Koppers er en førende leverandør af træ- og kulstofbaserede teknologier, produkter, kemikalier og tjenester. Virksomheden ligger i Nyborg, og det er her, at Heidi sidder i en funktion, hvor hun har kontakt til alle afdelinger i virksomheden:
”Jeg er en del af et team på fire, hvor jeg blandt skal booke speditører, og jeg skal holde styr på hvilke kunder, der skal have hvilke produkter hvor og hvornår. Så jeg har rigtig meget sammenspil med vognmænd og speditører samtidig med, at jeg koordinerer med de andre afdelinger internt hos Koppers”, siger Heidi Freløv med et smil, der afslører, at hendes hverdag er både travl og spændende.
Vil spille sig selv bedre
Heidis motivation for at vælge efteruddannelse tog udgangspunkt i, at hun ønsker at blive endnu bedre til at håndtere det brede spekter af problemstillinger, som hun arbejder med. Skal hun lykkes med det, har hun brug for nogle konkrete kompetencer:
”Jeg vil gerne spille mig selv bedre og kvalificere mig til at blive dygtigere til mit job. Og i det modul jeg læser nu - coaching og konflikthåndtering - lærer jeg blandt andet hvordan jeg kan nedtrappe en konflikt, og jeg får en forståelse for, hvorfor andre reagerer som de gør i visse situationer. Den viden hjælper mig hver dag”, pointerer Heidi Freløv og siger videre:
”Jeg har to mindre børn i skolealderen, en mand og et travlt job. Derfor er jeg bevidst om, at skal bruge tid på efteruddannelse, skal det være godt. Det skal ikke være et ’tilfældigt’ kursus eller en aftenskole, hvor jeg sidder og er træt. Så jeg undersøgte markedet grundigt, og jeg har valgt koordinatoruddannelsen fordi det er den rigtige uddannelse for mig. Indholdet matcher de opgaver, jeg har på mit job, vi har undervisning om dagen, og så betyder det mindre, at jeg skal køre små to timer hjemmefra, for at få undervisning i Silkeborg.”.
Underviserne er ikke undervisere – de kommer fra erhvervslivet
En af de ting, der har haft betydning for Heidis valg er, at undervisningen er lige så praksisnær som indholdet på uddannelsen.
For at få mest muligt ud af uddannelsen bruger Heidi netop teorierne fra undervisningen i sine eksamensopgaver. Her har hun selv mulighed for at formulere problemformuleringerne i relation til virksomhedens og hendes egne opgaver
De undervisere jeg har haft, er aktive erhvervsfolk, som forstår hvordan virkeligheden fungerer. De kender udfordringerne, fordi de selv håndterer dem hver dag, og de ved, hvordan man sætter teorierne ind i en praktisk kontekst, og hvordan man bruger dem aktivt.
Heidi Freløv
”Jeg har prioriteret, at mine eksamensopgaver - på de moduler, jeg har afsluttet - tager afsæt i konkrete indsatser på mit arbejde. Det har jeg gjort i samarbejde med min leder, og det har fungeret rigtig godt. Så selvom jeg ikke er færdig med hele uddannelsen endnu, er der allerede rigtig meget læring, som jeg kan bruge”, forklarer Heidi Freløv.
Er vokset 10 centimeter
Sammenspillet i klassen, netværket og erfaringsudvekslingerne, er også noget af det Heidi glæder sig over at få med sig fra koordinatoruddannelsen. Og selvom uddannelsen har den konsekvens, at der går lidt tid fra familien, og transporttiden er lang, er det det hele værd:
”Jeg føler jo, at jeg er vokset 10 centimeter med koordinatoruddannelsen. For uddannelsen har gjort mig bedre til mit job. Samtidig er jeg i en virksomhed, der hele tiden ændrer sig og er på forkant med udvik-lingen, og det er jeg klædt på til at håndtere”, slutter Heidi med stille stolthed i stemmen.
Fakta om koordinatoruddannelsen
Koordinatoruddannelsen er en specialdesignet akademiuddannelse på deltid til dig, der har mange koordineringsopgaver på jobbet. Uddannelsen giver dig fx redskaberne til at blive mere effektiv og blive en dygtigere planlægger.
Uddannelsen består af seks moduler:
1. Bæredygtig projektledelse
2. Kommunikation i praksis.
3. Organisation og arbejdspsykologi
4. Service og kundeforståelse
5. Coaching og konflikthåndtering.
6. Afgangsprojekt.