Hos Erhvervsakademi Dania er forskning, udvikling og innovation en integreret del af videngrundlaget. Vores afsluttede projekter ligger ikke bare i en skuffe, men bidrager ofte stadigvæk væsentligt til uddannelsernes kvalitet.
Her på siden har vi samlet de afsluttede projekter, der stadig aktivt inddrages i vores videngrundlag. Den viden har samfundet naturligvis også adgang til på lige fod med viden i aktuelle projekter.
De fleste af projekterne er uddybet på den fælles hjemmeside eaviden.dk. Du er også meget velkommen til at kontakte en af de medarbejdere, der står ved det enkelte projekt, hvis du er nysgerrig efter at vide mere.
Hvilken betydning har energimærket på en bolig for ejendomsmæglere og kunder i en salgssituation?
Bæredygtighed og FN’s verdensmål herunder mindskelse af CO2-udslip er primære strategiske fokusområder for de fleste virksomheder i dag, også inden for den finansielle sektor som ejendomsmæglerbranchen er en del af.
Bæredygtighed og FN’s verdensmål herunder mindskelse af CO2-udslip er primære strategiske fokusområder for de fleste virksomheder i dag, også inden for den finansielle sektor som ejendomsmæglerbranchen er en del af.
I kampen for at reducere CO2-udledningen med 70% i 2030 er alle dele af samfundet nødt til at tage ansvar. Det gælder dermed også ejendomsbranchen. Dansk Ejendomsmæglerforening har set på, hvilke tiltag de kan komme med, hvilket er mundet ud i ti konkrete forslag til, hvordan husstandene kan nedbringe deres CO2-udledning. Det drejer sig blandt andet om konkrete politiske forslag, der skal gøre det nemmere for alle boligejere at tænke bæredygtigt.
Dette projekt tager udgangspunkt i de ti tiltag fra DE, hvor særligt tiltag nr. 4 og 5 har relevans for projektet, som omhandler energimærkning af ejendomme.
Tiltag nr. 4 foreslår et gratis besøg af energikonsulent efter boligkøb. Dansk Ejendomsmæglerforening foreslår, at nye boligejere efter et halvt år får tilbud om et gratis besøg af en energikonsulent, hvis boligen har energimærke D eller derunder.
Tiltag nr. 5 omhandler mulighed for kategoriskifte ved energiforbedringer før salg. Der bør indføres mulighed for, at husejeren ved at foretage en eller flere anbefalede energiforbedringer kan skifte kategori, uden der skal gennemføres et nyt besøg og betaling for nyt energimærke. Det vil motivere nogle sælgere til at gennemføre energiforbedringer fremfor at overlade det til den nye ejer, der formentligt har andre projekter at tænke på i den nye bolig. Det kan også vise sig at være en god investering for sælger.
I projektet undersøges et energimærkes betydning som salgsargument fra ejendomsmæglerens synspunkt samt dets betydning for valg af bolig set fra købers synspunkt, hvorfor nedenstående undersøgelsesspørgsmål ønskes besvaret:
Læs mere her https://www.eaviden.dk/project/energimaerkning/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Projektet har som overordnet formål at udbrede bevidsthed om og kompetencer i cyber- og informationssikkerhed blandt studerende og erhvervsaktive.
For at indfri dette formål sætter projektet yderligere delmål:
I projektet udvikles syv undervisningsforløb, hvoraf det ene forløb udvikles på Erhvervsakademi Dania. Dette forløb har til formål at uddanne markedsføringsøkonom- samt multimediedesignstuderende inden for cyber security. Undervisningsforløbet kommer til at indeholde spilelementer i det didaktiske design. Projektet løber fra 1. januar 2023 til 31. december 2024.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Gennem en undersøgelse af jobopslag i den finansielle sektor sammenholdt med en litteraturgennemgang udvikles en række gode råd til, hvordan man som arbejdsgiver kan udforme et jobopslag, der sikrer tiltrækning af kommende medarbejdere med neurodiversitet.
Den eksisterende viden på området er bred og kompleks, da der ikke kan laves et entydigt svar på diverse diagnosers udfordringer ved at forstå skriftlig tekst. Dette vil være forskelligt for den enkelte person og/eller diagnose. Der er dog lavet adskillige studier, der på hver deres måde og med forskellige fokusområder har forsøgt at samle generelle udfordringer hos personer med neurodiversitet, og det er med denne forskning som belæg, at dette forskningsprojekt udspringer. Den eksisterende viden nævner bl.a. sprogbrug, sociale barrierer, arbejdspladskultur, muligheden for støtte m.v.
Ydermere vil studiet udspringe af forskerens egen forforståelse baseret på flere års erfaring med at arbejde med personer med neurodiversitet i forskellige SPS-lignende funktioner. Det er forskerens forventning, at denne forforståelse på områder vil blive udfordret, men på andre områder blive bekræftet.
Det tænkte forskningsspørgsmål bliver ”Hvordan udarbejdes et jobopslag, der sikrer tiltrækning og fastholdelse af folk med neurodiversitet?”. Til dette forskningsspørgsmål kan opstilles en række undersøgelsesspørgsmål, som kunne være, men ikke ekskluderet til følgende:
M.v. Øvrige undersøgelsesspørgsmål kunne inkludere elementer som eksempelvis inklusion i jobopslaget, unødvendige krav/barriere i jobopslaget, forskel i organisationer og lignende.
Læs mere om projektet her https://www.eaviden.dk/project/baeredygtig-rekruttering/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Hvilke kompetencer mangler optometrister for at kunne aflaste øjenlægerne i højere grad end de gør på nuværende tidspunkt?
Der er mangel på øjenlæger og lange ventelister til konsultation hos øjenlægerne. Det fører til, at patienter med øjensygdomme kan få varige synsskader, mens de står i kø til udredning og behandling hos øjenlægen. Øjenforeningen er opmærksomme på problematikken og afholdt i januar 2021 en synskonference, hvor de havde inviteret embedsfolk, ledende folk i det danske sundhedsvæsen med ansvar for synsområdet, øjenlæger, øjenpatienter og pårørende til en åben dialog om de udfordringer, der er på området. Under konferencen blev der spurgt til, om nogle af øjenlægernes opgaver kan udliciteres til optikerne. Svaret var ikke klart, men der blev nævnt, at der er stor kompetenceforskel på optikere og øjenlæger, og derfor et behov for efteruddannelse af optometristerne før dette kan ske.
Læs mere om projektet her https://www.eaviden.dk/project/undersoegelse-af-hvordan-optometrister-kan-aflaste-oejenlaeger/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Producerrollen er mangefacetteret, men har alligevel fællestræk på tværs af virksomheder. Projektet undersøger og afdækker dette i den danske spilbranche.
Igennem mange års erfaring inden for spilbranchen og inddragelse af advisory boardet for ”The Game Producer Program” er der dannet en antagelse af, at der er bestemte roller i spilvirksomheder, der primært faciliterer produktionsprocessen. Disse kan have mange forskellige titler og varetage andre funktioner samtidig. Der er dannet antagelser omkring kompetencerne, der er nødvendige for at varetage denne rolle.
Projektet vil afdække eksistensen af denne rolle og kompetencerne for rollerne gennem et survey til virksomheder i den danske spilbranche, for at validere eller invalidere disse antagelser. Projektet skal afdække det generaliserede kompetencebehov i den danske spilbranche med henblik på at kvalificere senere undersøgelser i større skala (EU, USA, Asien).
Projektets overordnede intention er: ”En kortlægning over organiseringen, rollefordelingen og kompetenceprofilerne der indgår i ledende og faciliterende del af produktionsvirksomhederne i den danske spilbranche”.
Det overordnede forskningsspørgsmål er: ”Hvilke ledende og faciliterende roller er der i produktionsvirksomhederne i den danske spilbranche, hvordan er de organiseret og hvilke kompetenceprofiler bestrider de?
Projektets vil desuden besvare følgende underspørgsmål:
Vil du læse mere om projektet, så se her https://www.eaviden.dk/project/facilitating-game-production/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Vi undersøger re-commerce-praksis og motivationer blandt 3-5 udvalgte danske SMV'er inden for e-handel i tøjbranchen samt eksperter inden for re-commerce
Formålet med forskningsprojektet er at etablere en dybere forståelse af og viden om, hvordan SMV’er (case-virksomheder) inden for e-handel i tøjbranchen og eksperter forstår, implementerer og markedsfører re-commerce, samt de udfordringer og potentialer de oplever ved re-commerce som en mere bæredygtig forretningsmodel.
Målet er at indsamle viden, der gør det muligt at komme med generelle anbefalinger til, hvordan SMV’er inden for tøjbranchen på et mere overordnet niveau kan komme i gang med at drive re-commerce som en del af deres e-handel, og hvad de skal være særligt opmærksomme på i forbindelse hermed (”Re-commerce best pratice guide”).
