Del siden
 
       

”Ordblindhed har gjort mig til en bedre programmør”

Kodning og spiludvikling har på få år ændret Levi Moore Højers liv fuldstændigt. Han får nu gode karakterer på studiet ved at bruge sin erfaring som ordblind til at løse problemer med kode
Artiklen fortsætter under billedet Datamatiker Levi More smiler til dig ved sit tastatur med en sort tv-skræm ved siden af sig, som viser hans spejlbillede
2021-09-10
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/problemknuser-som-datamtiker-og-ordblind/

Skyskrabere og biler lyser op i den ellers mørke nat i Shanghai i Kina. Byen sover aldrig, og lige nu gør Levi Moore Højer det heller ikke. På sit værelse, nr. 20, på et flot hotel i byens pæneste kvarter står han nu på 21. etage og ser ind over byen.

I morgen skal den 24-årige viborgenser hjælpe til med undervisningen i spiludvikling på Shanghai Tech University. Men en tanke bliver ved med at køre rundt i hovedet:

Når andre bruger 1 time på en opgave, bruger jeg 1,5 time intensivt på det

Levi Moore Højer, datamatiker-studerende

”Hvordan i alverden er jeg havnet her!?”

Altid løsninger

For at forstå hvor vildt det var for Levi Moore Højer at være i Kina, skal man ikke ret mange år tilbage i tiden. Ja, faktisk skal man bare tilbage til en helt almindelig dag i hans liv i Grenaa, hvor han studerer til datamatiker.

Artiklen fortsætter under billedet Datamatiker Levi More i sin grå hættetrøje står foran Danias campus i Grenaa Levi Moore Højer kommer fra Viborg, men føler sig hjemme på Erhvervsakademi Dania i Grenaa, hvor han bruger sin ordblindhed som en fordel i sin kodning.

Levi Moore Højer er nemlig ordblind, og han læser aldrig ord. Han husker dem kun, så er ordet nyt, er det meget svært at læse. Derfor skal han finde andre måder at regne ud hvilken pizza, der præcis er tale om, når han ser på skiltet i supermarkedet.

”Det gør jeg så ved at se på vægten af pizzaen, sammenligne med vægten med skiltene og så prøve at gætte mig frem,” smiler Levi Moore Højer og trækker på skuldrene.

For det er ’no big deal’ efter hans mening.

”Hver dag er fyldt med problemløsning. Jeg skal finde løsninger til at forstå skilte på vejen, finde den rigtige bus mod Viborg og ikke Aalborg, handle ind og meget mere. Min hjerne løser problemer hele tiden,” forklarer han.

Kode er bare en ny udfordring

Ordblindheden blev opdaget i 3. klasse, og hans studievejleder troede ikke, han ville have særlig mange muligheder efter folkeskolen.

Men som 12-årig opdagede Levi Moore Højer programmering og fandt ud af, at det var dét, han gerne ville lave. Via webintegrator-uddannelsen kom han ind på datamatiker-studiet på Erhvervsakademi Dania i Grenaa.

Her lærer de studerende at programmere, og her er ordblindheden blevet til en kæmpe fordel.

Artiklen fortsætter under billedet Levi Moore set fra siden, hvor han kigger på sin skærm og smiler, mens hans ene hånd hviler på sin mus ”Jeg dør indeni, hvis jeg skal sidde og sætte databaser op dagen lang på et kontor. Spiludvikling er min måde at udtrykke mig på,” siger Levi Moore Højer, der læser til datamatiker i Grenaa

”Jeg tror, at ordblindheden har gjort mig til en bedre programmør. Når jeg koder, ser jeg det som udfordringer, der skal løses, ligesom jeg løser alle andre ting i løbet af hverdagen,” forklarer Levi Moore Højer.

I top som datamatiker

Det har betydet en markant forandring af hans karakterniveau - fra 02 i folkeskolen til 12-taller på en videregående uddannelse.

”Når man kommer fra altid at ligge i bunden, er det mærkeligt at sige, man ligger i toppen på sit hold. Det kan jeg ikke helt forholde mig til, og jeg forstår det stadig ikke rigtigt. Det er rart at blive anerkendt for at være god til noget, og det skyldes især underviserne,” smiler han, men forklarer også, at der ligger mange timers slid bag. 

”Det er hårdt arbejde at komme hertil. Når andre bruger 1 time på en opgave, bruger jeg 1,5 time intensivt på det. Jeg ved godt, at jeg kan få en del dispensation på grund af ordblindheden, men jeg vil gerne have min kode vurderet på samme grundlag som alle andre. Min karakter skal være det samme værd som de andres,” slår han fast.

Fremtid som problemknuser

I dag går han på 5. semester af datamatiker-uddannelsen og er i praktik i sin egen virksomhed, Frost Bandit, som han har startet med to medstuderende.

Han elsker at lave spil, og derfor håber de også at kunne fortsætte firmaet som levevej, efter studietiden er forbi.

Men selv arbejdsheste skal have mere end en gulerod for deres arbejde indimellem. Derfor fik Levi Moore Højer tilbuddet om at komme med en Grenaa-underviser til Kina og selv undervise i spildesign på Shanghai Tech University.

”Jeg hjalp med den praktiske del af spiludviklingen for et hold kinesiske studerende, så alle sluttede med at lave fine spil. Det er et billede på, at når man som studerende giver sig 100 procent, giver underviserne sig 110 procent retur,” forklarer den 24-årige studerende.

Om lidt er der hovedopgave, og så vil han gerne læse videre på top-up bacheloren i Grenaa i softwareudvikling samt arbejde med sit eget firma ved siden af.

”Jeg vil gerne leve af at være problemknuser i egen virksomhed – og helst med mine to medstuderende,” slutter han.

Vil du se noget af det, Levi har lavet, kan du se det på hans hjemmeside https://levimoore.dk/

Fakta om uddannelsen til datamatiker i Grenaa:

  • Uddannelsen tager 2 ½ år
  • Den er sammensat af en fællesdel, et specialiseringsforløb, praktik og et afsluttende eksamensprojekt
  • På uddannelsen kombineres de fire områder softwarekonstruktion, computerarkitektur og netværk, softwaredesign og virksomhedsfag
  • Der veksles mellem selvstudie, holdundervisning og projektforløb
  • Mange af de studerende i Grenaa bliver selvstændige under studiet og tager deres praktik som iværksætterpraktik i deres eget firma, der udgiver spil
  • Typiske jobs for datamatikere er fx softwarearkitekt, softwareudvikler, spilprogrammør, webprogrammør, it-konsulent, systemadministrator mm.
  • Det er muligt at læse videre på top-op bacheloren i softwareudvikling samme sted

Hjalp denne side dig?