et helt hold af studerende både følger og forstår undervisningen, når man kun kan se en håndfuld ansigter på skærmen ad gangen?

”Det har helt klart været den største udfordring,” forklarer adjunkt Camilla Bisgaard Sørensen, som underviser på markedsføringsøkonom-uddannelsen på Erhvervsakademi Dania.

”Den der fornemmelse af, om jeg har de studerende med. Forstår de mon, hvad jeg siger? Den fornemmelse har jeg normalt i fingerspidserne, når jeg er sammen med dem, men det er ikke det samme, når det hele foregår online. Derfor har jeg også været mere på end normalt, så jeg har virkelig været træt om aftenen.”

Til gengæld fremhæver Camilla Bisgaard Sørensen de smarte funktioner, som giver hende mulighed for at sende de studerende ud at lave gruppearbejde og kalde dem tilbage i klasselokalet igen med et enkelt klik.

”Sådan en knap kunne jeg godt bruge til dagligt!” griner hun.

Læs også: ”Online-efteruddannelse går over al forventning”

Mere effektivitet og anderledes humor

Følelsen af at bruge mere energi på undervisningen deler Sara la Cour.

”Man bliver træt på en anden måde, men det betyder også, at der er mindre spildtid. Jeg synes, der sker noget med effektiviteten, når vi arbejder i grupper. Der er en anden disciplin og knap så meget sniksnak.”

Selvom hun er vant til at kommunikere via Skype og sociale medier, har det krævet noget tilvænning at få det sociale element ved at gå på en videregående uddannelse til at fungere online.

”I starten var vi meget udfordret på det med humoren. Meget af den ligger i kropssproget, og her kan man ikke altid se, hvem der taler, eller om personen smiler. Men nu har vi fået chatten op at køre, og det fungerer helt vildt godt sammen med undervisningen,” siger Sara la Cour.

Læs også: Oplevelsesuddannelse bliver online

Hjalp denne side dig?