Del siden
 
       

Esport og events mødes i ny videregående uddannelse

Først kom efterskoler og gymnasier, men nu følger de videregående uddannelser trop med et nyt toårigt studie med fokus på esport-events. Nu åbner tilmeldingen til online-studiet, som Astralis og Copenhagen Games ser frem til at lære bedre at kende
Artiklen fortsætter under billedet
2021-03-26
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/esport-og-events-moedes-i-ny-videregaaende-uddannelse/

Når optagelsen til de videregående uddannelser åbner, er det med en ny mulighed for elskere af counterstrike og events.

Gymnasier og efterskoler har længe tilbudt linjer inden for esport, og nu kommer de videregående uddannelser med på bølgen, da blandt andre Erhvervsakademi Dania i Randers har valgt at lave en specialisering i esport på event-uddannelsen til serviceøkonom.

Artiklen fortsætter under billedet Underviser Morten smiler til dig med en controller i den ene hånd ”Ved at lave det muligt for de studerende fysisk at komme ind på et af vores campusser, tilgodeser vi behovet blandt nogle studerende for et fysisk fællesskab og studiemiljø,” forklarer Morten Winther Hansen fra Erhvervsakademi Dania. Foto: Dania.

”Det er ikke bare en hobby længere. Vi kan se en branche i kæmpe vækst, men der er ikke noget uddannelsestilbud ind i branchen. Det kommer der nu, hvor vi kan klæde esportselskere på til at arbejde bag ved scenen som event manager,” fortæller Morten Winther Hansen, der er underviser på Dania og blandt idemændene bag studiet.

Læs også: Det synes de unge: ”Dét drømmer jeg om at lave”

Øget ekspertise en fordel for industrien
Esport er en boomende forretning. Ifølge en rapport fra Goldman Sachs vil esport i år 2020 have 495 millioner seere og 645 millioner i år 2023.

Artiklen fortsætter under billedet Stemningen bliver sat med mange skærme og kulørte lamper til stor e-sport-begivenhed Den nye uddannelse har fokus på de mange esport-events, som er vokset eksplosivt i popularitet og deltagerantal gennem de seneste år.

Samtidig er esport kommet på finansloven, og ifølge Dansk Erhverv og Danske Spil har sporten overhalet badminton, cykelsport og bordtennis, når der oddses på kampe.

Det billede kender man kun alt fra godt ved selskabet Astralis, der gennem de sidste år er vokset eksplosivt i både popularitet og bemanding.

”Alle analyser peger på en fortsat vækst i esportsindustrien på mellem 10 - 15 procent over de kommende år, hvilket helt naturligt vil øge behovet for kvalificeret arbejdskraft. I Astralis Group forventer vi også at blive flere i takt med, at virksomheden vokser, men da vi ikke er en event-virksomhed, er lige præcis denne type uddannelse ikke en decideret prioritet på kandidaternes CV,” forklarer kommunikationsdirektør for Astralis Steen Laursen.

”Når det er sagt, er kendskab til branchen og øget ekspertise naturligvis en fordel både for industrien, men også for os som organisation. I det hele taget vil et generelt videns-løft være noget, hele branchen i sidste ende vil drage fordel af, så vi byder alle kvalificerede tiltag velkommen,” siger han.

Endelig tages industrien seriøst
Copenhagen Games er en esports-festival for over 10.000 mennesker, som hvert år samles i påsken. Manden bag det og andre store events, Zahid Butt, mener, at den nye uddannelse giver god mening, når man kigger på erhvervets udvikling.

”De sidste 4-5 år har vi oplevet en enorm vækst ikke kun i communitiet, men også ude i samfundet generelt, hvor esporten er blevet mere accepteret. Industrien bliver mere og mere professionel med flere medarbejdere og flere lønnede jobs, og derfor er det sundt at kigge på at uddanne folk specifikt til branchen,” forklarer Zahid Butt, direktør for Copenhagen Games.

Han ser esport som symbolet på den digitale revolution, og det er derfor en sund udvikling, at videregående uddannelsessteder tager det op.

Det er grotesk, at så stor en massebevægelse ikke er blevet taget seriøst før nu af samfundet, så det er en glædelig udvikling

Zahid Butt, direktør for Copenhagen Games

”Jeg kunne godt forestille mig, at vores frivillige i den uddannelsessøgende alder vil falde for uddannelsen. Samtidig er det grotesk, at så stor en massebevægelse ikke er blevet taget seriøst før nu af samfundet, så det er en glædelig udvikling,” siger han.

Events kræver kræfter
Ved Esport Service, der arbejder professionelt med esport i Danmark, genkender man væksten, og her hilser driftschef Michael Rüsz også den nye uddannelse velkommen.

Hvad er esport?

  • Står for ‘electronic sport’ og omfatter kort fortalt organiserede konkurrencer i videospil.
  • I forskellige definitioner fremhæves især elementerne: dyst, strategisk og taktisk færdighedstræning samt kommunikation.
  • Det første event bliver ofte dateret til 1972, hvor der blev afholdt en konkurrence i ‘Spacewar’ på Stanford University
  • Har set en gevaldig udvikling siden 1972 og er blevet et internationalt fænomen.
  • I 2018 var der 205 millioner unikke seere til finalen i Worlds – VM i League of Legends. Det er næsten dobbelt så mange, som rekorden for den amerikanske fodboldfinale Superbowl.

”Det giver god mening at lave en serviceøkonom-uddannelse med fokus på esport. Der er mange ting som lyd, lys, forplejning, sponsorer, spillere, strøm osv., der skal gå op i en højere enhed, når de store events skal løbe af stablen. Samtidig er det en branche i ekstrem vækst, og en dag overhaler det fodbolden,” forklarer Michael Rüsz, der selv har spillet professionelt og i dag rådgiver klubber om at starte esportshold op.

Studiet bliver to-årigt med fokus på event management, sponsorer, oplevelses- og servicedesign inden for esports-branchen.

Samtidig bliver det blandet fysisk og online, så de studerende kan møde fysisk op i fx Grenaa, Skive eller Randers med andre studerende, eller de kan vælge at læse 100 procent online hvor som helst i verden.

Det gør studiet fleksibelt, og de studerende, der vil have noget fysisk og socialt sammen, kan få det.

Hjalp denne side dig?