Hvad ville du sige, hvis du blev bedt om at lukke dit firma, sige dit job op og i stedet skabe nytidens udgave af World of Warcraft-spillet?
Måske ville du sige nej, men for Sune Thorsen blev svaret et ja.
Han var underviser på Erhvervsakademi Dania i Grenaa, og spørgsmålet kom fra kursist og serieiværksætter Mark Laursen. De to kendte hinanden fra fag som iværksætteri i praksis, digital markedsføring, projektledelse og anvendt økonomi, men nu skulle den viden omsættes til et gratis onlinespil, der kan spilles direkte i browseren, er en stor grafisk oplevelse og indeholdt økonomiske principper.
”Jeg grinte først, men senere holdt jeg møde med min udviklerpartner fra Holland, og derefter med Mark Laursen og hans grafiker-partner fra USA. Der var en situation og optimal mulighed, som sjældent opstår, hvor alt spillede sammen. Så vi sagde bare Let’s do this!” udbryder Sune Thorsen.
Verdenskendt investor ombord
Som sagt, så gjort. To firmaer blev til ét nyt - So Couch - med Sune Thorsen og Mark Laursen som chefer for forretningsudvikling og marketing af Ember Sword. Begge havde de en pose penge med sig fra tidligere spilprojekter, som gjorde, at de kunne klare sig uden løn den første tid.
Læs også: Verdens spiludviklere bruger værktøj fra Dania-datamatikere
”Men det har ikke været nemt at rejse penge. Det er et stort og ambitiøst projekt, så det har kostet blod, sved og tårer, men vi gik all-in,” forklarer 36-årige Mark Laursen, der tidligere har spillet for verdens 4. bedste hold i spillet ’Counter strike’, skabt et af verdens største hold i World of Warcraft og arrangeret gigantiske live-gaming-events i fx Berlin og Paris, før han kom til Grenaa og grundlagde firmaet bag bl.a. det populære spil Tank Wars.
I slutningen af 2019 kom den afgørende investering i hus til spillet fra Play Ventures, der er en verdenskendt spilinvestor fra Finland.
”De går ikke ind i noget, uden det har et stort potentiale. Efter vi fik dem med, har andre pludselig også villet ombord. Det er sjovt, hvordan sådan noget fungerer,” griner Sune Thorsen.
Det nye World of Warcraft
Siden er en datamatiker og en softwarevikler i praktik fra Dania Games i Grenaa også kommet ombord på holdet. Det er et omfattende arbejde, som de nu er i gang med.
Ikke bare skal grafikken og de forskellige verdener være storslåede, men det skal kunne spilles direkte i browseren på enhver enhed, hvor alle får sin egen spilfigur. Desuden skal man kunne handle i spillet med hinanden, hvilket har givet udfordringer.
”Vi skal definere den nye standard for MMO-spil (massive mulitiplayer online spil, red.), ligesom World of Warcraft gjorde det dengang, de startede. Vi bygger det på vindende principper fra andre projekter, men de er aldrig blevet sammensat på den her måde før,” forklarer Mark Laursen.
Efter planen lanceres det fulde spil i år 2022, men spillet har allerede fået 18.000 til at forudregistrere sig på virksomhedens hjemmeside.
”Der er allerede ret stor hype om spillet, og vores annonceringstests på facebook er gået over al forventning. Jeg har aldrig prøvet noget lignende,” smiler Sune Thorsen.
Læs også: Spilfokus giver dygtigere udviklere
Corona standser og skaber
Den verdensomspændende krise med corona-virus sætter dog også sit præg på planerne lige nu. Spilbranchen er højrisiko at investere i, men der er også et højt udbytte med mange milliarder i indtjening, hvis man rammer rigtigt med den næste store hit.
Ember Sword-teamet skulle have været på verdens største messe for investorer og spiludviklere i San Francisco midt i marts, men den blev aflyst. Disse møder skal nu tages online, hvilket kræver mere tid.
”Ingen investerer i en usikker tid, og det kan potentielt skabe en sneboldeffekt, som kan føre til en ny finanskrise. Omvendt går spilindustrien i Kina helt amok lige nu, fordi folk er hjemme og kan spille. Det kan ændre spilbranchen totalt, og dermed også vores spil, så vi må se, hvad tiden bringer,” forklarer Mark Laursen.
I dag drives en del af udviklingen af spillet i Incuba i Aarhus, hvor også holdets hollænder er flyttet til.