Del siden
 
       

Flere kvinder vil læse it- og teknologi

Væsentlig flere kvinder end tidligere er blevet optaget på de mandsdominerede it- og teknologiske videregående uddannelser på Erhvervsakademi Dania, hvilket glæder Dansk Erhverv og DEA. 27-årige Frederikke Kildahl Sørensen fra Randers er en af dem, der går mod strømmen, og som den første i sin familie vil tage en videregående uddannelse
Artiklen fortsætter under billedet Frederikke, der står med en PLC i hånden, vil læse automationsteknolog i Randers
2024-04-15
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/flere-kvinder-vil-laese-it-og-teknologi/

I nat fik mange håbefulde ansøgere til de videregående uddannelser svar på, om de er kommet ind på det studie, de drømmer om. I år får markant flere kvinder end tidligere at vide, de er kommet ind på en it- eller teknologisk videregående uddannelse, der også kaldes STEM-uddannelser.

Faktisk er 36 af 107 ansøgere til Erhvervsakademi Danias otte STEM-studier kvinder, hvilket svarer til 26 procent – eller cirka hver 4. studerende, som er kvinde. Sidste år var andelen af kvinder blot 15,3 procent.

En af de kvinder er Frederikke Kildahl Sørensen fra Randers C. Hun har søgt ind på Erhvervsakademi Dania i Randers på det 2-årige studie til automationsteknolog, hvor man blandt andet udvikler og programmerer robotter.

Når hun starter på studiet, bliver hun den første i sin familie, der nogensinde er kommet på en videregående uddannelse. Vejen hertil har været hård, for hun kunne ikke læse eller sidde stille i folkeskolen. Først i en alder af 17 år fik hun konstateret ordblindhed og fik som 19-årig diagnosen ADD.

- Jeg havde det svært i folkeskolen og fik at vide, at jeg ikke kunne gå i gymnasiet. Men jeg fik alligevel 10 i huen på HF og blev den første med en studenterhue i familien, så dem, der sagde, jeg ikke kunne noget, fik ikke ret, smiler 27-årige Frederikke Kildahl Sørensen, der siden også er blevet uddannet maskinsnedker.

Kvinder vejen til mere arbejdskraft

Stigningen i andel kvinder på STEM-uddannelserne glæder både Dansk Erhvervs uddannelsespolitiske chef, Mads Eriksen, og direktør for tænketanken DEA, Stina Vrang Elias.

For det er rigtig godt at få udvidet paletten af ansøgere, når der er mangel på arbejdskraft efter studierne.

- Vi kan se, at der på de kønstunge områder er mangel på arbejdskraft. Det er der på it-området, hvor der er overvægt af mænd, og uddannelser som pædagog og sygeplejerske, hvor der er overvægt af kvinder. Kan vi få udvidet paletten af ansøgere og få kvinder til at søge mod fx it-uddannelser, får vi adgang til meget mere arbejdskraft, forklarer Stina Vrang Elias fra DEA og peger på en reetablering af kønsdebatten som en mulig forklaring bag stigningen.

- Det er rigtig positive nyheder. I erhvervslivet tror vi på, at fx tekniske løsninger bliver bedre, når de er udviklet af både mænd og kvinder. Vi har stor mangel på arbejdskraft ikke mindst på det tekniske og it-faglige område, så det er positivt, at det nu både er mænd og kvinder, der bliver optaget på de uddannelser, siger Mads Eriksen fra Dansk Erhverv.

Pigerne får ikke lov

Selvom andelen af kvindelige ansøgere er steget, er der stadig en overvægt af mænd på it- og teknologiske videregående uddannelser. På automationsteknolog-uddannelsen i Randers, hvor Frederikke Kildahl Sørensen vil læse, har 1-2 studerende ud af 20 været kvinder de seneste år.

I år er de hele fem kvinder, der vil starte på studiet, hvilket er rekord på erhvervsakademiet. Alligevel ville hun på sit køns vegne ønske, de var flere.

- Der er er mange, som ikke får lov til at få interessen, fordi de ikke får det i hænderne. Både i folkeskolen, fordi der i lang tid ikke var sløjd på skemaet, men også hjemme, genkender Frederikke Kildahl Sørensen fra sin omgangskreds.

