Til hverdag arbejder 45-årige Andreas med lagerlogistik hos Arla på deres mejeri i Bislev i Nibe. Her har han været i 11 år, han er uddannet lager- og logistikoperatør, og har desuden lang erfaring i at arbejde i fødevareindustrien. Men lysten til at tage en lederuddannelse startede nu ikke med udgangspunkt i logistik, den startede på fodboldbanen for Andreas Olsen:
”Jeg er fodboldtræner i min fritid, og jeg fandt ud af, hvor givende det er at være med til at udvikle mennesker. Det såede et frø i mig. Samtidig var jeg så heldig, at jeg blev indstillet til et talentforløb hos Arla, der skal være med til at udvikle teamledere i organisationen, og så fik jeg tilbudt at tage en lederuddannelse”.
Jeg kommer ikke fra et undervisningslokale, og jeg var måske en smule rusten i forhold til at læse lektier, skrive opgaver og gå til eksamen, før jeg startede på uddannelsen.
Andreas Olsen, studerende på akademiuddannelsen i ledelse
Jeg kommer ikke fra et undervisningslokale
Når det er ’et par’ år siden, at man sidst har været på skolebænken, kan det godt være lidt nervepirrende igen at blive konfronteret med lektier, opgaver og eksamener. Sådan var det også for Andreas. Men han tog en snak med en kollega, som allerede havde gennemført akademi-uddannelsen i ledelse, og lyttede til hans erfaringer:
”Jeg kommer ikke fra et undervisningslokale, og jeg var måske en smule rusten i forhold til at læse lektier, skrive opgaver og gå til eksamen, før jeg startede på uddannelsen. Derfor tog jeg, før jeg startede op på uddannelsen, en god snak med en kollega, der er logistikchef på et mejeri i Odense”, forklarer Andreas Olsen og siger videre:
”Han fortalte lidt om uddannelsen, hvordan han selv han fået efteruddannelse, job og familie til at gå op i en højere enhed. Og så anbefalede han mig kun at tage et modul per halve år, for ikke at gøre presset alt for hårdt, og det har fungeret rigtig godt for mig”.
Små hold giver mulighed for dialog og sparring
En af de ting Andreas indtil videre har været gladest for i undervisningen er, at den foregår i mindre hold med op til 15 studerende. Det betyder, at det er nemt at komme til orde, og at der er plads til at udveksle erfaring og sparre med de snadre studerende og underviserne:
”Det er spændende at lære de teoretiske værktøjer. Men det er også meget givtigt når vi diskuterer i klassen, og jeg hører hvordan andre har taklet forskellige problemstillinger. Den dialog på tværs er jeg glad for og alle kan nærmest komme til orde, når vi ikke er flere studerende end vi er, og det gør en forskel”, pointerer Andreas Olsen.
Det vigtigste er at lære sig selv at kende som kollega og leder
Indblikket i og forståelsen for, hvorfor kolleger agerer og reager, som de gør, har været lidt af en øjenåbner for Andreas. En negativ holdning, kan fx bunde i usikkerhed og en ’frygt’ for at lære nyt og nye måde at gøre tingene på:
Det er spændende at lære de teoretiske værktøjer. Men det er også meget givtigt når vi diskuterer i klassen, og jeg hører hvordan andre har taklet forskellige problemstillinger.
Andreas Olsen, studerende på akademiuddannelsen i ledelse
”Jeg har fået nogle gode redskaber til, hvordan jeg snakker med mine kolleger. Det handler ikke altid om -hvad jeg måske tidligere godt kunne have en tendens til - at ting skal gå hurtigt, men mere om at få andre med. Alt i alt har jeg fået et bedre overblik over mange ting, og jeg har fået mere ro på”, konstaterer Andreas Olsen.
Det er modulet Ledelse i praksis, der har været Andreas’ favorit-modul. De konkrete redskaber og det praksisnære i undervisningen har fungeret godt for den måde, Andreas lærer bedst på:
”Ledelse i praksis har været et godt fundament for de andre moduler, jeg har taget. Det har været med til at lære mig selv at kende som kollega og leder, og det er noget af det vigtigste, man kan lære som leder. Det har været konkret og til at gå til, og det har været med til at overbevise mig om, at der er ledelses-vejen jeg gerne vil i fremtiden”, runder Andreas Olsen af med et glad glimt i øjet.
Fakta
Akademiuddannelsen i ledelse er en deltidsuddannelse på 60 ECTS-point.
Uddannelsen fokuserer på at styrke dine evner til at lede og motivere medarbejdere samt samarbejde effektivt i teams.
Du lærer at navigere i forandringsprocesser og sikre en smidig overgang for organisationen.
Undervisningen tager udgangspunkt i deltagerens egen virkelighed, så du kan relatere teorien direkte til din daglige arbejdssituation.