I folkeskolen var Mia ikke i tvivl om, hvilken uddannelse hun var interesseret i: ”Jeg ville være frisør”. Det blev hun, og hun arbejdede otte år i faget, før hun fandt ud af, at hun gerne ville noget andet. Så Mia kon-taktede Studievalg, og det var dem, der guidede hende i retning af administrationsøkonom-uddannelsen:
”Mit udgangspunkt var, at jeg stadigvæk gerne ville arbejde med mennesker, men på en anden måde end man gør som frisør. Jeg ville også have en uddannelse, der ikke låste mig fast til kun én faglighed og gerne med en koordinerende funktion, og der passede administrationsøkonom-uddannelsen perfekt”.
Det var meget vigtigt for mig, at administrationsøkonom-uddannelsen er en meget bred uddannelse. Jeg ville ikke begrænse mig, jeg ville have en uddannelse, hvor alle muligheder er åbne.
Mia Funch, uddannelseskonsulent og dimittend fra administrationsøkonom-uddannelsen
”Det var under min barsel med barn nummer to, at jeg fandt ud af, at jeg gerne ville noget nyt. Og hvis det skulle være, skulle det være noget overskueligt, for jeg ville hurtigt ud at arbejde igen. Men først blev jeg nødt til at tage nogle hf-fag for at leve op til optagelseskravene”, forklarer Mia Funch og siger videre:
”Jeg er jo uddannet frisør, og det er en uddannelse, hvor man mere eller mindre kun kan arbejde i ét fag. Så det var meget vigtigt for mig, at administrationsøkonom-uddannelsen er en meget bred uddannelse. Jeg ville ikke begrænse mig, jeg ville have en uddannelse, hvor alle muligheder er åbne”.
Blev kvalificeret som bindeled mellem mennesker og organisation
Hvad der egentlig var planlagt som to års uddannelse, som skulle ’overstås’ for at komme hurtigt videre i job, ændrede sig hurtigt for Mia. Hun blev nemlig rigtig glad for at studere:
”Noget af det der overraskede mig positivt på administrationsøkonom-uddannelsen var, at vi kom meget tæt på vores undervisere. Der var meget dialog og ikke kun ensrettet undervisning. Det samme oplevede jeg med ledelsen. Hvis man havde gode idéer, blev de ført ud i livet”, husker Mia Funch tilbage.
Det var ikke kun studiemiljøet, der var en positiv øjenåbner for Mia. De praksisnære fag og den case-baserede undervisning fungerede også helt rigtigt for hende:
”Vi arbejdede både strategisk og praktisk med opgaverne, hvor vi lærte organisatoriske- og ledelses-værktøjer. Så vi kom hele vejen rundt om en opgave, og vi blev kvalificeret til en rolle som bindeled mellem mennesker og en organisation. Det var lige noget for mig at arbejde med”, fortæller Mia Funch.
Studieglæden førte flere studier med sig
Med administrationsøkonom-uddannelsen i hus var Mia blevet så begejstret for at studere, at hun i direkte forlængelse af den uddannelse læste en bachelor-overbygning i International handel og markedsføring. Og det stopper ikke der. I dag læser Mia en master-uddannelse ved siden af sit job som uddannelseskonsulent:
”Det var administrationsøkonom-uddannelsen, som gav mig mit fundament og glæden ved at studere - samtidig har uddannelsen fungeret som springbræt til at læse videre. Mange af de ting jeg lærte som administrationsøkonom bruger jeg stadigvæk i mit arbejde og på min masteruddannelse”, understreger Mia Funch.
Det var administrationsøkonom-uddannelsen, som gav mig mit fundament og glæden ved at studere - samtidig har uddannelsen fungeret som springbræt til at læse videre. Mange af de ting jeg lærte som administrationsøkonom bruger jeg stadigvæk i mit arbejde og på min masteruddannelse.
Mia Funch, uddannelseskonsulent og dimittend fra administrationsøkonom-uddannelsen
Hvad skal der til for, at det er fedt at være frivillig?
De gode erfaringer med administrationsøkonom-uddannelsen er både relateret til Mias eget uddannel-sesforløb og et løbende samarbejde. For Mia vil gerne involvere sig og give de studerende gode cases at arbejde med. Aktuelt sker det i et projekt, hvor de nuværende studerende skal hjælpe HK’s jobpatrulje med at engagere unge til at involvere sig i frivilligt arbejde:
”Jeg ved jo, at de studerende har faget servicedesign, hvor de arbejder med problemstillinger og cases. Så lige nu har vi et projekt, der løber over seks uger, hvor de studerende blandt andet skal hjælpe os med at finde svar på: Hvad skal der til for, at det er fedt at være frivillig?”, siger Mia Funch og runder af:
”De studerende kan rigtig meget, når de sætter deres faglighed i spil. Og vi glæder os til at få deres input. Samtidig tror jeg, at det er spændende for dem at arbejde med en case, hvor de helt konkret kan gøre en forskel, og deres idéer kommer ud at leve”.
Med en administrationsøkonom-uddannelse kan du få et arbejde som:
- Administrativ koordinator
- Udviklingskonsulent
- Sagsbehandler
- HR-ansvarlig
- HR-assistent
- Kommunikationsmedarbejder
- Projektleder
- Lønassistent
- Økonomiassistent