”Hvad var det, Theis gjorde af de ekstra sikringer i går?
”Haha det ligner jo poser fra bageren. To sikringer med smør, tak”
Stemningen i laboratoriet fejler bestemt ikke noget, mens boremaskine, skruetrækker og skævbider er i brug på dagens opgave.
De unge mænd i rummet på Erhvervsakademi Dania i Randers er alle i gang med for-forløbet til automationsteknolog-uddannelsen, som er målrettet studenter
”Praktikum” bliver det kaldt, og det er det første nogensinde på erhvervsakademiet, der fik tilladelse til at udbyde det i foråret.
Var droppet ud uden forløbet
Selvom forløbet er spritnyt, er det en kæmpe succes, hvis man skal tro de studerende selv.
25-årige Anders Bonde Mikkelsen fra Allingåbro er sproglig student fra gymnasiet, og halvvejs i forløbet er han ikke i tvivl.
”Var jeg kommet direkte ind og startet på det niveau, vi er på i dag, så havde jeg fundet på noget andet at lave. Jeg havde tænkt, at det her har jeg ingen chance for at lære og var droppet ud,” fortæller Anders Bonde Mikkelsen.
Selvom han har skruet en del i sin motorcykel, er el-tavler og styringer til robotter noget helt andet.
”Jeg har ikke lavet noget lignende før, og det har været svært at blive kastet ud i, men jeg har også lært rigtig meget på kort tid, så jeg er ikke bange for det. Jeg kan engelsk grammatik på A-niveau, men det kan jeg ikke bruge, når en el-tavle skal samles,” griner han med henvisning til dagens praktiske opgave.
Forløbet indeholder både virksomhedsbesøg, holdundervisning, opgaver og masser af praktiske øvelser.
Et skridt bagud
Der skulle flere års kamp til, før Erhvervsakademi Dania fik lov til at give gymnasiale studenter en skruetrækker i hånden inden studiestart, så de var klar til at starte på en teknologisk uddannelse sammen med fx elektrikere og mekanikere.
”Det har påvirket frafaldet på uddannelsen, at nogle studerende har haft flere års forspring via deres praktiske arbejde, og andre ikke havde. Det har vi været meget kede af, for vi ville gerne tilbyde den viden til vores nye gymnasiale studerende, så de ikke er et skridt bagud fra starten,” fortæller rektor på Dania, Anders Graae Rasmussen og tilføjer, at det samme forløb findes i omvendt version til de teknisk uddannede, der fx skal have matematik på C-niveau.
Ingen dumme spørgsmål
HTX-studenten Max Høgh-Pedersen fra Gimming nord for Randers er ved at sætte sikringer i en el-tavle. Han ryster opgivende på hovedet ved tanken om at komme direkte ind fra gymnasiet til det niveau af viden, han har allerede nu efter kun 14 dage.
”Hvis jeg kom ind på studiet uden forløbet her, ville det være knald eller fald. Enten havde jeg sparket mig selv helt op i gear eller faldet fra. Så jeg har bestemt ikke fortrudt, at jeg har taget det, for hold kæft, der er meget viden kommet ind allerede nu, som jeg ikke havde før,” smiler den 22-årige Max Høgh-Pedersen.
I laboratoriet er stemningen både løssluppen og alvorlig på samme tid. For mens der skal opstå fortrolighed med ny teknik, er det også vigtigt med albuerum til fejl. Her må alle spørge om alt.
”Der er ingen dumme spørgsmål om strøm, kabler eller skruetrækkere, for der er altid nogen, som sidder med de samme tanker som én selv. Jeg har bestemt ikke fortrudt at tage for-forløbet, for det giver mig den bedst mulige start og de bedste forudsætninger for at gå i gang med uddannelsen. Jeg vil klart anbefale det til alle, der skal starte og kommer fra gymnasiet,” forklarer Max Høgh-Pedersen.
Med tilladelsen får de studerende også SU i de fire uger, forløbet tager for automations- og energiteknologer. Håbet fra Dania er, at flere uddannelser vil få mulighed for at lave praktikum-forløb for de gymnasiale studenter.