Efter en mindre litteratursøgningsproces inden for emnet findes det, at der er lavet begrænset forskning inden for emnet generelt. Den forskning, der findes, er udelukkende international og har mest et fokus på C2C platforme (som fx Facebook Marketplace, Trendsales, Den Blå Avis, Sellpy osv). Der findes således umiddelbart ikke dansk forskning i emnet ”re-commerce i danske SMV’er inden for e-handel og B2C”.
Dansk Erhverv – Digital handel har i sine månedlige undersøgelser og analyser af den danske e-handel relevant data vedr. udviklingen i forbruget af brugte og genanvendte produkter og varer i dansk e-handel. Denne data vurderes relevant for projektet.
Problemformulering:
Hvordan implementerer SMV’er (udvalgte case-virksomheder) i Danmark re-commerce som en bæredygtig forretningsmodel, og hvilke udfordringer og potentialer oplever de i denne proces?
Undersøgelsesspørgsmål:
Læs mere om projektet her https://www.eaviden.dk/project/re-commerce-blandt-udvalgte-smver-inden-for-e-handel-i-danmark-en-undersoegelse-af-implementering-udfordringer-og-potentialer-ved-re-commerce/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Before embarking on the project, a literature review was conducted. It disclosed that the amount of prevailing literature on the specific research topic is very scarce. Overall, we found that the bulk of research within the field of value and volunteerism concerned the economic value that volunteers contributed with.
Our focus however, is to examine the overall value that volunteers bring to
1) The local DMO’s and tourism operators,
2) The tourist that visit the destination and
3) The volunteers themselves.
In a close collaboration with one of the leading DMO’s in Denmark, Visit Aarhus, we will be interviewing respondents from the above-mentioned target groups. This will include both qualitative interviews and quantitative surveys in a mixed methods approach.
Læs mere her: https://www.eaviden.dk/project/volunteerism-and-value-in-hospitality-organizations/
Hvordan kan midtjyske SMV’er lade sig inspirere af andre virksomheders succes med omnichannel?
Omni er latin og betyder ”alt” eller ”alle steder”, mens ”channel” er den eller de kanaler, man som virksomhed bruger til at kommunikere med sine potentielle eller eksisterende kunder. Begrebet ”omnichannel” betyder, at virksomheden sætter kunden i centrum for markedsføring, og at limen, der binder virksomheden og kunden sammen, er den data, som flyder frit mellem alle kanaler og kunden. Det betyder i praksis, at kunden skal have én sammenhængende oplevelse – uanset hvilken kanal vedkommende vælger. Virksomheden skal dermed kunne genkende kunden uafhængigt af, hvilken kanal kunden vælger at kommunikere med virksomheden på. Dette sikres ved indsamling af data, som benyttes i fremtidig interaktion med kunden i alle dennes touch points med virksomheden. Der er flere store internationale virksomheder, såsom Nordstrom og Sephora, som har arbejdet målrettet med omnichannel. Nationalt har eksempelvis Matas flere gange vundet Dansk Erhvervs E-handelspris i kategorien Omnichannel. Men ofte står især SMV-virksomheder over for udfordringer, da virksomhederne indsamler store mængder af data om deres kunder, men ikke ved hvad de skal gøre med denne data, som kan give virksomheden og særligt kunden værdi. Så hvordan kan en midtjysk SMV ved hjælp af omnichannel forbedre kunderejsen og give en mere personlig kundeoplevelse på tværs af kanaler? Dette projekt vil udarbejde et case studie med en udvalgt midtjysk virksomhed, som har arbejdet succesfuldt med omnichannel. Dette projekt skaber værdi for erhvervet, da projektet undersøger, hvordan en udvalgt virksomhed har arbejdet strategisk med omnichannel. Derved kan andre virksomheder lade sig inspirere af de indsatser, som kunne passe til dem. Den lokale forankring vælges med udgangspunkt i Danias forpligtelse med at servicere branchen regionalt.
Baggrund: Midtjysk virksomhed udvalgt på baggrund af ekspertudtalelse om deres succesfulde implementering af Omnichannel markedsføring.
Formål
Spørgsmål:
Læs mere om projektet her:
www.eaviden.dk/project/omnichannel-i-en-midtjysk-virksomhed/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
By and large, the prevailing amount of peer-reviewed literature on esports and the hospitality sector is scarce, and most of the research conducted within this field has a predominantly technical focus. The prevailing literature on esport and hospitality can roughly be divided into three overall themes:
1) focus on the spectator,
2) the nature of esport vs “real” sport and finally
3) esport in a tourism setting.
The one topic which has gained most attention, is research exploring the experience of the spectator. Here researchers have explored the effects of Flow theory on the spectators (J. Kim & Kim, 2020) and found that several issues affect the Flow experience of the spectator, whilst others have focused on the ever increasing opportunities that technology presents in order to make the spectator experience more interactive (Stahlke et al., 2018). In alignment with the interactive technological focus that (Stahlke et al., 2018) has proposed, (Sturm, 2020) seeks to investigate the possibilities that arise in further immersing the spectator to a degree, so that they become an active part of the event. Finally (Qian et al., 2020) focused on the motivational aspect of watching esport events and concluded that there are several motives which signify high or low attendance motivation. Collectively, the research on spectator experience has tried to enhance the understanding of the primary “customer” of esport events and sought to understand both the current and future experience of the spectator.
The second overall theme is the ongoing discussion on whether esport can be considered as a “real” sport. (Funk et al., 2018) examined this by setting certain criteria by which to compare “real” sport with esport. Their conclusion is that esport, by living up to the set criteria they defined, is to be considered as a sport alongside the traditional types of sport. The same researchers (Pizzo et al., 2018) subsequently analyzed the same topic in South Korea and concluded once again, that esport and “real” sport are very similar, since they are consumed in a similar sense by the spectators. Using the same method as (Pizzo et al., 2018), (Hallmann & Giel, 2018) also tried to compare “real” sport with esport using fixed criteria, however reaching a different conclusion. The absence of a physical element in esport led them to the conclusion, that it is not comparable to “normal” sports activities.
The last and least researched theme is esports in a tourism perspective. (Dilek, 2019) establishes that
esports events can be considered as special events tourism and can be a primary motivator for thousands of people to travel, creating a new marketing landscape within the tourism paradigm.
Furthermore, (Y. H. Kim et al., 2020) found that the economic impact by esports is significant for a destination and that government strategic plans and investment should be considered for strategic development of esports. Esport events attract tourists and thereby generate job opportunities, investments in specific destinations, positively impact economic development, and improve the brand value of host cities (Y. H. Kim et al., 2020).
It should be noted that none of the literature concerning esport and hospitality had a focus on sustainability or City Branding.
The purpose of the project
Based on the literature review we find a substantial lack of research into esports and hospitality – especially when it comes to esports as a new special interest tourism for cities and destinations to consider in terms of tourism growth and city branding.
For centuries sports events have been a major motivator for spectators to travel near and far to experience athletes competing against each other in various sports. Esports events – in many aspects comparable to “real” sports – have the same potential as a tourism motivator. This is a potential new market for tourism destinations to explore and utilize for attracting tourists and for destination or city branding.
The focus of the research project will be to look into this in a Danish context. Specifically, the municipality of Randers and surroundings. Denmark, being a country with several advantages when it comes to hosting esports events (IT-infrastructure, venues, knowledge, professional esports teams, etc.), could put itself on the map as an esports nation and thereby attract tourists. This is already on the political agenda. In 2019 the Danish government established a pool of 10 million Danish kroner to strengthen Denmark’s position as a leading esports nation (Erhvervsstyrelsen, 2019) and the Danish Ministry of Culture has established a panel to come with recommendations for how to expand esports in Denmark (Kulturministeriet, 2019).
The role of sustainability in the project
Before writing this application, we conducted an online feedback session with representatives from the public and private business sector. The participants included directors of Danish DMO’s, researchers from other Business academies, actors from the private tourism sector, and finally representatives from public organizations and municipalities. In their opinion, the connection between esport as a new special interest tourism trend, and destination marketing/city branding, was interesting and relevant, as this topic had not gained any focus in a Danish context. Several of the participants stressed however, that the topic of sustainability needed to be addressed, as esport is inherently not sustainable (in many ways the opposite) due to vast energy consumption incurred during the events. This would pose a serious threat to the purpose of using esport as a city branding tool. If this project was to have any success, the element of sustainability, and especially integrating specific technical solutions in the esport events in order to make it as sustainable as possible, was a crucial success factor.
