Del siden
 
       

Kaspers opfindelse kan gøre spiludvikling 10 gange hurtigere

Det er dyrt, komplekst og tidskrævende at udvikle onlinespil. Men nu har Kasper Fly Sørensen fra softwareudvikler-uddannelsen i Grenå udviklet et værktøj, som potentielt kan gøre nogle af udviklingsprocesserne 10 gange hurtigere
Artiklen fortsætter under billedet Kasper Fly, der læser på Erhvervsakademi Dania i Grenaa, sidder i en gul lænestol med hænderne foldet i skødet og en masse spilconsoller i baggrunden
2024-04-15
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/kaspers-opfindelse-kan-goere-spiludvikling-10-gange-hurtigere/

Det er i forbindelse med sin praktik i egen iværksætter-virksomhed, at 33-årige Kasper Fly Sørensen fra Grenå har fundet på idéen til værktøjet, der opstod med udgangspunkt i en irritation. For Kasper Fly Sørensen er selv i gang med at udvikle et spil, og han var træt af, at mange af processerne i udviklingen er meget tidskrævende.

Men i stedet for at blive irriteret, valgte Kasper Fly Sørensen at se på, om der var noget, han kunne gøre anderledes.

Det var der, så nu sparrer Kasper tid, når han arbejder med sit spil, og samtidig kan hans idé være med til at sparre tid og penge for andre spiludviklere.

Magiske evner, våben eller viden
Udfordringen er, at der i de fleste spil er forskellige karakterer med forskellige egenskaber.

Det kan være magiske evner, evner til at håndtere våben, styrke eller viden. Egenskaber, som typisk bliver ændret eller opgraderet afhængigt af, hvor langt ens evner rækker i spillet:

”Hvis en karakter i et spil har 10 forskellige egenskaber, som varierer efter hvor langt man kommer i spillet, er det et stort arbejde at opdatere de egenskaber i programmeringen. Men nu har jeg udviklet et værktøj, hvor man på én gang kan justere i alle egenskaber”, siger Kasper Fly Sørensen og fortsætter:

På datamatiker- og nu softwareudvikler-uddannelsen har jeg fundet ind i interessefællesskaber med de andre studerende, som jeg ikke har prøvet før

Kasper Fly Sørensen

”Det hedder egentlig en statsbuilder, hvor man arbejder med, hvordan figurerne udvikler sig, og hvordan man fortæller systemet bag spillet om udviklingen. Mit værktøj gør det enkelt at justere i de processer, og derfor satser jeg på, jeg på et tidspunkt kan sælge værktøjet videre til andre spiludviklere”.

Har pitchet sin spil-idé for LEGO
Kasper arbejder med spil i Grand Strategy-genren under sit studie på Erhvervsakademi Dania i Grenå. Udover at han har fokus på at gøre udviklings-processerne nemmere, er han også meget bevidst om målgruppen for spillet. Bliver det for komplekst, vil der værre færre brugere. Er det for nemt, bliver det hurtigt uinteressant, og der er for mange alternativer:

Fakta om professionsbachelor i softwareudvikling

HVAD: En bacheloroverbygning til datamatikere
HVORFOR: Lær udvikling af store systemer, udvikler-databaser, softwareintegration og computer graphics
HVORDAN: Udgangspunktet er spil fx systemer til multiplayer platforme og game engines
HVOR: Dania Games i Grenaa
HVOR LÆNGE: Tager 1½ år
HVORLEDES: Optag lukker start januar

”Som spiludvikler er du nødt til at gøre dig mange overvejelser, hvis du vil udvikle et spil med et stort salgs-potentiale. Jeg har blandt andet valgt at lægge en prototype af spillet – det hedder Outlaw Kingdom - på Steam, der er en onlinebutik for spil. Her kan interesserede teste det og give deres mening til kende”, forklarer Kasper Fly Sørensen.

Det er ikke kun fra de potentielle brugere, Kasper har fået feedback. Han har også pitchet idéen for LEGO:

”Jeg var heldig at få mulighed for at pitche min prototype overfor LEGO. De var positive, de glædede sig til at følge udviklingen af spillet, og jeg håber da, at jeg må bruge LEGO i grafikken”, smiler Kasper Fly Sørensen.

Kan godt programmere uden at kunne stave
Det har været mod nogle hårde odds, at Kasper Fly Sørensen bliver færdiguddannet som softwareudvikler til juni. For han er ordblind, så der har været mange ekstra udfordringer på hans vej til snart at kunne kalde sig nyuddannet.

”Jeg har været lidt omkring på arbejdsmarkedet, før jeg for snart tre og et halvt år siden startede på datamatikeruddannelsen her i Grenå. Og det var det rigtige valg. For man kan jo godt programmere uden at kunne stave. Samtidig har jeg på datamatiker- og nu softwareudvikler-uddannelsen fundet ind i interessefællesskaber med de andre studerende, som jeg ikke har prøvet før”, fortæller Kasper Fly Sørensen.

Fællesskaberne og det spændende faglige indhold på erhvervsakademiet har hjulpet Kasper gennem uddannelserne. Det har til gengæld holdt hårdt, når han skulle skrive rapporter i forbindelse med uddannelsens mange projekter.

Men Kasper er lykkes, og det er gået godt.

Softwareudvikleruddannelsen er en 1 ½ -årig overbygning til datamatikeruddannelsen med tre måneders SU-berettiget praktik.

Det kan du blive med uddannelsen til softwareudvikler

  • systemudvikler
  • programmør
  • tester
  • applikationsarkitekt
  • it-konsulent

Hjalp denne side dig?