Del siden
 
       

Pernille prioriterer et uddannelsesforløb med både teori og praksis

Teorier skal ikke være for teoretiske, hvis de skal give mening for Pernille Brumé Rohbrahn. Så hun har truffet sine uddannelsesvalg med fokus på et tæt sammenspil mellem teori og praksis.
Artiklen fortsætter under billedet
2024-04-15
Erhvervsakademi Dania
https://eadania.dk/nyheder-og-presse/nyheder/pernille-prioriterer-et-uddannelsesforloeb-med-baade-teori-og-praksis/

Pernille Brumé Rohbrahn arbejder i dag som Client and Outreach Officer hos Scandinavian Baby Products. Men hvordan kvalificerer man sig til at arbejde med markedsføring, b-t-b-samarbejder med forhandlere og inbound leads fra en lang række europæiske lande for et anerkendt dansk brand?

For 27-årige Pernille Brumé Rohbrahn er turen gået via handelsøkonomuddannelsen på Dania i Horsens, en diplomuddannelse i international handel og markedsføring og ikke mindst en masse gå-på-mod undervejs.

God kobling mellem det praktiske og teoretiske
Efter at Pernille Brumé Rohbrahn i 2017 havde afsluttet sin handelsøkonomuddannelse, stod hun i et dilemma. På den ene side ville hun gerne læse videre på en top up-uddannelse og blive bachelor. På den anden side ville hun rigtig gerne fortsætte hos Scandinavian Baby Products. De havde tilbudt hende en fuldtidsstilling, men var samtidig interesseret i at finansiere et videreuddannelses-forløb:

Det fungerede vildt godt med kombinationen af, at jeg havde fire dage på arbejde og en dag, hvor jeg studerede.

Pernille Brumé Rohbrahn

”Jeg undersøgte, hvad der var af muligheder, og jeg fandt ud af, at jeg kunne tage en diplomuddannelse samtidig med at jeg arbejdede. Men det krævede faktisk, at jeg havde to års erhvervserfaring. Og det havde jeg jo ikke. Men til gengæld har jeg tidligere arbejdet deltid hos H&M i seks år, så det endte med at jeg fik lov til at starte på uddannelsen”, siger Pernille Brumé Rohbrahn og fortsætter:

”Det fungerede vildt godt med kombinationen af, at jeg havde fire dage på arbejde og en dag, hvor jeg studerede. På den måde fik jeg en meget konkret kobling mellem det praktiske arbejde og de teorier, vi blev introduceret til på uddannelsen”.

Skal det fungere for mig, skal de teorier jeg lærer, være bundet op på virkelige problemstillinger, så jeg kan se en mening med det.

Pernille Brumé Rohbrahn

Det kan meget at komme ud på en arbejdsplads
Pernille Brumé Rohbrahn er med egne ord praktisk anlagt. Så dengang hun søgte ind på handelsøkonom-uddannelsen var det ikke mindst det otte måneder lange praktikforløb på uddannelsen, der trak:

”Jeg er til learning by doing. For skal det fungere for mig, skal de teorier jeg lærer være bundet op på virkelige problemstillinger, så jeg kan se en mening med det. Derfor var det rigtig godt for mig at komme otte måneder i praktik hos Scandinavian Baby Products, for det kan rigtig meget at komme ud og begå sig på en arbejdsplads”, pointerer Pernille Brumé Rohbrahn.

Som flere andre studerende på handelsøkonomuddannelsen har Pernille Brumé Rohbrahn brugt sit praktikophold til at kvalificere sig til et fast arbejde hos praktik-virksomheden:

”Hvis man selv signalerer, at man vil det, er praktikken en god mulighed for at skaffe sig et job. Det har fungeret for mig. Men jeg har også været heldig at komme ind i Scandinavian Baby Products, der har udviklet sig fra at have fem ansatte for fem år siden til i dag at have 15 ansatte. Samtidig har min arbejdsopgaver ændret og udviklet sig, så jeg hele tiden har noget spændende at se til”.

Både i gruppe og individuelt
Hvad er afgørende for at få et samarbejde til at fungere? Det spørgsmål har altid interesseret Pernille Brumé Rohbrahn både i relation til at studere sammen, men også i relation til kolleger og kunder i hendes nuværende job:

”På handelsøkonomuddannelsen havde vi rigtig meget gruppearbejde. Her blev vi placeret sammen i grupper på baggrund af personlighedstests, og det fungerede rigtig godt. Til sammenligning havde jeg mange flere individuelle opgaver på diplomuddannelsen, hvor vi kun havde gruppearbejde i forbindelse med undervisningen. Der var det mere op til os selv at få et samarbejde til at fungere uanset vores fagligt forskellige ståsteder”, husker Pernille Brumé Rohbrahn og runder af med et smil i mundvigen:

”Evnen til at samarbejde er en vigtig læring, jeg har taget med mig fra mine uddannelser. Det er ikke en læring, der er skemalagt, men det er en læring, jeg bruger hver dag”.

Scandinavian Baby Products er en af de største distributører af babyprodukter og legetøj i Skandinavien.

Fakta
Navn: Pernille Brumé Rohbrahn
Alder: 27
Uddannelse: Handelsøkonom fra Dania i Horsens og diplomuddannelse i salg og marketing
Bopæl: Hørning.
Job: Client and Outreach Officer hos Scandinavian Baby Products

Hjalp denne side dig?