Læs mere her:
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Projektet udspringer af en aktuel debat inden for turismebranchen omkring fremtidens kompetencer, samt hvilke typer medarbejdere turisme- og oplevelsesvirksomheder får behov for. Med den seneste tids eksplosive fremvækst af nye teknologier såsom AI, ChatGPT mm. vil der i stigende grad opstå et behov for at forstå, hvilke kompetencer som behøves for at forblive konkurrencedygtige. Med udgangspunkt i artiklen ”The digital skills divide: evidence from the European tourism industry” [1] som konkluderer at: ”The largest gaps between the current and the future skill levels were identified for artificial intelligence and robotics skills and augmented reality and virtual reality skills, but these skills, together with computer programming skills, were considered also as the least important digital skills.” vil vi undersøge, hvilke kompetencer, som turisme- og oplevelseserhvervet fremover kommer til at få behov for.
Ovenstående forskningsartikel havde fokus på ledelseslaget i oplevelsesvirksomheder fra forskellige dele af branchen. I dette studie vil vi interviewe dimittender fra vores IHM- og SØK-uddannelser, som arbejder inden for branchen for på den måde at frembringe et billede af, hvilke kompetencer, de oplever, branchen har brug for inden for kunstig intelligens sammenholdt med de kompetencer, de havde/har efter endt uddannelse.
Det er dog vigtigt at påpege, at vi ikke vil fokusere på at identificere specifikke tekniske kompetencer (anvendelse af specifikke programmer mm.), men mere de overordnede kompetencer, som vil blive efterspurgt – og i nogen grad gør det allerede nu. Som ovenstående artikel fremhæver: “Our research has shown that many systems and software packages are used (e.g. for reservations, marketing, maintenance, finance): the future will bring only more diversity in systems, applications and software. For tourism education, it will be impossible to train students in the use of all these systems and in all upcoming changes. This is the main reason why self-learning capacities are so important: these will enable people to cope with digital innovations in the future.”
Forskningsspørgsmål:
Find mere information om projektet her https://www.eaviden.dk/project/fremtidens-kompetencer-for-medarbejdere-i-oplevelsessektoren/
[1] Carlisle, S., Ivanov, S. and Dijkmans, C. (2023), “The digital skills divide: evidence from the European tourism industry”, Journal of Tourism Futures, Vol. 9 No. 2, pp. 240-266. https://doi.org/10.1108/JTF-07-2020-0114
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Discover AI's impact on games: Explore immersive experiences, realistic behaviors, adaptive difficulty, AI-generated content, and enhanced graphics.
AI bliver brugt på mange forskellige måder i spiludvikling. Rigtig meget foregår, ligesom med andet spiludvikling, på et rent praktisk, eksperimentelt grundlag. Dette projekt vil afdække, hvilken forskningsbaseret baggrund der eksisterer for feltet. Det giver både tyngde til videngrundlaget internt og senere beslutninger om undervisning, samt information til branchen om den mere sikre forskningsviden.
Da det meste relevante litteratur og fagtermer er på engelsk, udfærdiges litteratur reveiw (working paper) på engelsk. Derfor udformes forskningsspørgsmålet også på engelsk og lyder:
What is the current state and potential of research into artificial intelligence (AI) in game development
The primary sub-questions that will be explored are:
…but further sub-questions may arise as the literature is explored.
Læs mere om projektet her https://www.eaviden.dk/project/the-impact-of-artificial-intelligence-on-game-development/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
The project is a collaboration between six European educational institutions and runs as an Erasmus+ project.
The aim is to develop the competences of the partners involved in teaching sustainable digitized measures in the experience industry and at the same time give employees who already work in the experience industry the opportunity for online digital competence development. Proximity to practice is therefore central in connection with the development of material and activities in the project.
Specifically, the project aims to:
Develop a handbook on sustainable digitization of hosting, which can be used both in connection with teaching and further training of employees in the industry.
In addition, a digital course must be developed for the course 'Sustainable Hospitality Digitalisation Toolkit' with teaching and learning resources for education and this must be supported by a series of webinars, the purpose of which is to support the use of the handbook and course material in basic education and further education.
Finally, there is a focus on the fact that the developed material generally increases awareness and thus promotes the need for increased digitization skills in experiential education and the experiential industry.
The collaboration partners in the project are, in addition to Erhvervsakademi Dania – the following educational institutions:
SIA "HOTEL SCHOOL" - Lithuania
City Unity College Nicosia – Cyprus
Italian Hospitality School SRL – Italy
In addition, two partners who primarily focus on building and implementing the digital platform to be used for education and training of digital sustainable skills are participating:
INERCIA DIGITAL SL – Spain
DigitalGuest APS – Sweden
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
AI er en af de hotte teknologier, som der er store forventninger til. Men hvad er hype og hvad er realiteter?
Projektet har til formål at afdække tilgange og perspektiver, som banksektoren i Danmark ser i deres brug af kunstig intelligens til at kvalificere beslutningstagen i deres privatkunderådgivning.
Det grundlæggende forskningsspørgsmål er:
Forskningsspørgsmålet afgrænses således:
Bankerne er sorteret og grupperet efter størrelsen af deres arbejdende kapital, defineret som summen af indlån, udstedte obligationer, efterstillede kapitalindskud samt egenkapitalen. Udenlandske banker med filialer i Danmark, herunder Nordea, kategoriseres i en gruppe for sig, og er ikke med i denne liste. Listen er baseret på en liste fra Finanstilsynet, senest med tallene for 2022.
Der udvælges prioriteret 6 forskellige typer af banker fra listen, 2 fra hver af kategorierne 1, 2 og 3, for at få en fornemmelse af om der er forskelle i brugen af kunstig intelligens (AI) i forhold til bankerne størrelse.
Læs mere om projektet her https://www.eaviden.dk/project/ai-i-banksektorens-kunderaadgivning/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Udvikling af et digitalt værktøj til privatkunderådgiverne ift. implementeringen af de strategiske og taktiske mål inden for bæredygtighed.
Projektet udspringer fra et øget fokus på grøn omstilling, som kan være svært at tænke ind i den finansielle sektor.
Spørgsmål, som søges besvaret i projektet:
Spørgsmål 1 besvares via en undersøgelse af bankernes holdning til at blande privat bankforretning og bæredygtighed sammen. Dette vil ske via spg. skema, interviews af rådgivere, filialdirektører samt kunder. Dertil udarbejdes en prototype af en app baseret på rådgivernes besvarelse, hvorefter prototypen vil præsenteres for de interviewede og evalueres.
Spørgsmål 2 besvares ud fra erfaringer og udarbejdelse af bæredygtighedsuger samt nyt fag inden for bæredygtighed
Læs mere om projektet her:
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Hvordan er danske optometristers opfattelse af egne kompetencer i forhold til arbejdet med fundusundersøgelse – og ses der et behov for yderligere uddannelse?
Undersøgelse af optometristers kompetencer ift. fundusfotos er dette forskningsprojektets formål ift. vurdering af fundusfotos. Et stadigt større sundhedsmæssigt fokus i den danske optikerbranche stiller krav til optometristernes arbejde med fundusfotografering.
Gennem spørgeskemaundersøgelse, en statistisk analyse af resultaterne, samt semistrukturerede interview afdækkes tilgangen blandt optometristerne til fundusundersøgelse. Det undersøges ligeledes om danske optometrister har en følelse af at være klædt fagligt på til at forestå fundusfotografering. Der undersøges en evt. effekt på optometristernes tilgang til fundusfotografering, efter en omlægning af undervisningen og eksaminationen i faget Okulær patologi og farmakologi på Optometristuddannelsen.
Den danske optikerbranche har de seneste år haft øget fokus på et sundhedsmæssigt aspekt i forhold til synet. Optometristens rolle har tidligere primært bestået i at diagnosticere og afhjælpe synsproblemer. I dag foretager mange optometrister ligeledes sundhedsundersøgelser af øjet, som kræver de rette kompetencer. Dels omkring øjets anatomiske opbygning, samt viden om patologiske tilstandes manifestation i øjet.
Branchen har løbende implementeret en stor andel af instrumenter, og har ligeledes markedsført tiltagene ret offensivt. Det har skabt et øget fokus på området og medført et stadigt stigende antal sundhedsundersøgelser. Disse undersøgelser udføres under patientens regelmæssige besøg hos optikeren. Når der gennemføres flere undersøgelser, medfører det også, at et stigende antal patienter henvises til øjenlægen. Det har skabt et øget fokus på de kompetencer, optometristerne besidder, i forhold til at foretage og analysere bl.a. fundusfotos.
Forskningsprojektets formål er at undersøge optometristernes følelse af tilstrækkelige faglige kompetencer. Om de der arbejder i praksis føler, de er fagligt kompetente til at foretage undersøgelser af øjets nethinde. Ligesom formålet med forskningsprojektet er at afdække, om der på området opleves et behov for efter/-videreuddannelse.