HVAD ER STEM-uddannelser

  • STEM er den officielle forkortelse for samlingen af de fire akademiske discipliner Science, Technology, Engineering og Mathematics.
  • STEM er en samlet betegnelse for uddannelser indenfor naturvidenskab, teknologi, it, ingeniørvidenskab og matematik.
  • Kendte STEM-uddannelser er fx datamatiker, multimediedesigner, ingeniør, fysik eller maskinteknologi.
  • STEM- og it-området udgør samlet set 40 procent af alle udbudte videregående uddannelser i Danmark.
  • STEM-uddannelser findes i alle landsdele i Danmark, hvor der er færrest udbud på Sjælland udover hovedstaden og flest i Østjylland, Nordjylland og Byen København.
  • Mange ansøgere til STEM-uddannelser studerer i samme kommune eller landsdel, som de er opvokset i.
  • Mænd udgør flertallet af ansøgerne og studerende på STEM- og it-uddannelserne.
  • På Erhvervsakademi Dania er STEM-uddannelser automationsteknolog, autoteknolog, datamatiker, energiteknolog, installatør, it-teknolog, multimediedesigner og produktionsteknolog. Disse findes i Randers, Grenaa, Viborg og Skive.

Kilde: Tænketanken DEA, Publikationen ”Kortlægning og uddannelsesvalg på STEM- og IT-området” fra 28. juni 2022

Forældrene spiller en rolle

Hjemme hos Frederikke var det dog lige omvendt. Fordi hendes far er i Forsvaret, skulle hun lære at ordne tingene selv, når han var udsendt i mange måneder ad gangen.

Derfor lærte han hende at sætte lamper op, lave stikdåser og bruge en boremaskine så godt, at hun i dag er ved at bygge køkken for sin moster og snart skal hjælpe sin bror med at bygge en carport.

- Det er ikke altid, piger får lov. Jeg har lært det hjemmefra, men mange gange må pigerne det ikke. Og man kan godt lære det uanset fysik og køn. Så det er ærgerligt, siger hun.

Netop forældrene spiller en stor rolle i unges uddannelsesvalg, forklarer programleder for videregående uddannelser Mads Fjord Jørgensen fra Tænketanken DEA.

Han har tidligere undersøgt, hvordan man kan få flere børn og unge til at interessere sig for STEM-uddannelserne. Her viser det sig, at forældrene mener, at drenge generelt har en større interesse for matematik, it og teknologi end pigerne.

- Men er det så faktisk fordi, drengene har en større interesse end pigerne, eller er det en fortælling forældrene præger dem med? Spørger programleder Mads Fjord Jørgensen.

Robotteknologi giver jobsikkerhed

Interessen for robotteknologi kom for Frederikke Kildahl Sørensen på erhvervsuddannelsen til maskinsnedker, som hun tog efter HF-eksamen. Her er det en del af studiet, ligesom hun mødte flere CNC-maskiner på sin læreplads. Hendes jobsituation blev usikker under coronatiden, og hun begyndte at se efter måder at videreuddanne sig på. Derfor betyder det også meget for Frederikke Kildahl Sørensen, at der er fuld beskæftigelse for nyuddannede fra automationsteknolog-studiet og generel mangel på arbejdskraft indenfor området.

- Den jobsikkerhed gør fremtiden nemmere, og jeg risikerer forhåbentlig ikke at komme i samme situation som under corona. Robotter er fremtiden, og der kommer bare flere af dem med tiden. Og så er det sjovere at sætte robotter op og designe dem end bare at køre med dem, fortæller Frederikke Kildahl Sørensen.

Vigtigt med lokal uddannelse

Ventetiden har været lang på at få at vide, om det lykkes at komme ind på studiet i Randers eller ej. Netop at have uddannelsen lokalt glæder den 27-årige randrusianer. 

- At jeg kan tage uddannelsen her i Randers, hvor jeg bor, er vigtigt for mig. Det gør det nemmere, at uddannelsen er her i byen, hvor min familie og venner bor, siger hun og fortsætter:

- Folk har spurgt mig konstant, om jeg ved noget, og nu ved jeg det endelig. Jeg er så glad for at komme ind på studiet - og så med flere andre kvinder, slutter hun med et smil.

Hjalp denne side dig?