Del siden
 
       

Verdens spiludviklere bruger værktøj fra Dania-datamatikere

Datamatikere fra Grenaa oplever vild interesse for deres værktøj til spiludvikling fra hele verden. Snart skal Mikkel DockWeiler Sørensen og teamet til San Francisco med udviklings-platformen Unity, der findes på tre billioner devices i verden
Artiklen fortsætter under billedet Studerende Mikkel DockWeiler Sørensen sidder ved sit skrivebord med sin computer og smiler til kameraet.
2021-09-10
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/verdens-spiludviklere-bruger-vaerktoej-fra-dania-datamatikere/

27-årige Mikkel Dockweiler Sørensen troede ikke sine egne øjne, da han på Black Friday kiggede på forsiden af spiludvikler-platformen Unity. Odin Inspector lå nummer 1.
Det værktøj, han sammen med to andre datamatikere fra Dania Games i Grenaa, har udviklet.

Unity findes på tre milliarder devices og er brugt af ekstremt mange spiludviklere over hele verden, så at ligge i toppen er stort.

Artiklen fortsætter under billedet Studerende Mikkel DockWeiler Sørensen sidder ved sit skrivebord og arbejder på sin computer med tre skærme. 3.000.000.000.000 – eller 3 billioner – devices findes Unity på. På forsiden lå et værktøj fra Grenaa-virksomheden Sirenix både Black Friday, Cyber Monday og som bedste anbefaling, da det kom ud. ”Det er fedt,” siger Mikkel Sørensen fra Grenaa

”Det var fedt og bare sådan YES,” smiler Mikkel Dockweiler Sørensen fra Grenaa, der er spiludvikler og medejer af Sirenix.

Side-produkt blev vigtigst
Virksomheden holder til på Game Hub Scandinavia på den gamle GD-grund. Det er også her, værktøjet Odin Inspector er udviklet.

Artiklen fortsætter under billedet Studerende Mikkel DockWeiler Sørensen kigger ned oppe fra første sal, imens han smiler og læner sig op ad et sort håndklæde med påskriften 'Sirenex', der hænger over et gelænder. Sirenix ligger i Game Hub Denmark, som er et incubationsmiljø for spiludviklere i Grenaa. Her bor Sirenix på 1.sal sammen med andre spil-iværksættere.

Det sorterer og grupperer data samt laver et visuelt overblik, så man som udvikler nemt selv kan finde rundt i de mange, mange data, som Unity er fuld af.

”Det betyder, at spiludviklere kan arbejde mere effektivt og gøre ting, som normalt er svære at gøre i Unity. Odin gør det nemt og løser et fundamentalt problem i spiludviklingen, som gør, at man kan fokusere på sin egen spilkode og få det bedste resultat undervejs,” forklarer Mikkel Dockweiler Sørensen.

Egentlig var målet for virksomheden at lave et 3D-værktøj, hvor første step var at skabe Odin. Da det viste sig at være en god forretning, er det nu det, som Mikkel og teamet udvikler mest på.

Næste mål: San Fransisco
Udover ham i Grenaa tæller virksomheden i dag også en anden tidligere datamatiker fra erhvervsakademiet samt en sælger og en videoproducent i USA. Netop USA er også stedet, hvor langt de fleste Odin-programmer er blevet solgt.

Derfor er det også stort, at firmaet i midten af marts skal på en af verdens største messer for spiludviklere, udgivere og distributører i San Fransisco, Game Developer Conference. Her skal de stå sammen med Unity, der har inviteret dem med.

Artiklen fortsætter under billedet To bunker sorte visitkort med påskriften 'Sirenix' på et skrivebord imellem en lille ventilator og en kaffekop. Visitkortene er klar til San Fansisco midt i marts måned

”Det er første gang nogensinde, jeg skal til det, og jeg er meget spændt og glæder mig,” fortæller Mikkel Dockweiler Sørensen, som sammen med resten af holdet håber på at møde nye kunder til Grenaa-virksomheden.

Hjalp denne side dig?