Gennem undersøgelse af optometristers kompetencer samt en kvalificering af viden ift. fundusundersøgelser, er det målet at kortlægge, om danske optometrister vurderer, at de har de fornødne kompetencer i forhold til at foretage undersøgelserne. Samt et indblik i hvordan branchen varetager uddannelse og efteruddannelse i forbindelse med implementering af ny teknologi og undersøgelser i forretningskonceptet. Endeligt søger undersøgelsen at afdække om revisionen af Optikerhøjskolens undervisning i fundusundersøgelser, har haft en effekt i forhold til optometristernes selvvurderede kompetencer.
Undersøgelsens resultater videreformidles til interne og eksterne interessenter – herunder optikbranchen, gennem Videnscenter for optometrist nyhedsbrev samt et oplæg for uddannelsens uddannelsesudvalg. Der påtænkes ligeledes en opfølgende artikel i fagbladet Optikeren.
Projektet synliggør en viden omkring, optometristernes arbejde med fundusfotos- samt undersøgelser foregår, og om der er et behov for efteruddannelse på området. Denne viden kan anvendes til at ’tage pulsen’ på optometristerne og andre brancheaktører, der ønsker viden omkring arbejdet med fundusundersøgelser. Uddannelserne kan ligeledes anvende den viden til at evaluere behovet for efteruddannelse indenfor området.
Projektets langsigtede effekt er at skabe fokus på udfordringerne med at foretage sundhedsundersøgelser af øjet, at kunne bane vej for efteruddannelse af optometrister, hvilket kan være med til at løfte kvaliteten af sundhedsundersøgelserne og påvirke henvisningerne videre til øjenlæge, som belyses i Bedre henvisningspraksis fra optometrist til øjenlæge eller anden sundhedsfaglig person.
Læs mere om projektet her https://www.eaviden.dk/project/undersoegelse-af-optometristers-kompetencer-ift-vurdering-af-fundusfotos/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
The Corona pandemic has struck a significant blow to the global economy. Currently, there are few enterprises that have not been heavily affected by the pandemic, and it poses a significant challenge to the current business model paradigm held throughout several industries. This holds especially true for the hospitality sector, where hotels, airline companies and other operators have seen a dramatic plunge in the number of customers and revenue.
The question that remains is how this pandemic has affected, and will continue to effect, the way the hospitality companies operate their business; the latter is what we wish to explore, and to that end develop learning and educational materials in a cooperation between the three institutions in this project.
The three organizations involved are:
Purpose of the project
The overall purpose of the project is to develop teaching and learning materials in the hospitality sector (with a focus on hospitality management and business) considering Covid-19’s impact on business models in the Nordic/Baltic countries.
The project idea is to investigate the impact caused by the Corona pandemic on the current hospitality market, and how this will shape the markets in years to come. Our basic assumption is that the disruptive nature of the pandemic will challenge current business models and in that process the underlying business model paradigm that has prevailed for several decades in the hospitality sector. We expect sustainability and an increased focus on aligning future business models with sustainable goals is to be expected. Thus, a focus on future business models post-Corona will also focus on how hospitality companies can work more sustainably in the future.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Produktudvikling af Rover til måling af tykkelse på indlandsisen - med håbet om bedre varslingssystemer til kystlande i fremtiden.
Den globale opvarmning har været et stort samtaleemne i miljødebatten. I takt med, at populationen vokser, stiger fødevareproduktionen, hvilket giver en belastning på miljøet. Bevægeligheden mellem verdens lande er øget markant, hvilket også giver et aftryk på miljøet. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC, 2001) oplyste i 2001, at global opvarmning i slutningen af dette århundrede vil mindst være 40 % højere end gennemsnitsstigning.
I forbindelse med det har der de sidste par år været fokus på at bygge et autonomt køretøj til at monitorere indlandsisen, som er dette projekts fokus.
I flere år har forskere arbejdet på at monitorere indlandsisen, så de kan holde øje med vandstigningen. Den første semi-autonome polar-rover, Nomad, blev bygget ved Carnegie Mellon Universitet. Den var ikke udviklet til monitorering af indlandsisen, men kørte på Sydpolen for at studere meteoritter og kratere. Dog var den ikke designet til at traversere på is og sne.
Senere blev SnoMote udviklet ved Georgia Tech for at foretage observationer af overflader på gletsjere og blød sne med kuperet terræn. SnoMote team havde også succes med feature-genkendelse og prøveudtagning af snedækkede terræner.
Viden fra tidligere rover-udviklere er blevet studeret grundigt for at bygge den helt optimale rover til indlandsisen. Roveren skal monitorere indlandsisen og sende data til forskningscenteret, hvilket bliver bearbejdet og informationerne kan bruges til at overvåge indlandsisen.
Læs mere her:
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Et studie af danske virksomheders beretninger om miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold.
ESG er den nyeste måde, hvorpå særligt børsnoterede selskaber formidler deres arbejde med bæredygtighed i deres årsrapporter – hvordan kan SMV’er anvende dette som best practice i deres eget arbejde med kommunikation af bæredygtighed?
ESG – miljøforhold, socialt ansvar og virksomhedsledelse
ESG står for “environmental, social and governance”, dvs. miljø-, sociale og ledelsesmæssige forhold.
Det omtales også ofte som bæredygtighed.
Indeværende projekt søger at finde svare på følgende forskningsspørgsmål:
Hovedspørgsmål:
Underspørgsmål:
Resultatet skal hjælpe os med at afgrænse, hvad der bør prioriteres højest, hvis SMV’er fra industrisektoren eller dagligvaresektoren og cyklisk forbrug vil arbejde med ESG. Nærmere specifikt skal Hiflux, som er vores samarbejdsvirksomhed, bruge vores fund som inspirationsmateriale til deres arbejde med ESG
Læs mere her:
https://www.eaviden.dk/project/hvordan-kan-danske-smver-implementere-esg/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Airbnb er hastigt voksende og er i gang med at forandre turismen og destinationen – med stor potentiel konsekvens for mange lokale aktører. Da deleøkonomi er ny størrelse med en historik på kun omkring 10 år, mangler der ny viden og forskning om emnet på et internationalt og nationalt plan – og endnu mere er det tilfældet på det regionale og lokale plan. Ligesom Airbnb kan udgøre en stor trussel for den enkelte turismeaktør, kan det i høj grad også udgøre en mulighed. Airbnb-gæster forbruger hele 891 kr./dag i byen på mad, drikke og lokale oplevelser, hvilket svarer til 42% af deres rejsebudget.
Projektet har en stærk forankring i vores serviceøkonom- samt BA IHM uddannelse, da projektets emner, deleøkonomi og turisme, og praksisfeltet i VisitAarhus og Airbnb netop handler om service, hospitality og oplevelser.
Deleøkonomi, der optræder som et underfelt til feltet hospitality management, vækster ved hjælp af digitale netværk. Det digitale er et særlig vigtigt område både for videnuniverset, for de nævnte uddannelser og for Erhvervsakademi Dania som helhed. Viden genereret i projektet vil desuden have relevans for Erhvervsakademi Danias aftagere.
Læs mere her: https://www.eaviden.dk/project/superhost-motivation-in-airbnb-visitaarhus-host-community/
Dania Erhverv har fået bevilliget midler til et projekt, der skal tilbyde hybride undervisningsforløb til ansatte i oplevelsesindustrien.
Projektet skal:
Dania viden og Læring varetager leveringen af workshops og webinarer til opkvalificering af underviseren til det hybride læringsrum. Dette indebærer tre heldags workshops, der omhandler:
De to webinarer koncentrerer sig om formidling af de erfaringer, man allerede har gjort sig i forbindelse med hybrid undervisning.
Projektet skal udmunde i en konference, hvor interessenter inden for efter- og videreuddannelsesområdet kan blive klogere på erfaringerne fra praksis, hvad forskningslitteraturen siger om hybrid undervisning og resultaterne fra Danias egen forskning. Konferencen vil endvidere præsentere en drejebog, der kan give inspiration til, hvordan andre institutioner kan gennemføre og implementere et lignende projekt. Endelig offentliggøres resultaterne i form af en artikel i tidsskriftet Læring og Medier.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Vi vil besøge Businet konferencen med repræsentanter fra alle relevante uddannelser for at opbygge kapacitet og netværk til at lave internationale projekter
Den internationale Businetkonference (9. – 12. november) samler delegerede fra 137 forskellige uddannelsesinstitutioner på Danias niveau i 37 lande til en årlig konference med formålet at skabe muligheder for projekter og udveksle faglig indsigt. Vi vil besøge den med repræsentanter fra alle relevante uddannelser for at opbygge kapacitet og netværk til at lave internationale projekter.
Projektet har tre spor:
Læs mere om projektet her:
www.eaviden.dk/project/netvaerk-projekter-og-faglighed-en-studietur-til-businet-konferencen-2022/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Ved at udstyre 100 studerende og eksterne samarbejdspartnere med HMD vil vi følge udvikling af præsentationsteknik - også udvikling uafhængigt af underviser.
