Del siden
 
       

Studerende fra Dania hjælper Vi er Viborg med at sætte Ladies Week på skinner

Der er tryk på kedlerne i Viborg Midtby når Ladies Week løber af stablen med 70 events. Det kræver nemlig et godt overblik at få alt til at gå op i en lyserød enhed, og så er det godt at have en klasse markedsførings-økonom-studerende med på holdet.
Artiklen fortsætter under billedet
2024-05-21
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/studerende-fra-dania-hjaelper-vi-er-viborg-med-at-saette-ladies-week-paa-skinner/

Ladies Week begyndte egentlig som Ladies Night – en enkelt aften i Viborg med fokus på kvinder i alle aldre. Men der sker alt for meget spændende i Viborg til, at sådan et arrangement kan begrænse sig til èn aften. Så derfor blev en aften til syv dage og Ladies Week blev sat i søen første gang i 2024.

Opbakningen til Ladies Week er kæmpestor. Det samme er spændvidden af arrangementer, for alle 300 medlemmer af Vi er Viborg er inviteret til at byde ind med events. Udfordringen med den store opbakning og de mange events er, at der følger rigtig meget planlægning, markedsføring og information med i købet.

Timingen var god. For Ladies Night var vokset til Ladies Week, og vi manglede både at få nye øjne og mere struktur på opgaven.

Anne Hermann, chef for forretningsudvikling hos Vi er Viborg

Både en primær og en sekundær opgave
Samarbejdet mellem Vi er Viborg og de markedsføringsøkonom-studerende startede med, at uddannelsen henvendte sig til Vi er Viborg for at få deres hjælp til at finde en virksomhed med en case, som de studeren-de kunne arbejde med. Men Vi er Viborg stod selv med en case - Ladies Week – og den var de studerende friske på at tage:

”Timingen var god. For Ladies Night var vokset til Ladies Week, og vi manglede både at få nye øjne og mere struktur på opgaven. Den primære opgave var: Hvordan bygger vi det op? Den sekundære opgave var: Vi har brug for hjælp til tre arrangementer, hvor der er solgt for få billetter”, forklarer chef for forretningsudvikling i Vi er Viborg, Anne Hermann, og siger videre:

”Vi inviterede hele klassen med undervisere til en fælles briefing om opgaven. Her fortalte vi dem om, hvad vi manglede deres input til. Og så fik de studerende en uge til at løse opgaven i. Jeg havde desuden sat en halv time af hver dag, hvor de kunne kontakte mig online for at stille spørgsmål og få sparring”.

De studerende er gode til struktur og overblik
Den overordnede ramme for Ladies Week var på plads, før de studerende blev involveret. Men ellers havde de studerende frit spil i deres løsninger og forslag til Ladies Weeks lyserøde univers:

”Ladies Week skal være en årligt tilbagevendende begivenhed, så vi har brug for en form for årshjul. Og en af de ting som de studerende har været rigtig dygtige til, er struktur og overblik. De arbejder med flere forskellige marketing-, information- og evaluerings-modeller, som giver mening ind i det arbejde vi skal løse”, roser Anne Hermann.

Helt konkret har de markedsføringsøkonom-studerende hjulpet Vi er Viborg med at udvikle skabeloner, som de sender ud til butikkerne og andre, der er involveret i eventsene. På den måde ved alle, hvilke skriftlige informationer de skal sende retur, og hvad de skal byde ind med.

”En anden vigtig ting, som de studerende har lært os, er vigtigheden af at få foretaget en god evaluering af Ladies Week – hvad har fungeret godt og skidt for de involverede, hvad kan vi gøre anderledes? Og de har lavet et gennemarbejdet evalueringsskema, hvor de involverede kan komme til orde, og vi kan blive klogere på, hvilke knapper vi skal justere på næste år”, pointerer Anne Hermann.

En anden vigtig ting, som de studerende har lært os, er vigtigheden af at få foretaget en god evaluering af Ladies Week – hvad har fungeret godt og skidt for de involverede, hvad kan vi gøre anderledes?

Anne Hermann, chef for forretningsudvikling hos Vi er Viborg

Vi vil 100% gøre det igen
Viborg er klædt i lyserødt i løbet af Ladies Week. Men det betyder nu ikke, at der udelukkende er arrangementer med blonder, bh’er og brunch med lyserød champagne de dage. Faktisk var et par af de mest populære arrangementer i år en the-aften og et arrangement, hvor deltagerne kunne male sit eget Royal Copenhagen krus:

”Diversiteten er vigtig for Ladies Week - der skal være noget for alle. Men vi har da også ramt lidt ved siden af med nogle arrangementer, som ikke har solgt billetter. Og der har de studerende være gode til at analysere sig frem til og forklare, hvorfor de arrangementer ikke har været aktuelle for målgruppen”, slutter Anne Hermann med en anerkendende smil.

Til januar starter arbejdet med Ladies Week 2025. Og Anne Hermann er slet ikke i tvivl om, at hun også næste år vil samarbejde med de markedsføringsøkonom-studerende fra Dania: ”Vi vil 100% gøre det igen, for vi har fået så mange gode, konkrete redskaber ud af samarbejdet, at det har gjort os meget bedre”.

Det er i uge 18 i 2025, at Ladies Week igen giver Viborg et lyserødt skær.

Fakta

Markedsføringsøkonom-uddannelsen er en to-årig kort videregående uddannelse med tre måneders SU-berettiget praktik.

Du kan læse til markedsføringsøkonom i både Randers og Viborg - der er studiestart i august/september.

Hjalp denne side dig?