Del siden
 
       

”Man kan ikke leve af drømme”

Fra 0 til 50.000 downloads og fra fem medarbejdere til én. Det har været en rutsjebanetur med vilde op- og nedture for spilvirksomheden ClearCut siden opstarten for 10 år siden. Nu er hele historien med i ny bog om den danske spilbranche
Artiklen fortsætter under billedet
2019-03-27
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/man-kan-ikke-leve-af-droemme/

At kalde spilvirksomheden ClearCut for ”en overlever” er ikke en overdrivelse. For det er på trods af umulige odds og store udfordringer, at virksomheden findes i dag. Mange spilvirksomheder åbner, forsøger sig og lukker igen.

Man kan altså ikke leve af drømmene

Martin Lange, datamatiker og virksomhedsejer

Martin Lange og medstifterne fik et stort hit med mobilspillet Cado med over 52.000 downloads, og det var især kineserne, der holdt af det fysikbaserede puzzle-spil, hvor spilleren skulle dreje sin telefon rundt for at få en kugle til at glide gennem en bane og undgå forhindringer. De gik i gang med den svære 2’er - og var tæt på at gå konkurs.

”Projektet tog to år og slog næsten virksomheden ihjel. Vi gik fra fem medarbejdere til fire til én,” fortæller Martin Lange om den vilde rutsjebanetur.

Artiklen fortsætter under billedet Martin Lange var ved at miste virksomheden i jagten på den svære 2'er
 
Martin Lange var ved at miste virksomheden i jagten på den svære 2'er

Hårde odds
Det fortæller ClearCut i en ny bog om, hvordan det er at lave spil og have en spilvirksomhed i Danmark.

”Spilbranchen er generelt hitdrevet. Udviklerne bevæger sig fra virksomhed til virksomhed, arbejder freelance og tager fast arbejde i andre industrier end spil. Men det er synd, for det behøves ikke være sådan, og det er ClearCut et eksempel på,” siger Mikkel Lodahl, leder af Institut for Dansk spiludvikling og lektor ved Erhvervsakademi Danias Grenaa-afdeling, Dania Games.

Den nye bog ”#dkgame - Historier fra den danske spilbranche” er udgivet af Character Publishing, Institut for Dansk Spiludvikling og Dania Games. 

Artiklen fortsætter under billedet Lektor Mikkel Lodahls bog #dkgame kan købes nu
 
Lektor Mikkel Lodahls bog #dkgame kan købes nu

Savner fokus
For Martin Lange blev redningen en anden strategi med fokus på at lave mindre spil kombineret med udviklingsopgaver, undervisning og klassiske programmeringsopgaver. På den måde kan der komme mest muligt ind på virksomhedens kistebund og bruges til at udvikle flere spil.

Artiklen fortsætter under billedet Martin Lange og makkeren bag ClearCut Games
 
Martin Lange og makkeren bag ClearCut Games

Lige nu er de aktuelle med mobilspillet Jump Labs, og i løbet af 2019 rulles der fire spil ud.

Som veteran i spilbranchen mener Lange, at problemet med de mange hurtigt-lukkende virksomheder langt hen af vejen skyldes, at man i Danmark ikke rigtig ved, hvad man vil med spil.

Det betyder meget for os at bruge det lokale spilnetværk i Grenaa

Martin Lange, datamatiker og spiludvikler

”Jeg savner fokus på forretningsmodeller og mål for spilindustrien, og hvordan man kan opbygge en vedvarende forretning. Man kan altså ikke leve af drømmene,” siger Martin Lange, der er uddannet datamatiker fra Dania Games.

Lokalt netværk
Den nye bog om spilindustrien har interviews med spil-virksomheder i København, Aalborg, Esbjerg og Grenaa, hvor også ClearCut holder til. Netop den lokale forankring er måske også en del af forklaringen på, at ClearCut mod alle odds stadig eksisterer i dag med to medarbejdere.

”Det betyder meget for os at bruge det lokale netværk. Når man kender hinanden i en lidt mindre by, har man større tendens til at hjælpe hinanden, selvom man ikke kender hinanden rigtig godt,” forklarer Martin Lange, der bor sammen med andre spilvirksomheder i iværksætterfællesskabet Game Hub Denmark i Grenaa.

Artiklen fortsætter under billedet Mikkel Lodahl, spilekspert og forfatter til bogen #dkgame
 
Mikkel Lodahl, spilekspert og forfatter til bogen #dkgame

Det bakker Mikkel Lodahl op om.

”På den måde er det tydeligt, at ClearCut, ud over at være en del af spilbranchen, også er en virksomhed af mere traditionel støbning, tæt på lokal samfundet og med til at udvikle det,” fortæller han.

#dkgame - Historier fra den danske spilbranche er udgivet af forlaget Character Publishing, der udgiver den i samarbejde med Institut for Dansk Spiludvikling. Den kan bl.a. købes ved Bog og Idé, Arnold Busck og Saxo - eller direkte fra forlaget her: http://butik.character.dk/produkt/dkgame/

Hjalp denne side dig?