Del siden
 
       
 

Få nye input til din markedsføring

Vi vil gerne indgå i et samarbejde med virksomheder, som ønsker gratis input til forskellige grene af kommunikation

Hvert semester (marts og september) har vi på Erhvervsakademi Dania markedsføringsøkonomstuderende med promotion som deres primære valgfag, som skal agere marketingafdeling for samarbejds-virksomheder. De studerende skal komme med løsningsforslag på en vifte af markedsføringsudfordringer, som virksomheden kan sidde inde med.

Der vil være 2-3 grupper af studerende, som udgør hver sin marketing afdeling for samarbejdsvirksomheden og virksomhedens opgave er dels at give de studerende et indblik i virksomhedens markedsføringsmæssige situation og hvor virksomheden i særlig grad ønsker hjælp, varighed 1 time og det foregår i plenum på holdet.

 

De studerende tænker i løsninger, som vi ikke selv tænker i

Jesper V. Rasmussen fra rådgivningsfirmaet JVR Consult

Som noget nyt har de studerende også valgfag som dataanalyse, online marketing og sustainability marketing og de forskellige marketingafdelinger vil derfor have forskellige input til løsninger på din virksomheds situation.

Deres løsninger består dels af grundig research og dels af de grafiske filer, som virksomheden kan anvende direkte.

Har du spørgsmål eller mod på at indgå i et samarbejde, så kontakt Camilla via info nederst på siden. Her er også eksempler på studerendes arbejde fx med Café 38 i Randers, der fik hjælp til at komme af med et tvivlsomt ry.

Video

Hvad får jeg ud af samarbejdet?

Samarbejdet går ud på, at de studerende bidrager med løsningsforslag til forskellige markedsføringsudfordringer. Det omfatter:

  • Forslag til virksomhedens visuelle udtryk (logo, farver, fonte, fotos og måske slogan)
  • Forslag til en kampagne, der skaber et bestemt image om din virksomhed (branding), opmærksomhed om et bestemt produkt eller opmærksomhed på virksomheden hos en bestemt målgruppe
  • Endvidere kan den tone mod noget bæredygtigt, eller mod opsætning/indsamling af data eller med forskellige online muligheder.

Læs også: Markedsførings-økonomer hjælper lokale virksomheder

De studerende vil danne flere marketingafdelinger og arbejde med virksomheden så virkelighedsnært og professionelt som muligt. Din virksomhed vil altså få en mulighed for at ryste markedsføringsposen og få set på et par initiativer i virksomhedens markedsføring med nye øjne uden at trække penge op af lommen.

Resultater

I tidligere projekter har bl.a. Møbelpolstrer & Kalechesmeden fået en helt ny visuel identitet baseret på en ganske omfattende research på en bestemt målgruppe, og Café 38 i Randers fik skabt visuel identitet på basis af brand platform udformet af de studerende.

Hvad kræver samarbejdet af mig?

Samarbejdet kræver naturligvis forståelse for virksomhedens situation og mål. Derfor bør minimum to møder finde sted i løbet af samarbejdet:

  • Opstartsbriefing – en medarbejder fra virksomheden præsenterer virksomheden og dens situation på markedet. Det foregår som et fællesmøde, hvor alle studerende på promotion deltager. I foråret er det 7. marts i tidsrummet mellem kl. 8.30-11.45. 
  • Midtvejsmøde foregår med virksomhedens grupper af studerende, 2-3 grupper og aftales individuelt.

Ved opstartsbriefingen vil de studerende gerne lære virksomheden og dens produkter at kende. De har brug for at vide noget om målgrupper og distributionsforhold. Endvidere vil de forstå virksomhedens image og ønske om branding.

Du får mulighed for at udfolde den udfordring, du ønsker, at de studerende skal arbejde med. Du kan godt nævne flere udfordringer, da 2-3 grupper vil arbejde med netop din virksomhed.

Læs også: Eksamensprojekt blev til virkelighed

På midtvejsmødet vil din virksomhed blive præsenteret for de tanker og idéer, der er på tegnebrættet, for at sikre, at det er den rigtige retning, de studerende bevæger sig i. Den endelige præsentation er selve eksamen, hvor det er vigtigt, at du, eller en repræsentant for din virksomhed, er til stede. Her vil også underviser og censor være til stede.

Estimeret tidsforbrug i løbet af 1,5 måned, max 10 timer.

Artiklen fortsætter under billedet Fire markedsføringsøkonom-studerende står på en række med armene om hinanden og smiler til hinanden og til kameraet. ”Vi har lavet en komplet hjemmeside med en ny visuel identitet, nyt logo og SEO-optimerede tekster. Den gik i luften i går” siger Emil Aaby, netop som eksamen er veloverstået, hvor censor belønner gruppen med fire 12-taller.

Hvordan foregår samarbejdet?

Det er et samarbejde mellem din virksomhed og de studerende. Derfor aftaler I i fællesskab, hvordan samarbejdet skal forløbe over de to måneder. De studerende vil få såkaldte ”bureaudag”, hvor der ikke er planlagt undervisning. Her kan der aftales møder, og de studerende kan arbejde dedikeret med den opgave, de er blevet stillet. Undervisere er kun involveret i vejledning og indledningsvis kontakt mellem virksomhed og studerende – og som nævnt til stede ved eksamen.

Hvad kan de studerende?

De studerende vil i løbet af promotion-faget og dermed samtidig med samarbejdet få undervisning i:

  • Adobeværktøjer
  • Skriveteknikker
  • Content marketing
  • Medieplanlægning
  • Videoproduktion

Endvidere får de med yderligere valgfag forskellige kompetencer indenfor

  • Sociale medier
  • Wordpress
  • SEO og google værktøjer
  • Bæredygtige forretningsmodeller
  • Opsætning af sporingsværktøjer til dataanalyse

VIGTIGE DATOER i 2022

Den 7. marts kl. 8.30-11.45: Briefing med de studerende i 30-45 min

Den 17. juni: Mulighed for at deltage i eksamen (kun fremmøde en gang)

 

Tøv ikke med at kontakte underviseren Camilla via mail eller telefon:

Hjalp denne side dig?