Del siden
 
       

To Go-koncept er starten på enden for detailhandlen

Bilkas nye click-and-collect-koncept er et hit. Forbrugerekspert fra Dania kalder ideen bag for begyndelsen af enden på traditionel detailhandel
Artiklen fortsætter under billedet
2018-12-07
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/to-go-koncept-er-starten-paa-enden-for-detailhandlen/

Mange har for nylig købet dagligvarer ind til juledagene og nytåret. Men hvis du har handlet ind i Bilka, er de indkøb ikke nødvendigvis sket i den fysiske butik.

Siden august har man kunne finde sin flæskesteg, rødkål og sovsejævner online på Bilka To Go-app’en, som man klikker ned i sin kurv inden kl. 10 og afhenter ved butikken efter kl. 14 samme dag.

Det er første gang, at en dansk dagligvarebutik laver klik-og-afhent som koncept, og det har randrusianerne taget særdeles godt imod, fortæller varehuschefen.

 

”Det har været en større succes, end vi forventede. Vi kan se, at det bliver brugt af kunder, som ikke handlede ved os tidligere. De har flyttet sig og vælger os, fordi det er nemt. Samtidig handler kunderne ind i store mængder og synes om udvalget,” forklarer Jan Møller, der er varehuschef for Bilka i Randers.

Stor målgruppe
Varehuschefen kan også se, at det ikke nødvendigvis kun er randrusianere, som bruger Bilka To Go.

Hvad er Bilka To Go?

Via Bilka To Go kan du som bruger af app´en klikke varer i din kurv online og afhente dem i et drive-in-område ved Bilka.

Eneste begrænsning er, at du skal bestille før kl. 10 og hente efter kl. 14 samme dag.

Varen er reserveret i op til 48 timer, og der kan vælges mellem 15.000 varer.

Se mere på bilkatogo.dk

”Det handler mere om, hvad der er nemt for den enkelte end at det er tæt på ens bopæl. Hvis man arbejder tæt på Bilka eller kommer forbi på vejen hjem fra arbejde, er det rigtig nemt at køre ind forbi på vejen og få sine varer læsset i bilen, før man kører videre,” fortæller Jan Møller, der tilføjer, at det også går rigtig godt for resten af butikken her et halvt år efter åbningen af butikkens 8400 m2.

Stor ændring på vej
Det er ikke tilfældigt, at Bilka To Go er blevet en succes, hvis man spørger forbrugerekspert Ole Storm Jørgensen fra Erhvervsakademi Dania.

Artiklen fortsætter under billedet Bilka To Go er starten på en transformation af den måde vi lever, handler og opfatter på. Og den er kun lige begyndt, forklarer forbrugerekspert Ole Storm Jørgensen. Foto: Dania
 
Bilka To Go er starten på en transformation af den måde vi lever, handler og opfatter på. Og den er kun lige begyndt, forklarer forbrugerekspert Ole Storm Jørgensen. Foto: Dania

”BilkaToGo er en fantastisk forretningsidé, der skaber flere kunder og mere omsætning. Vi som kunder har fået en markedsplads, der er convenient. Det er et godt eksempel på, at vi vil opleve nye teknologier kombineret med kreativitet som tilsammen giver os helt andre typer af indkøbssteder,” forklarer Ole Storm Jørgensen.

”På den måde er Bilka To Go begyndelsen på enden af detailhandel før transformationen,” konstaterer han.

Dig, dig, dig
Fremtidens detailhandel kommer nemlig ikke til at foregå med i dag. Butikkerne vil være designet til at tilfredsstille den enkelte kunde og dennes indkøbsrejse.

”Ligesom du kender det fra Google og facebook, hvor reklamer og søgeresultater er målrettet dig, vil det blive det samme i dagligvareindkøb. Det vil kun handle om dig og dine præferencer ud fra de varer, du tidligere har lagt i din indkøbskurv – både online og i en fysisk butik,” forklarer Ole Storm Jørgensen.

Ud fra hans forskning i fremtidens detailhandel vil et scenarie inden længe være, at robotter og og ikke mennesker finder varerne. Og når de er i gang med at pakke din bestilling, kan du gå på oplevelse i butikken og se nogle spændende udstillinger, hvor du lærer om produkterne af specialister. De vil også kunne levere til dig indenfor 1-2 timer og have fantastiske services som voiceguides, genbrugsservice, madplaner og opskrifter. Leveringsstedet er der, hvor du befinder dig på et aftalt tidspunkt og kan i princippet være hvor som helst.

Og ifølge forbrugereksperten sker det ikke om 10-15 år.

”Det sker allerede nu. Amazon arbejder mod, at de vil til at levere dagligvarer til folk, hvor det passer dem bedst, så Bilka vil få kamp i stregen,” siger Ole Storm Jørgensen.

Convenience på alle hylder
Fremadrettet vil der ikke på samme måde som i dag skelnes mellem den fysiske og virtuelle virkelighed. De smelter sammen i argumentet reality via fx en app på telefonen, der viser den korteste vej til varen, nævner Ole Storm Jørgensen.

”Vi står ved indgangen til en tid, hvor vi på samme tid er tilstede både i et virtuelt og et fysisk miljø, hvor vi forlanger convenience på alle hylder, så vi kan frigøre tid til familie, venner, fritidsaktiviteter, rejser og ikke mindst ’jeg som identitetsprojekt’,” fortæller han.

Det bliver en transformation af den måde, vi lever, handler og opfatter på. Og den er kun lige begyndt!

Ole Storm Jørgensen, lektor og forbrugerekspert på Dania

Først når kunderne oplever og har individuelle servicesystemer, hvor alle begrænsninger er ophævet, så indkøbsmarkedet er en forlængelse af dine præferencer og er tilgængelig uafhængig af tid og rum, er transformationen i fuldfart.

”Det bliver en transformation af den måde, vi lever, handler og opfatter på. Og den er kun lige begyndt,” smiler Ole Storm Jørgensen.

Hjalp denne side dig?