Del siden
 
       

Sosu-elever og hjerneskadede lærer via Jonas’ spil

28-årige Jonas Maretti Gress bruger sin kreativitet hver dag til at udvikle læringsspil for blandt andre en sosu-skole og et neurocenter
Artiklen fortsætter under billedet Jonas sidder med spilkonsol i sofa og kigger på dig
2024-04-15
Erhvervsakademi Dania
/nyheder-og-presse/nyheder/sosu-elever-og-hjerneskadede-laerer-via-jonas-spil/

For hver oplevelse Jonas Maretti Gress har fået i sit liv efter gymnasiet, har han haft det som en spilfigur, der er nået til et nyt level.

Ved hvert level har han fået nye evner, som han ikke ville være foruden, og som gør, at han i dag kan arbejde som spiludvikler ved virksomheden Ahoot Media.

Softwareudvikling sprang hul på boblen, og jeg blev mere fagligt sikker på, hvad jeg kan

Jonas Maretti Gress, uddannet softwareudvikler, arbejder som spiludvikler

- Jeg er ret glad for de skill-sets, jeg har fået undervejs ved fx TDC og 3D College. Intet har været spil af tid, for det hjalp mig med en vigtig beslutning, forklarer 28-årige Jonas Maretti Gress. Den beslutning kommer vi tilbage til.

Sosu, hjernetræning og en global pandemi
For Jonas Maretti Gress er det vigtigt at være kreativ i sin hverdag, og det får han lov til ved spilvirksomheden Ahoot Media, der er flyttet til Aarhus efter flere år i Game Hub Denmark i Grenaa. Her arbejder han med at lave læringsspil, som han blandt andre har lavet til Hammel Neurocenter for at træne hjerneskadedes udtale og genkendelse.

Artiklen fortsætter under billedet Jonas står ved sit skrivebord på kontoret ved Ahoot Media - På studiet skulle jeg se, om programmering gjorde mig skør, og jeg blev kun en lille smule skør af det, griner Jonas Maretti Gress, der i dag er spiludvikler ved Ahoot Media. Foto: Anne-Mette Gyldenløv

Seneste spilprojekt er et visual novel game lavet for et socialt udviklingscenter i København, hvor eleverne på sosu-skoler tester forskellige scenarier, som de kan møde under deres praktikforløb med fx konflikter eller dilemmaer. Det giver eleverne en mild version af det praksischok, de kan få, når de kommer ud i virkeligheden.

Næste projekt er virksomhedens eget spil, som hedder Outbreak, hvor spilleren skal løse de etiske og biologiske problemstillinger der opstår, når en stor pandemi rammer verden. Det lyder måske bekendt, for nyheden om spillet landede næsten simultant med corona-nedlukningen i marts 2020 og fik derfor massiv medieomtale.

- Jeg skal snart i gang med gamedesignet, og det glæder jeg mig til. Jeg har meget indflydelse på, hvad jeg får lov til at lave. Det er fedt, at jeg kan være kreativ med lydeffekter, sound, kan fikse art, arkitektur og lidt grafik selv, smiler Jonas Maretti Gress.

Læs også: Andreas udvikler it-løsninger til bank: ”Jeg har fået mit drømmejob”

 

Kreativ sjæl
I en periode ville den unge mand fra Horsens faktisk gerne være musiker, men langsom steg lysten til at lave sine egne spil.

Derfor tog han et halvt år på 3D College i Grenaa for selv at kunne udvikle det grafiske og startede bagefter på datamatiker-studiet på Erhvervsakademi Dania i Grenaa, også kendt som Dania Games.

Under studiet følte han det som om, han gik rundt i en tryg boble. Fagligt kunne han mærke noget, der lurede udenfor, men han vidste ikke, hvad det var. Det gjorde, at han ikke følte sig klar til at komme ud i spilindustrien.

Læs også: Software-udvikler scorer job før sidste eksamen

Artiklen fortsætter under billedet Jonas holder tablet med et af sine spil på

- Softwareudvikling sprang hul på boblen, og jeg blev mere fagligt sikker på, hvad jeg kan, og det hjalp på min beslutning, forklarer han.

For som udvikler skal man tage en stor beslutning. Den, som Jonas fortalte om i starten. 

- Du skal beslutte, hvilken programmør du vil være. Jeg er glad for at sidde mere front-end og arbejde med design som programmering. Der er mange forskellige roller, og jeg fandt på Dania ud af, hvilken slags person jeg ville være i spilindustrien, slutter han.

Det kan du blive med uddannelsen til softwareudvikler

  • systemudvikler
  • programmør
  • tester
  • applikationsarkitekt
  • it-konsulent

KORT om professionsbachelor i softwareudvikling

HVAD: En bacheloroverbygning til datamatikere
HVORFOR: Lær udvikling af store systemer, udvikler-databaser, softwareintegration og computer graphics
HVORDAN: Udgangspunktet er spil fx systemer til multiplayer platforme og game engines
HVOR: Dania Games i Grenaa
HVORNÅR: Starter 7. februar 2022
HVOR LÆNGE: Tager 1½ år
HVORLEDES: Søg ind via eadania.dk senest 10. januar 2022 kl. 12.00

Hjalp denne side dig?