Del siden
 
       

Lokale mikrovirksomheder får hjælp til forretningsudvikling af studerende

Et helt hold handelsøkonomer fra Erhvervsakademi Dania i Silkeborg er i disse måneder i gang med at hjælpe mikrovirksomheder videre på deres vækstrejse
Artiklen fortsætter under billedet
2021-05-04
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/lokale-mikrovirksomheder-faar-hjaelp-til-forretningsudvikling-af-studerende/

Virkeligheden er for langt væk. Det kan godt være, at det er sådan nogle steder. Men i hvert fald ikke hos Erhvervsakademi Dania. Her er virkeligheden inde i klasselokalet. I Silkeborg er et hold handelsøkonomer fx lige nu i færd med at lave konkret forretningsudvikling for ikke mindre end 6 virksomheder fra den virkelige verden. Og det er ikke sådan noget pseudo-noget. Det er reél forretningsudvikling, som virksomhederne kan gøre brug af, hvis de ønsker det. Erfaringen siger, at det gør mange.

De seks virksomheder er alle nystartede og har maks 10 ansatte. De fleste virksomheder er nogle, som underviser og lektor Lars Vejs-Petersen har fundet via sit netværk, men nogle har de studerende selv opdrevet. Og et par studerende har endda i forbindelse med projektet startet egen virksomhed. De har sat lys til én tidens hotte indretningstendenser. De har etableret en designvirksomhed, hvor de vil producere og sælge blomstersky-lamper.

Der er ønsker, og så er der det faktiske behov

De studerende har sat sig grundigt ind i alle de virksomheder, som de skal hjælpe med at udvikle. De har sat sig ind i branchen, konkurrenterne, markedet og alt derimellem. Og så har de selvfølgelig interviewet virksomhederne. Her har de blandt andet hørt om virksomhedens udfordringer, ønsker og så videre. Nogle virksomheder har haft et meget konkret ønske til de studerende, mens andre ikke er særligt specifikke.

-Det kan godt være, at virksomheden ønsker noget specifikt, men det er til diskussion, om det er det de får, siger Lars Vejs-Petersen provokerende med et glimt i øjet og tilføjer:

-De studerende får måske øje på et andet og mere reelt problem.

Projektet løber samlet over et halvt års tid, men er i perioder mere intenst end i andre. I en af de mere arbejdstunge perioder afholder Lars Vejs-Petersen et såkaldt sprint for de studerende. Her arbejder de intensivt over nogle få dage med at få fundet frem til virksomhedernes største udfordring eller største udviklingspotentiale, og når endda at trykprøve deres resultat på fem testpersoner.

Det kan godt være, at virksomheden ønsker noget specifikt, men det er til diskussion, om det er det de får... De studerende får måske øje på et andet og mere reelt problem.

Lars Vejs-Petersen, lektor hos Dania

 

Forløbet i Silkeborg nærmer sig sin afslutning, og inden for den næste måned vil virksomhederne, der deltager i projektet, få de studerendes endelige bud på, hvordan de kan gribe deres forretningsudvikling an. Og går det, som det plejer, når studerende laver udviklingsprojekter for virksomheder i virkelige verden, så vil en del af de studerendes arbejde blive til virkelighed. 

 

- Virksomhederne vil altid få nogle andre perspektiver på det de gør. Og det tager virksomhederne altid godt til sig. Nogle bruger det 1:1. Nogle modererer det og bruger det, og nogle lægger det i bunken, fortæller den erfarne lektor.

Den selvopdagede skjulte læring

Og det er ikke kun virksomhederne, der får noget ud af udviklingsprojekterne. Det gør de studerende i høj grad også. Mødet med virkeligheden er nemlig mange gange en øjenåbner af dimensioner.

-Jeg har jo haft studerende, der er kommet undrende og nærmest måbende og har sagt: Lars, virksomheden kender ikke deres kunder. De ved ikke, hvem de er!

(lang pause…)

-Jeg er vild med, når de studerende på den måde via selvrefleksion opdager, hvad netop de kan, kommer det nærmest leende fra underviseren. 

I det konkrete tilfælde mente de studerende, at det burde være indlysende for enhver, at man er nødt til at kende sine kunder, hvis man vil kunne sælge noget til dem. Og ja, det står måske på side 1 i grundbogen. Men jo ikke hvis din grundbog handler om statistikker i stedet for om markedsføring. Og det havde været en ahá-oplevelse for de studerende at opdage, at deres viden er unik og har værdi for andre med en anden baggrund. De indså med andre ord, hvordan de kan bruge deres viden til at hjælpe andre ude i den virkelige verden. De indså, at der er et jobmarked for dem derude.

Virksomhederne vil altid få nogle andre perspektiver på det de gør. Og det tager virksomhederne altid godt til sig. Nogle bruger det 1:1. Nogle modererer det og bruger det, og nogle lægger det i bunken, fortæller den erfarne lektor.

Lars Vejs-Petersen, lektor hos Dania

En del af noget større

Det konkrete projekt, som de studerende hos Erhvervsakademi Dania har gang i lige nu, har rødder til EU. Og det er derfor, at de deltagende virksomheder alle er nystartede mikrovirksomheder. EU har nemlig nedsat et skandinavisk projekt, hvor studerende skal bringe deres viden i brug til hjælp for nystartede virksomheder, som kan have svært ved at komme videre i udviklingsfasen efter de har etableret sig.

Med projektet ønsker EU blandt andet at sikre, at flere virksomheder får forløst og udnyttet et endnu ikke udnyttet vækstpotentiale til gavn for samfundet. Samtidig ønsker projektet at sikre, at studerende allerede under studiet får bragt deres viden og deres færdigheder i spil.

Scandinavian Growth Creators hedder projektet helt præcist. Og som navnet antyder er det et nordisk projekt, som over den årrække, hvor det løber af stablen har som mål at involvere 1050 studerende 225 virksomheder og at skabe 42 jobs i den anden ende direkte afledt af projektet.

Og det er heller ikke sidste gang Lars Vejs-Petersen er med i projektet.

-Jeg har allerede lagt billet ind på det igen til efteråret, smiler han afsluttende.

Scandinavian Growth Creators

Scandinavian Growth Creators er et Interreg-Projekt, som løber i perioden 2019-2022. Projektet er et samarbejde mellem Erhvervsakademi Dania og andre uddannelsesinstitutioner og inkubatorer i Danmark og Sverige.

Bevillingsgiver til Scandinavian Growth Creators er programmet Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak, Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Union.

Hjalp denne side dig?