Faktisk var projektet så praktisk, at de studerende selv - i grupper - byggede deres egne droner. Og dronerne skulle både være sødygtige og samtidig bygges op med mikroprocessere og gps, så de kunne navigere ved hjælp af en fjernbetjening, som de studerende håndterede fra bredden af søen.
”Det er en god proces at trække de studerende ud af klasselokalet og give dem ’hands on’ erfaringer. De oplever både opture og nedture i løbet af ugen, for det kommer til at kræve meget af dem at nå i mål med projektet. Men det betyder også, at de lærer at identificere og løse problemer i processen”, forklarer lektor på IT-teknolog-uddannelsen Niels Østergaard, der har været tovholder på projektet.
De studerende får en masse erfaringer med sig
Der var fokus på innovative problemløsninger og samarbejdet i løbet af ugen, hvor tre undervisere fra IT-teknolog-uddannelsen i højere grad fungerede som facilitatorer end egentlig undervisere:
”Vi skal hjælpe de studerende med at holde retning i projektet og samtidig hjælpe og guide dem. Men vi lægger også op til, at de bruger hinanden. Så når støder på udfordringer, søger de hjælp hos hinanden og bliver inspireret af, hvordan de hver især har løst udfordringen”, siger Niels Østergaard.
Vi skal hjælpe de studerende med at holde retning i projektet og samtidig hjælpe og guide dem. Men vi lægger også op til, at de bruger hinanden.
Niels Østergaard, lektor på IT-teknolog-uddannelsen
Kravet til dronen er, at den skal kunne fjernstyres ud til et waypoint (i form af en lille bøje) i Nørresø og retur igen. Det lyder måske simpelt, men det er det ikke:
”De studerende arbejder både med indlejrede systemer, elektronik og programmering. Og ikke mindst skal de få de forskellige elementer til at fungere sammen. Det er ikke helt nemt, og det er måske ikke dem alle sammen der når helt i mål i løbet af ugen. Men de får alle sammen en masse erfaringer med sig, og den læring er også vigtig”, pointerer Niels Østergaard.

I den virkelige verden er der heller ikke en manual
De studerendes entusiasme var i top i løbet af projektet og faktisk ville de helst blive og arbejde videre, når underviserne rundede dagen af med at lukke sejlcenteret ned sidst på eftermiddagen. 26-årige Andreas Kruse Gregersen var en af dem, der var begejstret for projektet – ikke mindst de praktiske elementer i arbejdet:
”Det er en superfed oplevelse, at vi får mulighed for at arbejde med droner. For det er relevant i forhold til det, vi har lært, og det er spændende at arbejde med en konkret opgave. Vi bliver selvfølgelig udfordret, men sådan er det også i den virkelig verden. Og der er der heller ikke en manual, når man skal implementere nye løsninger, som vi skal her”, understreger Andreas Kruse Gregersen og fortsætter:
”Jeg kan godt lide, at vi får mulighed for at prøve ting af og udforske nye muligheder. Underviserne hjælper os selvfølgelig, men det er også op til os selv at finde løsninger på de problemer, vi støder på. Den måde at arbejde på fungerer godt for mig”.
Projektet kvalificerer de studerende til at gøre en forskel
Evnen til at styre et projekt, er én af ting, som Niels Østergaard håber på, at de studerende får med sig fra projektet. Det kræver nemlig god styring at få en gruppe til at arbejde sammen mod et fælles mål, når der er en stram deadline og opgaverne er mange:
”Vi vil gerne kvalificere vores studerende til at gøre en forskel og give dem evnen til og erfaringer med at løse problemer og se muligheder. Og det gør vi bedst, hvis vi lader de studerende få hænderne helt ned i et projekt. De håndgribelige erfaringer tager de med sig, og dem kan de trække på næste gang de skal i gang med et projekt”, slutter Niels Østergaard.
Fakta
IT-teknolog-uddannelsen er en kortere videregående uddannelse på to år.
Der er tre måneders SU-berettiget praktik på uddannelsen.
Uddannelsen er en grundlæggende it-uddannelse med en specialisering inden for cybersikkerhed.
Du bliver uddannet til at bestride specifikke stillinger direkte efter endt uddannelse som fx sikkerhedsanalytiker, netværksspecialist eller applikationsudvikler. Og nej - du skal ikke kunne kode for at starte på studiet. Det skal vi nok lære dig.