På Erhvervsakademi Dania indgår vi i eksternt finansierede udviklingsprojekter med forskellige samarbejdspartnere for at styrke vores kompetencer inden for udvalgte pædagogiske, didaktiske og faglige felter.
Projekterne er med til at styrke vores videngrundlag og understøtte læringsaktiviteter for vores studerende, vores samarbejdspartnere samt de professioner og brancher, vi uddanner dimittender til. Herunder introduceres en række af de projekter, som vi i øjeblikket er en del af.
Projektets mål er at udvikle et Entreprenørskabsdidaktisk efteruddannelsesforløb for undervisere. Deltagerne får en introduktion til entreprenørskab og indføring i entreprenørskabsdidaktiske metoder og modeller. Deltagerne skal med afsæt heri udvikle eller redesigne et eller flere af deres undervisningsforløb med entreprenørskabsdidaktisk tilgang. Slutteligt vil vi samle evaluere deltagernes erfaringerne og læring, samt redesigne det udviklede efteruddannelsesforløb til næste gennemførsel.
Formålet med efteruddannelsesforløbet er at deltagerne bliver i stand til at gennemføre hele eller dele af deres undervisning funderet i en entreprenørskabsdidaktisk tilgang, samt styrke deltagernes entreprenørskabsrelevante videngrundlag. Dette vil vi gøre ved at give deltagerne en forståelse for entreprenørskabsbegrebet, tilhørende didaktiske metoder og praktiske erfaringer med entreprenørskabsdidaktik. Efteruddannelsesforløbet bygges op om en aktionslæringstilgang, hvor handling og didaktiske eksperimenter er centrale.
Aktionslæring er et vigtigt element i Dania læringstilgang og organisationsudvikling i øvrigt. En tilgang vi har gode erfaringer med. Introduktionen til entreprenørskab, og feltets didaktiske metoder og tilgange udvikles i samarbejde med erfarne nationale som internationale eksperter.
Forløbet bygges op af flere led.
1. Deltagerne introduceres for entreprenørskab og entreprenørskabskompetencer, samt præsenteres for forskellige entreprenørskabsdidaktiske metoder og tilgange.
2. Underviserens rolle i entreprenørskabsundervisning. Omdrejningspunktet er balancen mellem underviserens rolle som faglig vidensperson og rollen som faciliterende vejleder. Desuden sætter vi fokus på underviserens ageren i undervisningen.
3. Aktionslæring.
Deltagerne planlægger og gennemfører eksperimenter med entreprenørskabsdidaktik i deres egen undervisning. I denne fase vil der blive indlagt refleksionsrum. Disse rum vil blive bygget op omkring peer to peer evaluering og refleksion, samt mulighed for didaktisk supervision fra Dania Viden Læring.
4. Evaluering af eksperimenterne og videndeling på tværs.
Vi indhenter en ekstern facilitator til at samle de vigtigste erfaringer fra deltagerne eksperimenter. Målet er styrke deltagernes didaktiske kompetencer til deres videre arbejde med entreprenørskabsdidaktik i egen undervisning. Sidst vil vi evaluere efteruddannelsesforløbet med henblik på at udbyde efteruddannelsesforløbet igen i en forbedret udgave. Denne del gennemføres på et internat, for at give gode betingelser for videndeling og netværk blandt deltagerne.
Fonden for Entreprenørskab støtter ud- og afviklingen af forløbet økonomisk.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Den globale spilbranche er i voldsom vækst, men trods den store succes, mangler industrien formelle standarder, hvilket fører til inkonsekvenser i jobtitler og opgaver. Dedikeret spiluddannelse er også relativt nyt, hvor de tidligste kompetencegivende programmer startede i begyndelsen af 2000'erne. Denne fragmentering i branchen, gør det udfordrende at forberede studerende på specifikke job såvel som udfordrende for virksomheder at rekruttere og kompetenceudvikle medarbejdere.
Gamebadges er et projekt, der sigter mod at udvikle et unikt, europæisk økosystem for kompetencebaserede såkaldte ”open badges”, specifikt designet til spilindustri og -uddannelse. I løbet af projektet arbejder projektkonsortiet ved at opbryde spilindustrifag i specifikke kompetencemål med henblik på at skabe mikro-legitimationer, der er anvendelige på flere niveauer.
