Del siden
 
       

Den Nationale Undervisningspris

Jeg er dybt taknemmelig og beæret over at være blevet udvalgt som Årets Underviser og modtage Den Nationale Undervisningspris fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. Det var et uforglemmeligt øjeblik, da prisen blev overrakt af Hendes Majestæt Dronningen af Danmark, Mary Elizabeth, og Uddannelses- og Forskningsminister Christina Egelund under en storslået ceremoni i Operaen, hvor journalist Anja Bo var vært.
Artiklen fortsætter under billedet
2024-10-14
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/den-nationale-undervisningspris/

At opnå akademiske grader kræver hårdt arbejde, men at blive nomineret af studerende og kolleger er noget særligt. Denne anerkendelse bekræfter ikke kun mine faglige præstationer, men også den varige indflydelse, min undervisning har haft på mine studerende. Det viser, at jeg har skabt et inspirerende læringsmiljø, hvor de studerende føler sig støttet. Denne pris handler ikke kun om faglighed, men om de meningsfulde forbindelser, vi undervisere skaber med den næste generation.

Som tamiler fra Sri Lanka bærer dette øjeblik en dyb følelsesmæssig og historisk betydning. Min befolkning blev systematisk nægtet adgang til videregående uddannelse, en uretfærdighed, der var en afgørende faktor i udbruddet af den brutale borgerkrig, som tvang mine forældre på flugt. At jeg nu, som efterkommer af denne undertrykte gruppe, står her i dag og modtager en national uddannelsespris i Danmark, er ikke blot en personlig triumf – det er en sejr for hele det tamilske folk. 

Denne anerkendelse symboliserer, hvordan inklusivitet og åbenhed i Danmark har skabt muligheder for os, der har været historisk marginaliserede. Danmark omfavner inklusion og tilbyder chancer til alle med de nødvendige kompetencer og dedikation til at lykkes, uanset nationalitet eller tro. Jeg er dybt taknemmelig for at være en del af et samfund, der værdsætter hårdt arbejde og talent frem for alt andet.

Min rejse minder ofte om H.C. Andersens "Den Grimme Ælling," en fortælling om transformation og udholdenhed. Ligesom den unge ælling, der konstant fik at vide, at den ikke hørte til, blev jeg engang erklæret uegnet til gymnasiet og en akademisk karriere af mine folkeskolelærere. Deres vurdering føltes som en skæbnesvanger dom for min fremtid, og jeg kunne ligefrem føle mig som den misforståede ælling, der kæmpede for at finde sin plads i en verden, der ikke troede på mig. Men i stedet for at acceptere denne begrænsning arbejdede jeg utrætteligt i et år og sikrede mig til sidst en plads i gymnasiet.

Artiklen fortsætter under billedet Foto: © Søren Kjeldgaard

Gymnasiet var dog en udfordrende rejse – jeg kæmpede og bestod kun knap. Det var først, da jeg begyndte på universitetet, at tingene tog en positiv drejning. Her mødte jeg ekstraordinære undervisere og vejledere, der ikke blot troede på mig, men som også greb fat i mit potentiale og vejledte mig. Med deres støtte nåede jeg ikke bare gode resultater – jeg dimitterede med det højst mulige gennemsnit. Denne transformation stoppede ikke ved akademisk succes; den kulminerede i en ph.d.-grad og, i dag, i den ultimative anerkendelse: Den Nationale Undervisningspris. Denne rejse er et vidnesbyrd om, hvordan troen på sig selv og støtte fra inspirerende mentorer kan forvandle en til en prisvindende underviser, trods de forhindringer, man har mødt.

Artiklen fortsætter under billedet Foto: © Søren Kjeldgaard

Den største lærdom fra min rejse er denne: Vi bliver ikke defineret af de mærkater, andre sætter på os, men af hvordan vi vælger at reagere på dem. Ligesom den grimme ælling kan man føle sig malplaceret, men med hårdt arbejde, tro og udholdenhed kan man transformere sig til noget større, end nogen nogensinde havde forventet. Det handler ikke om, hvor man starter, men om, hvordan man vokser på vejen. Jeg håber, at denne bedrift vil inspirere andre til at tro på deres drømme, arbejde hårdt og aldrig give op, for ingen drøm er for urealistisk, hvis man er villig til at lægge indsatsen i det.

En stor tak også til mine kolleger for deres uforbeholdne støtte og samarbejde, der har skabt det rum, jeg har haft brug for til at designe og implementere nye idéer. Vores fælles engagement i innovation og vækst har gjort os i stand til at opnå bemærkelsesværdige resultater sammen. Jeg vil også takke Mette Gebert Sutherland for at tro på min vision, selv når mine idéer virkede "skøre." Din tillid har været en drivkraft for mig.

Jeg vil gerne udtrykke min dybfølte tak til hele Erhvervsakademi Dania for at give mig muligheden for at undervise. Jeres støtte og tillid har været afgørende for min udvikling som underviser, og jeg er utroligt taknemmelig for den platform, I har skabt for mig til at dele viden og inspirere kommende generationer.

Jeg vil også gerne sende mine hjertelige lykønskninger til alle de andre vindere Iben Holm Fogstrup, Camilla Hedegaard Møller, Jaume Castan Pinos, Juljana Gjata Hjorth Jacobsen, Marie Kristine Kjelgaard, Sofie Pedersen og alle de nominerede. Jeres dedikation og hårde arbejde er virkelig inspirerende, og det er en ære at blive anerkendt blandt så talentfulde undervisere. Sammen former vi fremtiden for uddannelse og gør en varig forskel i vores studerendes liv. Godt klaret til hver af jer!

 

Man kan læse hele begrundelsen for min nominering og udvælgelse, få mere information om mit arbejde samt se en video af mig i aktion på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.

Hjalp denne side dig?