Det er de to femte-semester studerende Michael Hansen på 31 år og 26-årige Lasse Willaume Pedersen, der slår deres folder hos BILA. De har været 10 uger i praktik og i forlængelse af den, bruger de 10 uger mere på at skrive deres hovedopgave i samarbejde med virksomheden.
Hvad foregår der hvornår på en produktionslinje
Den problemstilling Michael og Lasse arbejder på at løse, handler om at give virksomheder mulighed for at overvåge deres produktionslinjer, så de får klarhed over, hvor og hvornår der opstår uregelmæssigheder. Løsningen er et objektkamera:
”Det er lidt teknisk, men vi arbejder med objektgenkendelse i billeder og træner en algoritme i at genkende generiske objekter. Lidt forenklet sagt handler det om at vi prøver at sætte et kamera på en bærbar computer, så virksomheden får en videooptagelse af, hvad der foregår hvornår på produktionslinjen”, forklarer Michael Hansen og Lasse Willaume Pedersen og siger videre:
”Det er konceptuelt enkelt, men det er komplekst at udvikle, så det stiller nogle krav til vores viden, og hvad vi kan. Målsætningen er, at løsningen skal være enkel og nem at bruge - det skal være muligt at sætte systemet op på fem minutter uden at have prøvet det før”.
Lidt forenklet sagt handler det om at vi prøver at sætte et kamera på en bærbar computer, så virksomheden får en videooptagelse af, hvad der foregår hvornår på produktionslinjen
Michael Hansen og Lasse Willaume Pedersen, datamatikerstuderende
God opbakning med frie rammer og samtidig lidt nervepirrende
Det kan være nervepirrende at omsætte boglige viden til udvikling af konkrete produkter til en kunde. Sådan var det også for Michael Hansen og Lasse Willaume Pedersen, i begyndelsen af deres praktikophold. Men de har fået fuld opbakning i hele processen, og det har givet dem tryghed:
”Det har været spændende, fordi vi har fået lov til at bygge noget op fra bunden, og fordi vi arbejder med nye teknologier. Og så har vi fået nogle brede rammer at arbejde med. Vi har fået at vide, hvad målet er, og så har vi mere eller mindre selv bestemt, hvordan vi skal komme derhen. Det har været rigtig godt”, understreger Michael og Lasse.
De knokler, her i starten af december, begge to på for at gøre deres hovedopgave færdig. Den skal de aflevere lige før jul og forsvare på Erhvervsakademi Dania i slutningen af januar.
Kundernes behov stiller krav til konstant udvikling
BILA hjælper deres kunder med alt fra rådgivning, konstruktion, udvikling til implementering og service. Og det er helt afgørende for dem, at de er på forkant med udviklingen, så de kan kvalifi-cere deres løsninger til kundernes fremtidige behov.
”Skal vi være på forkant, kan de studerende med deres friske faglige pust, nyeste viden og nye måder at angribe problemstillinger på gøre en forskel”, understreger Michael Mossing, Head of Software, og Karsten Futtrup, Product Owner, i BILA:
”Vi har gode erfaringer med at samarbejde med studerende fra datamatikeruddannelsen. For de forstår at arbejde løsningsorienteret og integrere de nyeste teorier og måder at arbejde på. Det fungerer godt, når vi samtidig giver dem mulighed for at arbejde med forskellige teknologier”, forklarer Michael Mossing og Karsten Futtrup.
Skal vi være på forkant, kan de studerende med deres friske faglige pust, nyeste viden og nye måder at angribe problemstillinger på gøre en forskel
Michael Mossing og Karsten Futtrup, BILA
Vi kan se hvordan de studerende vokser
Det er aldrig ’tænkte’ problemstillinger eller produkter praktikanterne arbejde med hos BILA. Det er konkrete produkter, der i sidste ende skal kunne afsættes til en kunde. Så de studerende bliver udfordret i processen, men de bliver altid guidet og hjulpet godt på vej:
”Udviklingsopgaver kan godt være krævende, og når vi har praktikanter, kan de godt komme i tvivl om, hvad de kan, og om de kan. Men vi hjælper dem, og vi kan se, hvordan praktikanterne vokser, når de finder ud af, at de kan gøre en forskel”, glæder Michael Mossing og Karsten Futtrup sig og runder af:
”Vi skal give vores praktikanter gode erfaringer med sig, og vi skal vokse og lykkes sammen. Samtidig er et praktikophold og samarbejdet omkring de studerendes hovedopgave en god mulighed både for os og de studerende til at vurdere, om samarbejdet skal fortsætte når de er dimitteret”.
BILA har ca. 800 ansatte fordelt på hovedkontoret i Nykøbing Mors og 10 afdelinger rundt i landet.
Læs mere på bila.dk