Det vigtigste resultater er et europæisk badge-økosystem, et online kompetencekort-værktøj, cirka 300 kompetencebaserede ”open badges” på tre niveauer (bronze, sølv og guld), samt seks pilotkurser for sølvbadges rettet mod unge professionelle og spilundervisere.
I løbet af projektperioden vil Gamebadges arbejde for at etablere et standardiseret framework for spiludviklingsfag og de tilhørende færdigheder og kompetencer. Økosystemet bag frameworket vil være transparent, offentligt og baseret på industriens reelle behov. Badges vil blive testet og implementeret af studerende, undervisere og fagfolk i spilbranchen, herunder studerende og ansatte ved Dania Games.
For at sikre forankring efter projektet og sammenlignelighed på tværs af grænser, institutioner og virksomheder gøres alle resultater offentlige og forventes udbredt til hele Europa. Projektet støtter således et europæisk mikro-legitimationsøkosystem ved at tilvejebringe en sammenhængende model for kompetencebaserede ”open badges”.
Projektet koordineres af Metropolia University of Applied Sciences
Læs mere her
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Projektet bygger videre på to tidligere Game Hub Scandinavia projekter, hvor partnerskabet har udviklet en dyb forståelse for økosystemet omkring spilbranchen, og skabt et solidt grundlag ift. at arbejde videre med de bagvedliggende teknologiers udbredelse. Med det afsæt vil vi i Game Tech Academy udvikle, teste og implementere en række kompetenceudviklende aktiviteter på to centrale områder i økosystemet: videregående uddannelser og innovationsmiljøer.
Medarbejdere i partnernes innovationsafdelinger vil samarbejde med undervisere på videregående uddannelser om at udvikle, teste og implementere en række skræddersyede kurser, der introducerer studerende for den nyeste udvikling og forskning inden for spilteknologi, og samtidig lærer dem at tænke og handle entreprenant.
Fra uddannelsessystemet deltager også forskere, der udvikler kompetencer til test og udvikling af værktøjer i samarbejde med de virksomheder, der skal aftage dem. Udover at forskerne selv får kompetencer, formidles de udviklede værktøjer løbende videre til uddannelser, innovationsmiljøer og virksomheder i projektet.
Medarbejderne i partnernes innovationsmiljøer indgår desuden i fælles forløb, hvor deres kompetencer inden for anvendelsesmulighederne af spilteknologi, og hvordan disse bedst overføres til konkrete løsninger og produkter, styrkes. Som en del af forløbene udvikler medarbejderne en fælles tværskandinavisk model for, hvordan innovationsmiljøer kan understøtte forretningsskabelse hos spilteknologiske iværksættere, der har produkter, der kan løse problemer i nye sektorer. Med afsæt i modellen sammensættes workshops til iværksætterne i innovationsmiljøerne.
Slutteligt vil projektets forretningsudviklere bruge deres viden og kompetencer til at introducere etablerede virksomheder til nye løsninger, der baserer sig på spilteknologi og inddrage dem i et kompetenceforløb for at udforske mulighederne i løsningerne.
Ved projektets afslutning vil der være udviklet og implementeret en række fælles skandinaviske mødepladser, der fremover fungerer som katalysator for kompetenceudvikling og behovsdrevet innovation, og som anvender spilteknologi til at løse udfordringer på alle niveauer i samfundet.
FAKTA OM GAME TECH ACADEMY:
FAKTA OM INTERREG ÖRESUND-KATTEGAT-SKAGERRAK
EU-programmet Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak investerer i projekter, der går over grænsen for at løse fælles samfundsmæssige udfordringer i det sydlige Skandinavien. Öresund-Kattegat-Skagerrak strækker sig over 14 danske, svenske og norske regioner.
