Del siden
 
       

Kunderådgivere er blevet mere værd gennem kompetencegivende efteruddannelse

Medarbejderne hos Sparekassen Djursland er ofte på kurser for at blive dygtigere. Alligevel var der en signifikant forskel, da de for nyligt var på akkrediteret og ECTS-givende efteruddannelse. Det var mindre blødt og mere fagligt.
Artiklen fortsætter under billedet Bankrådgiverne Maria og Karen på svalegangen med horisont og grantræ i baggrunden
2024-04-15
Erhvervsakademi Dania
https://eadania.dk/nyheder-og-presse/nyheder/kunderaadgivere-er-blevet-mere-vaerd-gennem-kompetencegivende-efteruddannelse/

Finanssektoren og dens vilkår ændrer sig næsten lige så hurtigt, som årstidernes skiften. Derfor er der hele tiden noget nyt at lære og noget at være på forkant med. Det er en af årsagerne til, at man hos Sparekassen Djursland har været flittige til at sende medarbejderne på kurser.

For nyligt har 15 medarbejdere på tværs af sparekassens afdelinger nemlig deltaget i det akkrediterede og ECTS-givende diplomfag ’Formuerådgivning’ hos Erhvervsakademi Dania.

”Vi vil rigtigt gerne være så gode rådgivere for vores kunder, som vi overhovedet kan være, og samtidig havde Erhvervsakademi Dania gode erfaringer fra andre pengeinstitutter, og så havde de nogle dygtige undervisere med. Derfor var det oplagt for os at prøve noget mere formel og kompetencegivende efteruddannelse på HD-niveau,” fortæller direktør Peter Lading Sørensen om årsagen til at sende medarbejdere på netop denne efteruddannelse. 

Vil have mere end et kaffe-kursus

Maria Schmidt Høegh og Karen Fog Lisvad er begge erfarne rådgivere hos Sparekassen Djursland. Mens Maria er en generel kunderådgiver i sparekassens Hornslet-afdeling med en stor portion viden om blandt andet bolig, har Karen specialiseret sig inden for pensionsrådgivning og hjælper på tværs af hele pengeinstituttet.

”Jeg tænkte, at den her uddannelse virkede til at have en anden tyngde end de kurser, som vi plejer at være på. Og det kunne jeg virkelig godt bruge. Vi har været på mange gode kurser, men lige nu har jeg ikke brug for flere salgskurser, der slutter med, at man skal huske at lave kaffe til kunden og høre dem til, hvordan det går med deres syge hund. Jeg havde lyst til noget meget faglig uddannelse, hvor man kan sætte to streger under, så da jeg fik muligheden for at melde mig til diplomforløbet i Formuerådgivning, så gjorde jeg det,” fortæller Maria Schmidt Høegh.

Jeg tænkte, at den her uddannelse virkede til at have en anden tyngde end de kurser, som vi plejer at være på. Og det kunne jeg virkelig godt bruge. Vi har været på mange gode kurser, men lige nu har jeg ikke brug for flere salgskurser, der slutter med, at man skal huske at lave kaffe til kunden og høre dem til, hvordan det går med deres syge hund. Jeg havde lyst til noget meget faglig uddannelse

Maria Schmidt Høegh, kunderådgiver

Det lå lidt mere til højrebenet at deltage på uddannelsen, der har to fokusområder i ’arv og pension’ og ’investering’, for Karen Fog Lisvad, da hun allerede sidder med pensionsrådgivningen.

”Jeg har jo en forpligtelse til at holde mig opdateret inden for det felt, som jeg sidder med. Og der kommer jo hele tiden ny lovgivning. Og uanset, hvor meget uddannelse man tager, så er det jo svært at blive verdensmester,” siger hun. 

Undervisere i verdensklasse

Både pensionsspecialisten Karen og allround-rådgiveren Maria synes, at uddannelsen har levet op til deres forventninger, og de er begge blevet klogere. Og de tillægger begge de dygtige undervisere, som Erhvervsakademi Dania havde fundet til forløbet, en stor del af æren for det.

”De vidste virkeligt, hvad de snakkede om. Med den portefølje af kunder, som vi har hos os, så anvender vi i det daglige måske mest det, vi lærte om arv og pension. Og Bettina var bare en sindssyg god formidler, og det materiale, som hun kom med, var meget konkret og jordnært. Det Christian sagde var også rigtig godt. Han havde også fuldstændig styr på det, han sagde, der er bare lidt længere mellem de kunder vi kan bruge den viden på.” Forklarer Maria og Karen.

Maria Schmidt Høegh og Karen Fog Lisvad er enige om, at de begge er blevet en dygtigere rådgiver for deres kunder, end de var før uddannelsen, og at de dermed også har fået en større værdi for deres arbejdsgiver. Uddannelsen har løftet deres faglige viden markant. Det kan godt være, at de ikke nødvendigvis ved alt, men nu ved de nok til at vide, at her er noget, som de skal være opmærksomme på. Og så kan de hjælpe deres kunder videre til specialister som fx en advokat, hvis det fx drejer sig om noget i forbindelse med arv. 

Uventet sidegevinst

Selv i finanssektoren tælles gevinster ikke kun i kroner og ører. Der er nemlig kommet en lidt uventet sidegevinst ud af uddannelsesforløbet.

”Det, at vi kun var folk fra sparekassen, var virkelig godt. Det har givet os en relation på tværs af afdelinger og rystet os sammen, så vi lettere griber ud for at sparre med hinanden i hverdagen,” konkluderer de to kollegaer fra i fællesskab.

Også hos direktør Peter Lading Sørensen er der tilfredshed med uddannelsesforløbet.

”Medarbejderne har været glade for at være med, og vi har helt sikkert fået nogle dygtigere medarbejdere tilbage og har fået tilført en faglighed til Sparekassen Djursland, som kommer vores kunder til gavn.”

Sparekassen Djursland har fået midler fra Finanssektorens Uddannelsespulje til at dække omkostningerne til uddannelsen. Dermed har de eneste reelle udgifter været den tid, som medarbejderne har brugt.

Diplomuddannelsen i Finansiel Rådgivning rummer flere interessante forløb, og sparekassen er i overvejelser omkring, hvad det næste efteruddannelsesforløb skal være.

Hjalp denne side dig?