Del siden
 
       

Uddannelser rettet mod erhvervslivet er populære – flere har søgt ind på Dania

Praksisnære uddannelser, der kvalificerer de studerende til at gøre en forskel i erhvervslivet, er attraktive – også uden for storbyerne. På Erhvervsakademi Dania har de fået 4% flere 1. prioritetsansøgninger og 9% flere ansøgninger i alt til deres uddannelser sammenlignet med sidste år og fortsætter en positiv tendens.
Artiklen fortsætter under billedet
2024-07-05
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/uddannelser-rettet-mod-erhvervslivet-er-populaere-flere-har-soegt-ind-paa-dania/

Fredag den 5. juli klokken 12.00 udløb fristen for at søge ind på en videregående uddannelse gennem kvote 1. 968 af de kommende studerende har valgt at søge ind på en af Danias uddannelser som 1. prioritet sammenlignet med 930 sidste år. Tendensen er, at serviceøkonom-uddannelsen i Randers har klaret sig særligt godt i år med en stigning på 42% sammenlignet med sidste år.
 
”Vi glæder os over, at der er så mange unge, som vælger vores videregående uddannelser, der primært retter sig mod erhvervslivet. På den måde kan vi hjælpe med den store efterspørgsel efter arbejdskraft på det private arbejdsmarked og over for lokale og regionale virksomheder. For tallene viser nemlig samtidig, at der fortsat er stor interesse for at studere uden for storbyerne,” udtaler Anders Graae Rasmussen, rektor på Erhvervsakademi Dania.

Vi glæder os over, at der er så mange unge, som vælger vores videregående uddannelser, der primært retter sig mod erhvervslivet. På den måde kan vi hjælpe med den store efterspørgsel efter arbejdskraft på det private arbejdsmarked og over for lokale og regionale virksomheder.

Anders Graae Rasmussen, rektor på Erhvervsakademi Dania

Amalie vil være serviceøkonom og give andre et smil med på vejen
Glæden ved at gøre andre glade og give en god service er kendetegnende for 22-årige Amalie Poulsen fra Randers. Hun er samtidig god til at planlægge og koordinere ting. De kompetencer vil hun gerne bruge professionelt, så nu har hun søgt ind på serviceøkonom-uddannelsen.

Amalie har arbejdet i flere detailbutikker, og hvis du har mødt Amalies gode humør bag disken, er du ikke i tvivl om, at hun besidder et udpræget service-gen:
 
”Jeg kan grundlæggende godt lide menneske- og kundekontakten. Det der med at spørge ind til, hvad kunden vil have og give dem en god oplevelse, giver mig et kick. Min ambition er, at de kunder jeg har været i kontakt med, har et smil på læben, når de går ud af butikken”, griner Amalie Poulsen.

UddannelsesGuiden hjalp Amalie på vej
Selvom Amalie allerede havde skudt sig ind på, at hun ville tage en uddannelse indenfor oplevelseserhvervet, var hun lidt usikker på præcis hvilken uddannelse, det skulle være:

”Jeg har overvejet mit uddannelsesvalg meget frem og tilbage. Men det der gjorde udslaget var, at jeg tog en test på UddannelsesGuiden. Den pegede mig i retning af serviceøkonom-uddannelsen. Og så fandt jeg ud af, at den uddannelse indeholder alt det, jeg har lyst til”, forklarer Amalie Poulsen og fortsætter:

”Efter testen læste jeg en masse om uddannelsen på Danias hjemmeside, og det bekræftede mig i, at det er det rigtige valg for mig. Jeg så også en video på hjemmesiden, hvor en tidligere studerende fortæller om sit arbejde i hotelbranchen, og det hun fortæller lyder bare rigtig, rigtig spændende”.

Praksisnær og praktik er nøgleordene
Det er praksisnærheden på serviceøkonom-uddannelsen, Amalie i særdeleshed tænder på. For det skal hellere være praktisk end bogligt, når hun skal lære noget nyt:

”Jeg lærer helt sikkert bedre ’i virkeligheden’ end ved at læse en bog. Så det er selvfølgelig vigtigt for mig, at det er en uddannelse, der samarbejder rigtig meget med de brancher, vi bliver uddannet til”, understreger Amalie Poulsen.

Praktikperioden har også spillet en rolle for Amalies uddannelsesvalg:

”Selvom jeg ikke er startet på uddannelsen endnu, glæder jeg mig allerede til at komme i praktik. Her handler det jo om, at jeg får en mulighed for at prøve den teoretiske viden af i praksis. Og så er det også en god mulighed til at finde ud af, hvad jeg bedst kan lide at arbejde med”, pointerer Amalie Poulsen.

Jeg lærer helt sikkert bedre ’i virkeligheden’ end ved at læse en bog. Så det er selvfølgelig vigtigt for mig, at det er en uddannelse, der samarbejder rigtig meget med de brancher, vi bliver uddannet til.

Amalie Poulsen, potentielt kommende serviceøkonom-studerende

Mulighederne er mange
Der er flere ting, Amalie drømmer om, hvis hun tager de langsynede job-briller på. Men det kunne godt have noget med et job på et stort hotel at gøre. Det kan også være, at hun vælger at fortsætte med at studere, når hun har afsluttet serviceøkonomuddannelsen. Mulighederne er heldigvis mange, og der er god tid, før hun skal tage en beslutning.

I første omgang glæder hun sig nu bare til at starte op på uddannelsen, at blive en del af studiemiljøet på Campus Randers, lære sine klassekammerater at kende og tilegne sig en masse ny viden.

Amalie får, sammen med alle de andre ansøgere gennem kvote 1 og kvote 2, svar på, om hun er kommet ind på serviceøkonom-uddannelsen den 26. juli kl. 00.01.

Hjalp denne side dig?