Formiddagslyset falder ind i lokalet i Randers, hvor holdet – inklusive én online fra Nordsjælland – er ved at gøre sig klar. 47-årige Joakim Larsen og makker Claus sætter sig på deres pladser ved siden af hinanden, klar til at lægge test- og demoafdelingen ved Beumer Group i Aarhus bag sig for en stund og dykke ned i dagens undervisning.
Her, i det fokuserede fællesskab, bygger Joakim Larsen videre på den faglighed som automatikmekaniker, han har brugt et helt arbejdsliv på at forme.
Han har i mange år haft et solidt greb om automatik og mekanik, men nysgerrigheden efter at forstå mere af det, der sker bag programmeringen og udviklingen, fik ham til at søge nye udfordringer.
Det blev startskuddet til efteruddannelsen i Drift og automation hos Erhvervsakademi Dania, som han nu følger ved siden af jobbet.
På den måde bliver han automationsteknolog ved siden af sit fuldtidsjob.
“Jeg har 10 automationsteknologer rendende hver dag, så jeg kender fagligheden ret godt,” siger han. Med et smil tilføjer han, at det ikke gør motivationen mindre, når man pludselig kan udfordre PLC-kollegerne på et helt nyt plan.
Motivation fra hverdagen
Dialogen, der satte det hele i gang, var egentlig ret simpel. Joakim Larsen og hans kollega Claus talte om fremtiden og kom til en erkendelse.
“Min makker Claus og jeg snakkede om, vi kunne blive ved med at kravle rundt på stiger og trække kabler resten af livet. Der er jo mange år til vores pension,” forklarer han.
Derfor begyndte de sammen på akademiuddannelsen i drift og automation, et forløb på tre år, hvor de nu er i gang med det tredje modul.
På arbejdspladsen har de allerede fået kælenavnet der følger med.
“På arbejdet kalder kumpanerne os for School boys, og det må de gerne,” griner han.
At være to gennem forløbet betyder noget.
De sparrer om lektierne, opgaverne og udfordringerne, og på holdet er gennemsnitsalderen omkring 30 til 40 år, hvilket giver en god dynamik.
Økonomien har også været en vigtig faktor.
“Via de forskellige fonde får vi faktisk næsten det samme udbetalt som vores almindelige løn. Det er vigtigt, når man har kone, hus og biler. Men det skulle gerne give en lønforhøjelse i den anden ende.”
Den rette uddannelse på det rette tidspunkt
Joakim Larsen har ledt efter netop denne efteruddannelse i mange år. For 15 år siden forsøgte han at starte på et aftenskoleforløb, men det lykkedes aldrig at få et hold op at stå. På arbejdspladsen har der også været tilløb til interne løsninger, men de blev hurtigt for farvede.
Derfor faldt valget på erhvervsakademiet, hvor han oplever en balance mellem praksis, teori og fagligt niveau.
“Jeg skal ikke på universitetet. Det tænker jeg er et niveau over mig,” forklarer han.
Hvert modul kan stå alene på deltidsuddannelsen, og det giver ro i maven.
“Hvis jeg overlever denne omgang, så er jeg halvvejs,” siger han med et grin og fortsætter:
“Det gode ved at tage uddannelse på denne måde er, at hvis jeg mod forventning ikke bliver færdig, så står det stadig for sig selv. Men det, der driver værket, er interessen for det, og tanken om, hvad vi skal lave, når vi bliver gamle.”
Et ærligt heppekor derhjemme
Joakim Larsen bor i Hammel sammen med sin kone og parrets to teenagepiger.
Og selvom de ikke nødvendigvis deler hans begejstring for lektier, fylder studiet naturligt i hverdagen.
“De hyler over lektier og synes, det er hårdt, og jeg synes, det er så sjovt. For det er mig, der sidder hele aftenen med lektier efter en dag på fuldtidsjobbet,” siger han.
Studielivet har også givet nye erfaringer.
“Jeg var nervøs for min første eksamen, men allerede ved anden eksamen blev det nemmere. Da vi fik den første opgave for til aflevering, var det også 20 til 30 år siden, jeg fik en opgave for sidst,” fortæller han
Fremtiden i sigte
Joakim Larsen mærker allerede, hvordan det klæder ham på til mere ansvar, bedre overblik og nye roller i organisationen. Han er nysgerrig på, hvad uddannelsen åbner af døre, og selv om der er et par moduler endnu, er han fast besluttet på at fortsætte.
“Det skal nok blive godt, når vi når i mål,” siger han og smiler til sin makker, før de begge kigger op mod tavlen.
Underviseren Tom kommer nemlig ind ad døren, og undervisningen skal til at gå i gang.
Fakta om Automation og drift
Deltidsuddannelsen til automationsteknolog er på 60 ECTS og kræver disse fag
Obligatoriske fag
- Styring og regulering (10 ECTS-point)
- Maskinteknologi (10 ECTS-point)
- Afgangsprojekt (10 ECTS-point)
Valgfag for 30 ECTS
- Objektorienteret SCADA(5 ECTS-point)
- Regulering (10 ECTS-point)
- Opbygning og dimensionering af tavler (5 ECTS-point)
- Robotteknologi (5 ECTS-point)
- S88 (5 ECTS-point)
- Maskinteknologi med hydraulik, pneumatik, servostyring og motorer (5 ECTS-point)
- Internet of Things i anvendelse (5 ECTS-point)
- SCADA, netværk og databaser (10 ECTS-point)
- Sikkerhed (5 ECTS-point)
- Offshore produktion og teknik (5 ECTS-point)
- Struktureret tekst (5 ECTS-point)
- Drift og vedligehold (5 ECTS-point)