Projektet bygger på en litteraturgennemgang A review of research done on how to train presentation skills using Head Mounted Displays. (Fremadrettet HMD). Find artiklen under videnprodukter. Konklusionen er entydigt, at der er brug for mere forskning til at kunne konkludere, hvorvidt det er muligt at bruge VR (HMD) til effektivt at træne præsentationsteknik. Tidligere forskning indikerer, at det er muligt at opnå visse træningsfordele ved at bruge VR (HMD), men den nuværende forskning er eksplorativ.
I projektet ønskes det at besvare spørgsmålet, kan VR (HMD) bruges til effektivt at træne præsentationsteknik? Herunder vil vi undersøge, hvilke delelementer man kan træne ved hjælp af HMD. Præsentationsteknik er allerede blevet analyseret ved Dr. Stan Van Ginkel og Schneider et al, og dette forskningsprojekt bygger på deres fund inden for præsentationsteknik.
Læs mere her:
https://www.eaviden.dk/project/virtual-reality-og-praesentationsteknik/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
The purpose of this project is to formulate a model, which will enable companies to transform the massive amount of information that is to be gained from various Big Data sources, into a tangible strategy. The output of this project will focus on generating solutions to companies from the hospitality sector, on how to apply knowledge from Big Data sources into their business model.
There are various approaches to creating a model that deals with the usage of information from Big Data. One might argue that since Big Data is primarily a technical topic, one ought to pursue a framework that puts focus on a technical model that centers on how to “crunch” the data more efficiently, or how to make algorithms that more accurately helps to calculate outcomes. Our focus however, will be on developing a strategic model that companies can use when working with Big Data as part of their business model.
Even though the focus area in this review is the hospitality sector, we are also trying to put a broader view on the concept of Big Data. This will yield a holistic understanding of current research within the area, and hopefully help us in our further research. Likewise, the model that we intend to develop would also be useful for a wide range of companies from without the hospitality sector.
Læs mere her: https://www.eaviden.dk/project/making-sense-of-big-data-transforming-data-into-tangible-strategy/
Projektets mål er at udvikle og gennemføre online forløb og netværksaktiviteter for alle Dania studerende i praktik. De udviklede forløb skal sikre at de studerende får en række praktiske erfaringer med værdiskabelse og forretningsudvikling i praksis – men projektet sætter sideløbende med disse erfaringer fokus på den personlige udvikling, de studerende gennemgår ved at initiere og gennemføre et værdiskabende projekt.
Forløbet sigter primært mod studerende i iværksætterpraktik, men henvender sig også til studerende i virksomhedspraktik (i de tilfælde, hvor den studerende arbejder intraprenørielt som en del af praktikforløbet).
I begge tilfælde er formålet med forløbet er todelt. På den ene side er målet at øge den skabte værdi i de involverede virksomheder. På den anden side, at de deltagende studerende får en række praktiske erfaringer med forretningsudvikling og værdiskabelse i praksis og derigennem udvikler deres kompetencer til at initiere og gennemføre entreprenørielle projekter, enten i egen start up – eller som medarbejder i en eksisterende virksomhed
Projektet er støttet af Fonden for Entreprenørskab, og centrale dele i udviklingen af forløbene bygger på Fondens taksonomi for entreprenørskab. De konkrete forløb udvikles delvist i samarbejde med Campus Varberg og Chalmers i Sverige.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
En fortsættelse af de prisvindende projekter Scandinavian Game Developers og Game Hub Scandinavia. Sammen med partnere i Sverige og Danmark – herunder Universitetet i Skövde, Animation Workshop i Viborg og Aalborg Universitet – har projektet udbygget viden om og opbygget kapacitet inden for inkubationsmiljøers rolle i at understøtte opstartsvirksomhedernes muligheder for succes. Det er sket i forhold til en række aktuelle dagsordener, som diversitet, regional tilknytning, globale markeder og med intens forskning i produktionsprocesser i spilindustrien. Projektet er fundet af EU's Interreg program for Kattegat-Skagerrak regionen og af Region Midtjylland.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Projektet, der var finansieret under EU's Interreg-pulje i Baltic Sea regionen, udviklede en række best practices og handleplaner for, hvordan man etablerer og opbygger bæredygtige miljøer for virksomheder med udgangspunkt i spiludvikling. Dette gav sig udslag i en række strategier og manualer for, hvordan man arbejder med forskellige stakeholdere, opbygger inkubationsmiljøers kapacitet og omsætter spilviden til andre produktdomæner. Samtidig etablerede projektpartnerne en håndfuld nye inkubationsmiljøer i regionen og udviklede en VR-application, der arbejdede med misbrugsbehandling. Dania Grenå deltog som erfaren partner inden for alle tre områder og leverede viden og kompetencer, der sikrede projektets succes.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Erhvervshusenes store digitale satsning, Digitaliseringsboost, finansieret af Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, satte fra 2017 – 2022 vidensinstitutioner sammen med små og mellemstore virksomheder for at kickstarte og kvalificere innovation i virksomhedernes digitale eller digitalt funderede produkter. Dania Grenå var med i fem delprojekter, hvor de assisterede ansøgervirksomhederne med ekspertviden inden for forbedring og videreudvikling af deres eksisterende digitale produkter.
De fem delprojekter talte:
1) "Javascript Game Engine" sammen med virksomheden PlayOn, hvor Dania leverede ekspertviden i form af grafisk facilitering og udvikling til videreudviklingen af PlayOns Javascript-baserede game engine.
2) "Digital Årsrapport" sammen med virksomheden "Digital Revisor". På baggrund af en maskinlæringsalgoritme tilbyder Digital Revisor at autogenere årsrapporter for små og mellemstore virksomheder. Danias rolle i projektet var at analysere og udvikle en gamificeringstilpasning af brugeroplevelsen med henblik på en øget conversion rate.
3) "Digitalt Remote Årshjul" sammen med virksomheden "Plandisc" og Ahoot, hvor Dania genererede og afprøvede en designmetodik for gamification som servicedesign for webservices.
4) "Complianty" sammen med virksomheden Bemiit. Bemiit tilbyder SaaS-baseret brand compliancy til særligt fysiske og digitale tryksager. Som led i at afsøge markedet for nye produkt outputs til den eksisterende service udviklede medarbejdere og studerende fra Dania brand compliant serious game-baserede prototyper
5) "Trace Assesment as a Service" sammen med virksomheden Sharpen360, der udvikler avanceret quality assesment software til blandt andet bilindustrien. Produktets kompleksitet har været en begrænsende faktor for markedsføringen, hvorfor Dania har bistået med udvikling af en grafisk facilitering af produktet med henblik på salg til nye markedsandele.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Ved hjælp af Scandinavian Growth Creators (SGC) udvikler de studerende deres entreprenørielle og innovative kompetencer sammen med mikrovirksomheder.
SGC-projektet bidrager til etablering af mere langsigtede innovationssamarbejder mellem studerende og mikrovirksomheder. De studerende udvikler deres kompetencer ved at arbejde på en innovativ og entreprenøriel måde, mens mikrovirksomheder øger deres innovationskapacitet gennem de studerendes kompetencer og adgang til vidensinstitutioner.
De studerende samarbejder med mikrovirksomheder over en længere periode for at skabe innovation og vækst i virksomhederne, og de udvikler deres faciliterings- og innovationskompetencers ved at deltage i Scandinavian Facilitators, et faciliteringsforløb for studerende.
Ved afslutningen af forretningsudviklingsforløbet præsenteres for og især - modtager sparring fra - et panel af personer med forretningskritiske kompetencer i et arrangement koncept, inspireret af Løvens Hule.
I projektets forløb har partnerskabskredsen udviklet en værktøjskasse, som undervisere og forretningsudviklere kan bruge, når de laver samarbejder mellem virksomheder og studerende inden for forretningsudvikling. Du finder værktøjskassen her www.sgc-toolbox.com
Scandinavian Growth Creators arbejder tværregionalt og forventer, at 1.050 studerende og 225 virksomheder vil deltage i aktiviteterne, og der skabes 42 nye job.
Ved afslutningen af forretningsudviklingsforløbet præsenteres for og især - modtager sparring fra - et panel af personer med forretningskritiske kompetencer i et arrangement koncept, inspireret af Løvens Hule.
I projektets forløb har partnerskabskredsen udviklet en værktøjskasse, som undervisere og forretningsudviklere kan bruge, når de laver samarbejder mellem virksomheder og studerende inden for forretningsudvikling.
Du finder værktøjskassen her www.sgc-toolbox.com
Scandinavian Growth Creators arbejder tværregionalt og forventer, at 1.050 studerende og 225 virksomheder vil deltage i aktiviteterne, og der skabes 42 nye job.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Online møder har været mulige i over 10 år, men i bankerne er det begrænset, hvor meget det er blevet brugt. Men så ramte COVID-19, og hvad skete der så?
