Sammen med kåringen følger 500.000 kroner, som bliver fordelt med 300.000 kroner til Erhvervsakademi Dania og 200.000 kroner(før skat) til Vashanth Selvadurai selv. Men først og fremmest er det en anerkendelse af et imponerende stykke arbejde og en undervisning præget af et stort engagement:
”Jeg er meget glad og stolt over at modtage prisen, og jeg skal bestemt også fejre det. Men det, der har gjort størst indtryk på mig i hele processen, er faktisk, at de studerende i første omgang indstillede mig til prisen som Årets underviser på Dania. Det skulderklap og den opmærksomhed overraskede og rørte mig”, understreger Vash, som han i daglig tale kaldes.
Jeg sætter mig i modtagerens sted
Faktisk var der ganske overvældende mange studerende, som havde indstillet Vash til prisen som Årets underviser. Det er imponerende ikke mindst i betragtning af, at Vash kun har været ansat på Dania i to år. Han kalder selv sin triumf for en holdsejr, for han har været meget imponeret over den opbakning, han har mødt blandt sine kolleger, siden han startede:
”Fra begyndelsen oplevede jeg, at jeg blev mødt med optimisme og positivitet, når jeg tager initiativer. Jeg har fået god sparring, og jeg har oplevet, at jeg er blevet bakket op omkring mange ting, og det har givet mig mod på at udforske nye muligheder i undervisningen”, forklarer Vash.
I sidste ende er det dog Vash selv, der står på mål for undervisningen og skal formidle sin faglige viden til de markedsføringsøkonom-studerende i Randers. Det gør han med en klar bevidsthed om, hvad de studerende skal have ud af hans undervisning:
”Jeg prøver altid at sætte mig i de studerendes sted og tænke på, hvordan jeg kan motivere dem, og hvad de skal have ud af min undervisning. Men jeg prøver også at involvere mig med dem og snakke med dem om ting, der ikke har med undervisning at gøre. For hvis jeg kommer på bølgelængde med dem, er de også mere modtagelige, når de skal lære nyt”, pointerer Vash.
Mere vejleder end underviser
Det er ikke nemt at få Vash til at rose sig selv, selvom han nu har alt mulig grund til det. Men hårdt presset peger han alligevel på et par ting, han tror, kan have været med til at gøre en forskel for de studerende:
”Egentlig kan det være både godt og skidt, men jeg er perfektionist på mange områder. Så jeg sætter meget tid af til at sætte mig ind i tingene, og jeg er grundig, når jeg forbereder mig. Jeg tror også, at de studerende oplever, at jeg prøver at sætte mig ind i den generation de repræsenterer for at blive bevidst om, hvilke udfordringer de slås med”, smiler Vash afvæbnende.
Vash ser sig selv som vejleder mere end underviser. Forstås - det er i relationen, hvor han vejleder, motiverer og guider sine studerende, at han oplever, at han gør en forskel. Men det kræver, at han interagerer med de studerende på deres niveau, og det er en af de ting, han gør godt.
I de studerendes indstilling af Vash som Årets underviser er det ord som engagement, dedikation, højt vidensniveau og involvering, der går igen. De studerende oplever, at han ”gør alt hvad han kan, og mere til, for at vi skal klare os godt”, og så er det svært at få et flottere skudsmål.
Der er en flot gave på vej
Det kræver meget energi at starte på et nyt undervisningsjob. Derfor er det Vash’s livsledsager, der de sidste par år har trukket det tungeste læs i hjemmet i Aalborg. Og der er nok at se til, for husstanden tæller også en lille dreng på 1 ½ år:
”Jeg skylder min livsledsager meget, så hun får en flot gave, når ’præmiepengene’ bliver udbetalt. Men udover det skal pengene hjælpe os med at komme videre i livet – de bliver måske brugt til udbetalingen på et hus eller andet praktisk. Det bliver i hvert fald ikke noget ekstravagant”, slutter Vash.
Bonusinfo
De, der har en formodning om, at Vash udelukkende brillierer som underviser, og slet ikke har tid til andet, må tro om igen. For med 138.000 abonnenter på sin YouTube-kanal, 119.000 følgere på sin Facebook, hovedroller i flere spillefilm og musik, der bliver downloaded millioner af gange, har han også stor succes på de fronter.