Del siden
 
       

Jimmies verden er blevet større gennem videreuddannelse i ledelse

Som fagligt ansvarlig for et hjørne i Grundfos’ IT-afdeling manglede faglærte Jimmie Rudbeck Andersen nogle værktøjer. Løsningen blev en akademiuddannelse i ledelse hos Erhvervsakademi Dania, og det har været en succes – både ifølge Jimmie og hans chef.
Artiklen fortsætter under billedet
2024-04-15
Erhvervsakademi Dania
https://eadania.dk/nyheder-og-presse/nyheder/jimmies-verden-er-blevet-stoerre-gennem-videreuddannelse-i-ledelse/

Grundfos har været Jimmies arbejdsgiver gennem et kvart århundede. Han startede som datamekaniker-lærling, en ungdomsuddannelse, som i dag er kendt som datatekniker. I dag er Jimmies titel Lead System Engineer, og han har netop gennemført den videregående akademiuddannelse i ledelse.

Mange forandringer er sket siden ‘98, hvor jeg begyndte som lærling. Efter jeg blev udlært I ‘01, var jeg først omkring vores elektronik fabrik som IT-Tekniker, derefter drog jeg til vores Semiconductor fabrik I Farum, hvor jeg fik ansvaret for at opbygge og sikre it-driften. Det indbefattede både it på kontorerne, samt produktionen. Med tiden fik jeg også større ansvar for tekniske opgaver fra Bjerringbro, og valgte derfor at flytte tilbage. Her forsatte rejsen, nu på 26’ende år,” fortæller han.

Jimmies titel siger måske ikke så mange ret meget om, hvad han reelt arbejder med. Han arbejder som fagligt ansvarlig uden personaleansvar for et team på 12 kyndige IT-specialister, der sørger for, at Grundfos’ medarbejderes mange enheder som computere, tablets og smartphones har styresystemer, som fungerer uanset, hvor i verden de er. 

Sikkerhed eller funktionalitet

Som ægte IT-nørd er Jimmie glad for teknik og it-sikkerhed. Og tidligere ville han udelukkende have tænkt på løsninger fra en it-teknisk sikkerhedsvinkel, når han og teamet skulle arbejde med de mange it-enheders styresystemer.

Men akademiuddannelsen i ledelse har rykket på tankegangen, så den tekniske sikkerhed ikke er det eneste, som tæller. 

Ledelse er mange andre ting end personaleledelse. Det er også det her med at sætte nogle retninger og sætte nogle ting i gang. Og at forstå, hvordan en virksomhed den virker, og hvad det er for en organisme, som man bevæger sig i, og hvilke konsekvenser, det du gør har – også uden for ens eget arbejdsområde. Uddannelsen har bare flyttet så utrolig mange tanker på det, jeg går og gør i mit arbejde

Jimmie Rudbeck Andersen, Grundfos

”Det er jo rigtig vigtigt, at vores it-systemer har nogle gode sikkerhedsfeatures, så andre udefra ikke kan komme ind i vores systemer. Men det er også en platform, der skal virke for medarbejderne. Det dur ikke, hvis de har mange udfordringer, med at få deres pc eller telefon til at virke. Vi kan ikke bare skrue sikkerhedsniveauet højt op uden at tænke over, hvordan løsningen bliver for vores kollegaer,” forklarer han.

Chefen har fået en ny sparringspartner

Henrik René Jensen nikker, når Jimmie fortæller om rejsen, han har været på under sin akademiuddannelse. Henrik er Jimmies chef, og lægger ikke fingre imellem, når han roser sin medarbejder og den udvikling, som han har set hos Jimmie, efter han har taget efteruddannelse i ledelse.

”Det er nogle helt andre samtaler, som vi har nu. Du har fx bare fuldstændig styr på, hvordan du får teamet med dig nu. Det snakker vi aldrig om mere,” siger han.

Samtalerne mellem Jimmie og chefen Henrik foregår i dag mere i ledelsesrummet på det strategiske og forretningsmæssige plan. Så selvom Jimmie stadig er nøjagtigt den samme højt engagerede medarbejder, så er han også blevet en tættere daglig sparringspartner.

Horisonterne er større

Det er svært for Jimmie at forklare kort, hvad uddannelsen har gjort for ham. For han synes, han har fået så meget med fra hvert af de moduler, som han har været igennem på uddannelsen.

”Ledelse er mange andre ting end personaleledelse. Det er også det her med at sætte nogle retninger og sætte nogle ting i gang. Og at forstå, hvordan en virksomhed den virker, og hvad det er for en organisme, som man bevæger sig i, og hvilke konsekvenser, det du gør har – også uden for ens eget arbejdsområde. Uddannelsen har bare flyttet så utrolig mange tanker på det, jeg går og gør i mit arbejde,” funderer Jimmie eftertænksomt.

Jimmie Rudbeck Andersen og chefen Henrik René Jensen er allerede i gang med at se fremad. Mens Henrik er glad for den medarbejder, som Jimmie var og har udviklet sig til at være, og egentlig ikke har lyst til at give slip på ham, så er han alligevel klar til at hjælpe Jimmie videre internt i Grundfos, hvis Jimmie en dag giver udtryk for, at han vil videre.

Umiddelbart er Jimmie dog glad for at være Lead System Engineer i Henriks afdeling, nu hvor han har fået sin kompetence-værktøjskasse opdateret. Men han kunne måske godt tænke sig lidt mere efteruddannelse inden for forretningsudvikling, så han forstår forretningsdelen endnu mere. Noget, han nu har mulighed for at læse på diplomniveau, som svarer til Bachelor eller HD. Det er akademiuddannelsen nemlig adgangsgivende til.

Jimmie Rudbeck Andersens akademiuddannelse

  • Ledelse i praksis 10 ECTS-point
  • Organisation og arbejdspsykologi 10 ECTS-point
  • Projektledelse 10 ECTS-point
  • Forandringsledelse 10 ECTS-point
  • Det strategiske lederskab 10 ECTS-point
  • Afgangsprojekt 10 ECTS-point

Hjalp denne side dig?