COVID-19 ændrede pludselig hverdagen for rådgiverne i de midtjyske banker. De kunne fra denne ene dag til den næste ikke mødes fysisk med deres kunder. Formålet med dette projekt er at undersøge, hvordan COVID-19 har forandret den midtjyske bankrådgivers adfærd i forbindelse med brugen af online møder.
Der findes masser af viden og forskning om problemstillinger ved og præferencer om brugen af online møder, men der findes ingen viden og forskning om, hvordan begivenheder som COVID-19 påvirker disse faktorer i den finansielle sektor.
Vi vil blandt andet indhente empiri om, hvad der har afholdt rådgiverne fra at bruge online møder tidligere, hvad de tænker om mulighederne nu, og hvordan de forventer at bruge online møder fremover.
Vi har en forventning om, at COVID-19 har ændret brugen og holdningerne til online møder i den midtjyske banker permanent.
Læs mere her:
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Projektet vil give borgere i landet de behandlingstilbud, som de retmæssigt har krav på, således de atter kan blive aktive samfundsdeltagere
Afsættet for aktuelle projekt er, at der ikke findes en samlet national koordineret indsats over for borgere, der får langvarige følgevirkninger af hjernerystelse. Der er store regionale variationer i hvilket tilbud, disse borgere får, hvilket bl.a. skyldes at der ikke er klare retningslinjer.
Viden fra praksis, synscentraler og kommunikationscentre inddrages i projektets indledende fase.
Dernæst foretages systematisk litteratursøgning for at identificere samtlige fagfællebedømte randomiserede interventionsstudier. Disse vurderes ud fra Sundhedsstyrelsen retningslinjer ved etablering af nationale kliniske retningslinjer efter GRADE-systemet. Samtlige deltagere i arbejdsgruppen har forinden været på Sundhedsstyrelsen GRADE-kursus.
Den systematiske videnindsamling følger Sundhedsstyrelsen og Cochrane-centrets retningslinjer:
Identifikation af guidelines for hjernerystelse – Globalt
Identifikation af oversigtsartikler, metaanalyser og egentlige Cochrane-reviews
Identifikation af originalstudier med grad 1 & 2 fra Sundhedsstyrelsen evidenshierarki
Pkt. a) og b) kvalitetsvurderes med henblik på, at disse studier kan bidrage til den systematiske søgning efter pkt. c)
Artikler under pkt c) søges og kvalitetsvurderes. Al litteratursøgning udføres af Sundhedsstyrelsens søgespecialister.
Vurdering af littetur foregår via COVIDENCE – anonymiseret og med krav om konsensus for litteratur medtages i analyser.
Metaanalyser og anbefalinger udarbejdes på baggrund af den identificerede litteratur
Aktuelle projekt sammenfatter al publiceret viden inden for området, der lever op til de strengeste videnskabelige krav (Sundhedsstyrelsens evidensniveau A) og kondenserer denne viden til kliniske retningslinjer. Der findes en række behandlingstilbud til borgere med senfølger af hjernerystelse – og forskningsspørgsmålene er alle udformet, således hvert behandlingstilbud vurderes som et tillæg til anden behandling, fx ’Bør psykologisk behandling i tillæg til anden behandling til personer med længerevarende symptomer efter hjernerystelse’.
Herved får den enkelte sagsbehandling/kliniker præcis viden, om den konkrete behandling forventes at gavne borgeren.
Outcome vil være nationale kliniske retningslinjer for non-farmakologisk behandling af patienter med senfølger af hjernerystelse dels i form af et af Sundhedsstyrelsen bestemt format for nationale kliniske retningslinjer, dels en videnskabelig publikation i et internationalt tidsskrift.
Læs mere her:
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Previous studies show that cyber security is a costly threat to society. At the human aspect, the high probability of societal threat to cyber-attacks lies within two somewhat embarrassingly simple and seemingly uncomplicated areas. These are; accessing malware emails and creating, and holding for a period of time, insecure passwords.
This study focuses on password creation and use. The research highlights future and present financial sector employees’ indifference to online security, examining the reason behind their non-secure behaviour towards online password creation and use.
Konvergensinsufficiens er en godartet samsynslidelse, der giver symptomer såsom dobbeltsyn, hovedpine, sløret syn, øjentræthed og nedsat koncentration ved læsning og andet nærarbejde. Forekomsten blandt skolebørn er 3-5%, og ubehandlet forventes hverken forværring eller remission i voksenlivet.
I dag anvendes behandling af konvergensinsufficiens primært til skolebørn, fordi lidelsen giver symptomer ved skolearbejde, og der vil kunne opstå problemer med læsning og indlæring. Læseproblemer kan forhindre børn i at udnytte deres potentiale til fulde, og have uddannelsesmæssige, sociale og økonomiske konsekvenser, både for den enkelte og for samfundet. Ydermere er behandlingseffekten større hos børn end hos voksne.
Vores tidligere studier af skolebørns synsudvikling har vist, at samsynsfunktionens forskellige mekanismer (akkommodation og konvergens) udvikler sig uafhængigt af hinanden. Dette giver mulighed for at behandle disse mekanismer hver for sig for at sammenligne effekten af målrettet behandling direkte mod den anomale mekanisme med behandling af begge mekanismer samtidigt. Følgelig er der i forlængelse af de to første studier nu formuleret et prospektivt interventionsstudie rettet mod behandling af skolebørn med konvergensinsufficiens, hvor de uafhængige mekanismer vil blive behandlet hver for sig.
I forskningsprojektet vil alle børn modtage 12 ugers behandling svarende til standardbehandling, blot med den forskel at akkommodation og konvergens behandles sekventielt frem for simultant, således at effekten af behandlingens delelementer kan evalueres enkeltvis. Dermed er der ikke en tidsmæssig gevinst for deltagerne i forskningsprojektet, men såfremt vores hypotese bekræftes, vil fremtidige behandlingsforløb potentielt kunne halveres.
Læs mere om projektet her:
https://www.eaviden.dk/project/evaluering-af-effekt-paa-samsynsfunktionens-specifikke-mekanismer-ved-behandling-af-konvergensinsufficiens/
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Projektet skal følge udviklingen af symbioseparken Greenlab i Skive og Esval Miljøpark i Norge gennem 3 år. En kombination af vidensopsamling, erfaringsopsamling og faciliteret samarbejde skal bidrage til en sammenfatning af projektet i en skandinavisk model for industrielle symbioseparker.
Projektets formål er
1) At udvikle og teste mulighederne for at lagre overskudsenergi fra fornybare energikilder
2) At udvikle og afprøve cirkulære forretningsmodeller i praksis
3) At øge antallet af grænseoverskridende samarbejder inden for energiintegration og lagring
Læs mere her:
https://www.eaviden.dk/project/cirkulaere-industrielle-symbioseparker-skandinavien-ciska/
Der er inden for de sidste år kommet fart på udviklingen af bæredygtige produkter og produktions metoder, brugen af bæredygtige råvarer og genbrug af materialer – men hvordan går det med den videre implementering af de 17 Verdensmål i de små og mellemstore virksomheder? Hvordan påvirkes markedsføringsindsatsen?
Projektet indsamler viden, skaber kontakt mellem studerende, DANIA og de lokale virksomheder og deler viden omkring markedsføring af diverse bæredygtige tiltag virksomhederne har implementeret.
Sustainability Marketing er et forskningsprojekt med det overordnede formål at opbygge kompetencer og viden omkring lokale SMV’ers arbejde med de 17 verdensmål. Projektet baseres på en række kvalitative interviews med lokale virksomheder, som danner baggrund for en samling af ’best practise’.
Den indsamlede viden samt analysen heraf vil dels indgå i undervisningen og samtidig være en del af materialet til workshops og seminarer der afholdes i projektets sidste fase. Målgruppen for de kommende Workshops og Seminarer er lokale virksomheder (SMV’er), som inviteres til at mødes på DANIA og med udgangspunkt i egne problemstillinger få sparring på deres udfordringer i samarbejde med de studerende og evt. andre virksomheder.
Vi har på den baggrund formuleret nedenstående forskningsspørgsmål:
Arbejder østjyske SMV’er med 1 eller flere af de 17 Verdensmål med henblik på at skabe konkurrencefordele – og hvordan?
Derudover ønskes følgende undersøgelsesspørgsmål besvaret:
Læs mere her: https://www.eaviden.dk/project/sustainability-marketing-oestjyske-smvers-arbejde-med-fns-17-verdensmaal/
I projektet Spilbaseret iværksætterundervisning arbejder vi gennem en spilbaseret didaktisk ramme at udvikle de studerendes entreprenørielle kompetencer og mindset.
