Del siden
 
       

Dania-datamatiker er producer på aktuel global spilsucces

Jacob Kjeldsen er uddannet datamatiker fra Dania i Grenå i 2017. Han er i dag producer med succes hos spilvirksomheden Funday Games, der på en måned har solgt +1.000.000 styk af computer-spillet Deep Rock Galactic: Survivor.
Artiklen fortsætter under billedet
2024-04-15
Erhvervsakademi Dania
https://eadania.dk/nyheder-og-presse/nyheder/dania-datamatiker-er-producer-paa-aktuel-global-spilsucces/

Deep Rock Galactic: Survivor er, med Funday Games egne ord: A single player survivor-like auto-shooter. Wield the full arsenal of Deep Rock Galactic, take on hordes of lethal aliens, mine riches, and unlock powerful upgrades. It's one dwarf against all of Planet Hoxxes!

Den ’forklaring’ af spillet giver måske kun mening for de indviede. Men der er mange af dem. Spillet topper nemlig hitlisterne. Og selvom det er enhver spiludviklers drøm at udvikle en Blockbuster af en spilsucces, tager Jacob Kjeldsen den øjeblikkelige succes med ophøjet ro.

Artiklen fortsætter under billedet Jacob Kjeldsens rolle som producer handler, lidt forenklet sagt, om at gøre projekter til produkter.

Fra 100 millioner unikke brugere til skægget i postkassen
Det er nu ikke fordi, at Jacob ikke er glad for de enorme salgstal. Han er både stolt og glad. Men han er også meget bevidst om, at i spilindustrien går tingene op og ned i højt tempo:

”Jeg har været ansat i Funday Games siden december 2020. Dengang blev jeg ansat til at lave spil til Snapchat. Det gjorde vi med pæn succes, og vi havde 100 millioner unikke brugere til vores +10 forskellige spil. Så det kørte egentlig derudaf. Men på et tidspunkt lukkede Snapchat for alle spil med kort varsel, og så stod vi pludselig med skægget i postkassen og uden nogen platform til vores spil”, siger Jacob Kjeldsen.

Konsekvensen blev, at Funday Games måtte sadle om fra at lave snap-spil til at fokusere på at lave PC-spil. Det har, med den øjeblikkelige succes, heldigvis vist sig at være den rigtige beslutning.

Det er ikke bare et arbejde - det er en livsstil

Jacobs rolle som producer handler, lidt forenklet sagt, om at gøre projekter til produkter. Det er hans ansvar at stå for planlægningen og facilitere det team, han arbejder sammen med. Samtidig skal Jacob have overblikket og styr på alle de - og der er mange - elementer, som skal fungere sammen i produktet:

”Når vi udvikler spil, er der mange, som har rigtig mange holdninger til, hvordan spillet skal udvikle sig i processen. Det er selvfølgelig en udfordring at håndtere alle inputs og meninger. Men når det lykkes at få de mange forskellige fagligheder til at trække i den samme retning, giver det en helt særlig lykkefølelse”, forklarer Jacob Kjeldsen og fortsætter:

Det er selvfølgelig en udfordring at håndtere alle inputs og meninger. Men når det lykkes at få de mange forskellige fagligheder til at trække i den samme retning, giver det en helt særlig lykkefølelse

Jacob Kjeldsen, spil-datamatiker og producer

”Jeg er heldig at arbejde sammen med mennesker, som er meget passioneret omkring deres arbejde. For dem er det ikke bare et arbejde, det er også deres hobby og livsstil. Så i min funktion handler det meget om, at jeg kan være med til at skabe nogle rammer for dem, som gør Funday Games til en attraktiv arbejdsplads, hvor de kan udvikle sig”.

Som spil-datamatiker bliver du tvunget til at tænke produkt- og brugeroplevelser ind i dit arbejde. Det fokus har jeg med mig. Det fokus er også afgørende for, at vi hos Funday Games udvikler spil, som giver slutbrugeren en god/sjov oplevelse. Og det er fundamentet for vores berettigelse.

Jacob Kjeldsen, spil-datamatiker og producer

Formet af spil-datamatikeruddannelsen og Game Hub-miljøet i Grenå
Vejen til at stå med en spilsucces i hånden startede allerede i folkeskolen for Jacobs vedkommende. Senere blev interessen også afgørende for, at han valgte datamatiker-uddannelsen i Grenå med sit eksplicitte fokus på spiludvikling. Det var et godt valg, for flere af de ting Jacob lærte på uddannelsen, bruger han stadigvæk i sin rolle som producer i dag:

”Som spil-datamatiker bliver du tvunget til at tænke produkt- og brugeroplevelser ind i dit arbejde. Modsat mange datamatikere, der tænker i tekniske løsninger før brugeren. Det fokus har jeg med mig. Det fokus er også afgørende for, at vi hos Funday Games udvikler spil, som giver slutbrugeren en god/sjov oplevelse. Og det er fundamentet for vores berettigelse”, understreger Jacob Kjeldsen.

Grundforståelsen for spiludvikler-faget er et af de vigtige redskaber, Jacob har med i bagagen fra sin uddannelse. En anden ting er forståelsen for, hvad det kræver at etablere et firma og få det til at give overskud. Jacob valgte nemlig, under sin uddannelse, at etablere sit eget firma: Random Dragon Games. Det gav ham samtidig adgang til det dengang spirende Game Hub-miljø i Grenå, hvor iværksættere sparrede med hinanden og delte deres erfaringer. Og den baggrund har været med at klæde Jacob på til at lykkes i sin rolle som producer.

Læs mere om Deep Rock Galactic: Survivor på Funday Games hjemmeside: https://www.fundaygames.dk/

Fakta

Spil-datamatiker-uddannelsen er en 2 ½ årig uddannelse, med tre måneders SU-berettiget praktik.

Uddannelsen er en kombination af praktisk og teoretisk viden. De første fire semestre af uddannelsen finder sted på erhvervsakademiet, hvor du bliver undervist på hold i både teoretiske og praktiske aspekter af uddannelsens kerneområder. Du vil blandt andet komme på virksomhedsbesøg og møde praktiske cases fra erhvervslivet.

På femte og sidste semester af datamatikeruddannelsen skal du i praktik. Her får du for alvor lov til at afprøve din teoretiske viden i praksis. Efter praktikforløbet skal du skrive den afsluttende opgave.

Hjalp denne side dig?