I Grenaa sidder Nicolaj Olsen, der går på VidenDjurs’ særlige esportslinje på HHX i 3.g. Siden han var 11 år, har esport været en stor del af hans liv, og drømmen er en dag at arbejde professionelt med sporten. Han er begejstret for ideen om en videregående esports-uddannelse.
”Uddannelsen kunne godt være noget for mig, for det er det, jeg drømmer om at lave. Jeg vil rigtig gerne arbejde professionelt med esport, og man kan ikke gøre tingene alene i esport, men har brug for et stort administrativt team,” forklarer Nicolaj Olsen.
Klassekammeraten Kim Nikolajsen fra Randers synes også godt om tiltaget.
”Det er fedt, at vi ser nyt på tingene og i højere grad accepterer esport. Det er jo helt vildt, hvad det er eksploderet til. I 2017 var jeg i Royal Arena og se turnering med 12.500 tilskuere. Det kunne være megafedt at stå for eller bare sætte sit fingeraftryk på sådan et event,” smiler den 27-årige randrusianer.
Læs også: Esport og events mødes i ny videregående uddannelse
Et andet fællesskab end andre sportsgrene
Begge VidenDjurs-elever er enige om, at esport adskiller sig positivt fra andre sportsgrene.
”Esport-events rammer mig anderledes, og der er et helt andet fællesskab på et LAN end fx til en ishockeykamp. Og jeg synes ikke, de ligner hinanden for mig. Esport har jeg altid haft lyst til at arbejde med,” siger 22-årige Nicolaj Olsen fra Grenaa, der arbejder frivilligt med management af op til 15 forskellige communities, har startet sit eget op med over 10.000 medlemmer og deltaget i et hav af LAN-parties og andre esport-events.
Esport-events rammer mig anderledes, og der er et helt andet fællesskab på et LAN end fx til en ishockeykamp
Nicolaj Olsen, 3.g-elev på esportslinje ved Viden Djurs
Det nære fællesskab bekræfter tidligere professionel esportsspiller og konsulent Michael Rüsz som et vigtigt parameter i unges begejstring for sporten.
"I fodbold er der langt fra lille mig til Messi (fodboldspiller, red.). Med det er der ikke i esport, hvor jeg via Twitch (socialt medie, red) kan skrive til mit store idol direkte. Og sandsynligvis også få svar. Det skaber en anden type fællesskab,” forklarer Michael Rüsz, der rådgiver klubber som AC Milan i at starte esportshold op.
En rapport fra DRs medieforskning viste, at tilbage i 2017 spillede 96 procent af alle teenagedrenge i Danmark esport minimum en gang om ugen.