Projektets mål er at udvikle de udvikle de studerendes evner og handlekraft til at skabe værdi i den professionelle eller samfundsmæssige kontekst de befinder sig i gennem en spildidaktisk og handlingsorienteret tilgang til læring. Projektets forståelse af værdiskabelse er bredere end økonomisk værdi, men rækker ud til skabelse af andre typer som social, kulturel og bidrag til opfyldelsen af FN’s verdensmål.
Gennem dette arbejder sigtes ikke blot mod at studerende etablerer egne virksomheder og cvr.numre, men også at øge de studerende generelle evne til værdiskabelse indenfor en given organisatorisk kontekst, således at projektet også sekundært søger at øge de studerende employability overfor en evt. fremtidig arbejdsgiver.
Projektet er funderet på en handlingsorienteret tilgang, og bygges målrettet op om om en spildidaktisk ramme via en række opgaver og udfordringer, som de studerende skal løse undervejs i projektet. Aktiviteter der løbende evalueres i en række milestone evalueringer med fokus på både de studerendes entreprenørielle udvikling, samt deres værdiskabende forretningsideer.
Projektet finansieres af EU-midler fra Regional- og Socialfonden samt egen deltagernes egenfinansiering.
For mere information om projektet eller ved spørgsmål, kontakt:
Hvordan skal autobranchen sikre en god servicekvalitet og et ordentligt kundemøde i fremtiden? Hvilke kompetencer bør fremtidens medarbejdere besidde?
Mange kilder indikerer, at autobranchen i øjeblikket befinder sig i en distortionperiode. Diesel er på vej ud, hybrid er godt på vej ind, ligeledes er brint. Selvkørende biler er på vej på markedet og IT-teknologi overtager mere og mere af bilens drift og kørsel. Industrialisering 4.0 peger i retning af begrebet ”rene hænder” gennem automatisering af mekaniske operationer.
Branchen er pt. i et vadested, og det er meget svært at danne sig overblik over, hvilke kompetencer, der er nødvendige for de ansatte i branchen i fremtiden.
Dette er netop, hvad indeværende forskningsprojekt vil fokusere på, da vi, som uddanner fremtidens mellemledere i autobranchen, har en forpligtigelse til ikke at uddanne nutidens men derimod fremtidens medarbejdere til denne sektor.
Formålet med projektet er at målrette autoteknologuddannelsen mod fremtidens behov samt gennem offentliggørelse af resultaterne at gøre uddannelsen mere kendt og relevant for autobranchen.
Læs mere her:
https://www.eaviden.dk/project/fremtidens-medarbejdere-kunderelaterede-del-autobranchen/
Frascatiprojektet baserer sig på globale, nationale og lokale perspektiver. Et globalt perspektiv på Megatrends og FN`s Verdensmål for bæredygtig udvikling, et nationalt perspektiv inden for besøgte coworking spaces og innovationsmiljøer samt et lokalt perspektiv der refererer til lokale gennemførte aktiviteter og undersøgelser på tværs af kommune, erhverv, uddannelse og borgere – også betegnet Quadro Helix.
På baggrund af undersøgelserne skitseres der i Frascatiprojektet nogle muligheder og anbefalinger i forhold til at udvikle et fælles lokalt innovationsmiljø baseret på FN´s verdensmål. Ud fra undersøgelserne er der produceret fem videnprodukter, som det anbefales at læse i følgende rækkefølge:
1 Fælles innovationsmiljø baseret på FN`s Verdensmål
2 Læring fra besøgte cowork spaces og innovationsmiljøer
3 Aktiviteter i frascatiprojektet og hvad der kom ud af det
4 Synergier og potientialer i et fælles innovationsmiljø baseret på FN`s Verdensmål
5 Metoder til inddragelse af tværgående aktører
Læs mere her:
Humber har bygget en klimastyret dome, hvori der er bygget en testbygning, hvorpå det er muligt at teste bygningens klimaskærm, tekniske installationer og indeklima i forhold til klima. Faciliteterne bruges i høj grad i undervisningen af studerende samt i udviklingsprojekter i samarbejde med virksomheder. Bygningen giver mulighed for direkte at afprøve senarier under forskellige klimaforhold og lave direkte målinger på indeklima og energiforbrug.
Lignende testbygning findes ikke i Danmark og ved at få en indsigt i, hvorledes test på bygningen gennemføres, hvorledes testresultater omsættes til praksis kan dette formidles videre til studerende og konsulenter inden for energirådgivning og energioptimering af bygninger i Danmark.
På uddannelsen ”Sustainable Energy and Building Technology” ved Humber udgør praktiske øvelser 50% af undervisningen. Indsigten i praktiske øvelser ved Humber kan danne praksis for registrering og vurdering af en bygnings ydeevne under danske forhold ved dels at undervise studerende ved Erhvervsakademi Dania, dels ved at udbrede metoder til brancheorganisationer og erhvervskurser.
Viden og erfaringerne fra Humber skal medvirke til at Erhvervsakademi Dania i samarbejde med virksomheder, studerende og fonde kan udvikle forsøgsfaciliteter som gør det muligt at lave fysiske målinger på en klimastyret bygning samt udvikle praktiske metoder til bygningsregistrering.
Formålet med projektet er at anvende canadiske forskning og udvikling af testmetoder på bygninger i dansk kontekst for at øge forståelsen af energieffektiviseringers påvirkning af indeklimaet i bygninger.
Målet er desuden at skabe grundlag for etablering af forsøgsrammer ved Erhvervsakademi Dania som muliggør udvikling af testmetoder på klimastyret bygning gennem etablering af partnerskaber og inddragelse af studerende i processen.
Læs mere her:
I Business Region Aarhus indgår 12 kommuner, der ønsker at samarbejde i regionen for at servicere erhvervslivet bedst muligt.
Business Region Aarhus arbejder for et skarpt fokus på kompetencer, investeringer og lavere produktionsomkostninger så ”Produktion og Viden” fortsat vil være en af regionens styrkepositioner. Dette forskningsprojekt vil derfor afdække mulighederne inden for deling af produktionsfaciliteter med henblik på at efterleve ovenstående mission.
Læs mere her:
https://www.eaviden.dk/project/deling-af-produktionsfaciliteter-i-smv-i-business-region-aarhus/
Erhvervs-Ph.d.-projektet er et samarbejde mellem Erhvervsakademi Dania, Skive Kommune, Mariagerfjord Kommune og Aalborg Universitet.
Projektet omhandler unge og yngre voksnes tilhørsforhold til det sted, de kommer fra, og ved hjælp af interviewmateriale med unge, studerende og tilbageflyttere til Skive eller Mariagerfjord kommune undersøger projektet bl.a. behovet for human kapital i perifært beliggende områder, samt hvordan yngre voksne opfatter og oplever livet på disse kanter. Desuden bidrager projektet med konkrete forslag til, samt kvalificerer debatten om yderområdernes fremtid ift. bosætning og stedskvalitet.
Læs yderligere om projektet på Aalborg Universitets forskerportal samt på EAviden.dk.
Nogle af Erhvervsakademi Danias aftagervirksomheder er små og mellemstore virksomheder (SMV) i det nordjyske.
Vi har nogle formodninger om, at der er udfordringer med at vækste fra lille håndværks- og industrivirksomhed til mellemstor virksomhed, men har ikke konkret viden om, hvorvidt vores formodninger er korrekte.
Det kan være en udfordring for eksempelvis en håndværksvirksomhed at vækste ud over en vis størrelse, da det giver udfordringer med at få elementer af eller hele værdikæden til at fungere.
Med en øget viden kan vi dels støtte virksomhederne i målgruppen i at opnå en kontrolleret vækst, så de kan komme godt ind i næste fase, samt skabe øget viden til at understøtte virksomhederne med relevante værktøjer.
Projektet har til formål på baggrund af en analyse at identificere særligt udfordrende områder i værdikæden med henblik på at komme med bud på værktøjer, der kan støtte virksomhederne i deres fremtidige vækst.
Læs mere her:
https://www.eaviden.dk/project/vaekst-i-nordjyske-produktionsvirksomheder/
Projektets formål er for det første at øge kvaliteten af henvisninger til gavn for patienter mht. færre forkerte henvisninger, som enten gør patienten unødigt ængstelig, eller at der ikke sker henvisning, hvor den skulle være sket. For sundhedsvæsenet spares der ressourcer, hvis der behandles i tide og kun de rigtige sendes videre.
Formålet med projektet er for det andet at udarbejde en henvisningsguide (hæfte/bog) til undervisningsbrug, altså udvikles der nyt undervisningsmateriale til brug på Optikerhøjskolen. Guiden kan også benyttes i forbindelse med efteruddannelse af landets optometrister.