Projekterne arbejder med at løse samfundsmæssige udfordringer inden for fire indsatsområder: Innovation og entreprenørskab, Grøn omstilling, Transport og mobilitet samt Grænseløst arbejdsmarked. Gennem Interreg drives udviklingen fremad og skaber nytte for virksomheder, kommuner, regioner og lande. En nytte, der også gavner Europa og verden, men som frem for alt bidrager til et bedre liv for de mennesker, der bor i Sydskandinavien.
GameTech Academy-projektet har søgt om midler i indsatsområdet Innovation og entreprenørskab og løber fra januar 2024 til december 2026. Projektets partnere ligger i regionerne Skåne og Västra Götaland i Sverige og Midtjylland og Nordjylland i Danmark.
Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak’s motto er: Vi går over grænsen.
Læs mere og find andre projekter på programmets hjemmeside.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Scandinavian Employability er et 3-årigt projekt finansieret af EU-programmet Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak, som støtter fælles projekter i det sydvestlige Skandinavien, der fremmer udviklingen af social innovation, grøn økonomi, transport og beskæftigelse.
Projektets formål er at styrke deltagernes employability gennem aktiviteter og relationsopbygning mellem studerende, virksomheder og institutioner. Målet er, at deltagerne ser KASK-regionen som en samlet arbejds- og livplads.
I projektet udvikles en række fælles undervisningsforløb og workshops mellem projektets parter med det formål at træne og styrke studerendes employability. Arbejdet med at styrke deltagernes entreprenante kompetencer og udvikling af deltagernes indre bæredygtighed (FN’s indre udviklingsmål) bliver en integreret del af disse undervisningsforløb og workshops. Projektdeltagerne tilbydes også vejledning i at styrke deres employability og præsentere deres kompetenceprofil i et individuelt portfolio-format. Alt sammen for at lette overgangen fra studerende til værdiskabende praktikant og overgangen fra dimittend til værdiskabende medarbejder.
I projektet ud- og afvikles også en række fælles camps, hvor studerende fra Erhvervsakademi Dania og vores svenske partner Alexanderson Instituttet mødes. Disse camps har til formål at bygge relationer mellem deltagerne og bygge bro mellem landende. Dette gøres ved at introducere til arbejdsmarkederne i hele regionen, samt de særlige krav det lokale arbejdsmarked stiller til kommende medarbejdere.
Projektet skal i sidste ende munde ud i et styrket samarbejde mellem projektets partnerinstitutioner. Der skal udvikles en fælles struktur, hvor projektets resultater og samarbejde kan fastholdes efter projektets afslutning.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
I et internationalt samarbejde med 12 øvrige organisationer i Østersø-regionen har Erhvervsakademi Dania netop fået godkendt et større EU-projekt for at ruste eksisterende og fremtidige spilvirksomheder til agere i en tid præget af nedlukninger, kriser og andre usikkerheder
Gennem udvikling, test og implementering af en række forbedrede løsninger indenfor kommunikation og interaktion, vil projektet arbejde for at gøre såvel talentfulde virksomheder som de strukturer, der støtter op om deres vækst – eksempelvis inkubationsmiljøer – mere modstandsdygtige overfor eksempelvis pandemier, hvor spiludviklernes mulighed for at mødes fysisk med investorer, publishers, rådgivere eller blot deres kolleger er begrænset pga. rejserestriktioner eller nedlukninger af samfundsaktiviteter.
Projektets resultater og anbefalinger vil under og efter BSG-Go!’s levetid bidrage til, at Østersø-regionens spilindustri trods udefrakommende forhindringer fortsat vil blive tilført nyt talent, og at branchens vækstlag har adgang til bedre værktøjer til nødvendig kommunikation og interaktion med aktører, der spiller en afgørende rolle en ung virksomheds mulighed for at finde fodfæste, og på sigt vokse. Resultaterne vil danne grundlag for et tættere samarbejde mellem spiludviklere, inkubationsmiljøer, videregående uddannelsesinstitutioner, offentlige myndigheder og privat kapital på tværs af landegrænser i programområdet.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Hos Erhvervsakademi Dania har vi løbende gang i projekter med støtte fra EU, og i forbindelse med sådanne projekter behandler vi personoplysninger. Du kan læse mere om behandling og formål med indsamling af persondata i vores databehandlingspolitik på området.
Hjalp denne side dig?