Danske optikerkæder har i de seneste år investeret i mere og mere teknologisk avanceret udstyr – bl.a. til udmåling af intraokulært tryk samt fundusfotografering. Udstyret bruges til at vurdere øjets/synets ”sundhedstilstand” og at anvende dette nyanskaffede udstyr kræver uddannelse, øvelse og rutine for bedre at kunne afgøre, om en afsløret tilstand kræver henvisning til øjenlæge eller ej.
Disse nye tiltag (salg af ”sundhedstjek”) fra danske optikerkæders side, har rejst en verserende debat om optometristers henvisningspraksis. Formand for Danske Øjenlægers Organisation, Jens Andresen, skriver bl.a. den 27. april 2016 i Ugeskrift for læger: ”Optikerbranchen er ved at sætte relationen til øjenlæger over styr på grund af stigende antal grundløse henvisninger”. Se dette debatindlæg for nærmere uddybning: http://ugeskriftet.dk/debat/fundusfotografering-hos-optikeren-giver-unoedige-henvisninger
Dette projekt tager udgangspunkt i et konkret konstateret behov i branchen/professionen: der er brug for tydeligere retningslinjer for, hvad og hvornår der bør henvises til øjenlæge (eller anden sundhedsfaglig person). Det gælder ikke kun i forbindelse med brug af ovenstående nye instrumenter/maskiner, men i det hele taget.
Formålet med projektet kan læses ovenfor (at øge kvaliteten af henvisninger) og er i høj grad aktuelt - på Dansk Optometri og Kontaklinse Konference den 29-30. oktober 2016 er der da også stort fokus på netop interprofessionel kommunikation og hvad en god henvisning bør indeholde.
Der findes pt. ikke officielle faglige retningslinjer / guidelines vedr. henvisning til øjenlæge eller anden sundhedsfaglig person samlet i ét værk (hæfte/bog), hvilket netop er det, projektet ønsker at udarbejde – dermed opfattes projektet som havende stor nyheds- og nytteværdi. Disse guidelines skal kunne anvendes som opslagsværk ude i landets optikerforretninger og er dermed nyttige i optometristernes kliniske beslutningstagen.
https://www.eaviden.dk/project/bedre-henvisningspraksis-fra-optometrist-til-ojenlaege/
Viden om lokale virksomheders (SMV) internationale aktiviteter bygger på nuværende tidspunkt på dels anekdoter og dels på officielle statistikker, som virksomhederne i forundersøgelsen selv betegner som ”meget mangelfulde”. Der eksisterer således en diskrepans mellem den registrerede officielle information og virksomhedernes egen opfattelse.
Nærværende projekt går bag om de officielle statistikker, og belyser de internationale aktiviteter nærmere for derigennem at skabe et bedre datagrundlag og samtidig skabe grobund for målrettede aktiviteter.
Som afledt effekt vil der kunne identificeres potentielle lokale brancheklynger og potentielt opstilles hypoteser om virksomhedernes præferencer for internationaliseringsmetodik.
Ovenstående betyder, at den internationale erhvervsfremmeservice, som Viborg Kommune og Viborg Erhvervsråd yder, kan målrettes yderligere.
Læs mere her:
Vi vil undersøge, hvordan man kan understøtte videnkredsløbet mellem Multimediedesigneruddannelsen og relevante virksomheder for multimediedesignere, herunder se på hvordan praktikforløbet på 4. semester kan tilrettelægges, således der løbende cirkulerer viden mellem studerende, virksomhed og koordinator.
Projektet udmøntes i et koncept eller en model til at arbejde med videnkredsløbet inden for rammerne for praktikforløbet. Modellen skal medvirke til at sikre stadig tilførsel af relevant viden for virksomhederne, de studerende samt uddannelsen
Læs mere her:
https://www.eaviden.dk/project/videnkredsloeb-i-praktikforloeb/
The overall rationale of this Erasmus+ project is two-fold. First of all it wants to further promote their online platform and, by organising train-the-trainer workshops, teach the materials that were designed in the first Innoguide project. This ensures a continued dissemination and apprehension of the Innoguide transversal skills in intercultural awareness, sustainability and experiential guiding. The second rationale is to improve the service quality of guide organisations and stimulate their entrepreneurial mind-set by developing, based on service design principles, a self-scan and supporting instruments.
A self-scan makes guide organisations reflect on how they run their organisation and confronts them with their areas of improvement. The project provides in different supporting instruments these organisations can use to address these points of improvement.
Læs mere her
Selvom der findes bred viden omkring det, som omtales ”socioøkonomisk frivillighed”, der i høj grad omhandler, hvordan vores velfærdssamfund i stigende grad anvender frivillige som arbejdskraft, er der forsket og skrevet forsvindende lidt omkring det, man betegner som ”professionel frivillighed”. Sidstnævnte er betegnelsen for den slags frivillighed, som i høj grad udnyttes af koncerter, festivaller m.m. Projektets mål er derfor at behandle et område, som i høj grad er negligeret inden for forskningen, og ligeledes analysere de fremtidige trends, som findes inden for området.
Læs mere her:
https://www.eaviden.dk/project/motivation-udvikling-frivillige-muskelsvindfonden/
Deleøkonomien har ramt hospitality branchen med spillere som Uber og AirBnB. En stor del af branchen opfatter til stadighed deleøkonomien som en trussel for deres forretning. Denne undersøgelse har til hensigt at afdække mulighederne for branchens aktører ift. deleøkonomien.
Projektet undersøger nye måder at anvende deleøkonomiens nye muligheder på for hospitality branchen, så deleøkonomien ikke blot anskues i et trussel-perspektiv men som en mulighed for ved hjælp af samskabelse at skabe værdi for kunderne og fleksibilitet og bedre serviceoplevelser for branchen. Gennem et kort men fokuseret literature review kan det vises, at der er et stort gap mellem branchens viden og nyeste forskning i deleøkonomi for hospitality branchen.
Ved at undersøge nye perspektiver på deleøkonomien kan hospitality branchen få øjnene op for de store vækst- og udviklingsmuligheder, som deleøkonomien udgør.
https://www.eaviden.dk/project/what-motivates-the-airbnb-host-and-guest/
Scenen for undervisning er ændret. I dag uddanner vi studerende til jobs og teknologier, som ikke eksisterer endnu. Vi uddanner studerende til at kunne løse problemer, som vi endnu ikke kender. Disse forhold kalder på eksperimenter og projekter, der øger vores viden om, hvordan vi sikrer relevans og kvalitet i vores uddannelser - i relation til det erhvervslivet efterspørger og kommer til at efterspørge. De danske erhvervsakademier vil eksperimentere og udforske et nyt undervisningsparadigme for derigennem at omfavne nye pædagogiske metoder, der kan være med til at højne kvaliteten og relevansen i vores undervisning. Målet er en fælles digitalisering på tværs af erhvervsakademierne, der kan sikre relevans, kvalitet og større effektivitet.
Dette projekt vil med udgangspunkt i design based research udvikle et online læringsforløb for landets serviceøkonomstuderende. Undervisningsforløbet skal kunne afvikles på flere forskellige måder afhængig af den enkelte institutions samt underviseres præferencer, det skal kunne afvikles internt på et erhvervsakademi, men også på tværs af organisationer. Undervisningsforløbet skal være skalerbart og der vil blive opsamlet anvisninger til online læringsforløb generelt.
Læs mere her:
https://www.eaviden.dk/project/servicekvalitet-et-digitalt-laeringsforloeb-for-serviceoekonomer/
De danske lystbådehavne er udfordrede af, at brugere og foreningsmedlemmer på havnene generelt bliver stadig ældre, hvilket i kombination med faldende tilgang af sejlsportsinteresserede og medlemmer udgør en konkret udfordring for lystbådehavnenes overlevelse.
Projektet Vild med Vand er etableret af danske lystbådehavne med henblik på at åbne klubber og havne op for danskere med en maritim drøm i maven.
Projektet vil med Det Gode Værtskab, god stemning og attraktive aktiviteter gribe danskernes lyst til at komme på vandet, og skabe oplevelser, også for de, som ikke ejer f.eks en båd, en kajak, sejlertøj eller redningsvest.
I Indeværende forskningsprojekt er Ebeltoft Skudehavn og Marselisborg havn blevet valgt som undersøgelseshavne, da de begge har en god størrelse, kompleks sammensætning samt orientering mod turisme.
Undersøgelsen tager udgangspunkt i et aktørperspektiv gennem deltagelse i den enkelte lystbådehavnens Vild-med-Vand projekt.
Formålet med projektet er at skabe en procesramme, som den enkelte lystebådehavns aktører kan bruge i udviklingen af lystbådehavnen i forbindelse med deltagelsen i Vild-med-Vand projektet og fremadrettet.
Læs mere her:
https://www.eaviden.dk/project/vild-med-vand-udvikling-af-danske-lystbaadehavne/
Hjalp denne side dig?